• Anonym (...)

Ni som gett upp om att bli gravida, hur hittar ni lyckan i livet?

Vi har försökt i många många år, flertalet IVF-försök och annat och känner att vi nu ger upp hoppet om att någonsin bli föräldrar.
    Adoption har vi helt enkelt inte råd med.

Någon i liknande sits? Hur har ni accepterat livet utan barn? Har ni lyckats hitta lyckan i livet ändå?  

• Svar på tråden Ni som gett upp om att bli gravida, hur hittar ni lyckan i livet?
  • Anonym (en tanke)

Jag har själv lyckats få barn genom ivf, så jag vet hur ofrivillig barnlöshet kan kännas. När det var som allra nattsvartast, så kände jag att jag ville dö om jag inte fick några barn. Det kändes som att det inte fanns någon mening alls med livet om jag inte fick barn.

Nu när jag har barn så resonerar jag lite annorlunda. Givetvis är mina barn mitt allt, men jag inser också att barn per automatik inte kommer med lyckan. Givetvis gör mina barn mig lyckliga, men det innebär tex också livslånga bekymmer, ständig oro. 

Ska man komma vidare i livet och leva utan barn, så tror jag att man måste inse, att barn inte är svaret eller lösningen på allt. Jag trodde det när jag var barnlös, men har insett nu att det inte är så. Jag tror att man måste inse att lycka och harmoni i tillvaron kan man få på så många sätt. Jag tänker ofta att så bra vi hade det innan barnen. Tex när det gällde resor, mat, tid för varandra, pengar. Vi har det bra nu också, men bra på ett annat sätt bara. Jag tror att man man måste jobba med tanken "att se till det man har, inte till det man förlorat eller inte fått".

Det låter lite klämkäckt av mig att komma med tips, jag  har ju trots allt fått barn. Men jag är väldigt övertygad om att man kan få ett bra liv även utan barn. Men det är nog en process man måste igenom. Stannar man kvar i bitterheten finns ingen livskvalitet alls. Jag är rädd att jag själv hade blivit sådan, och det skulle vara ett helvetiskt liv. 

• Anonym (oåp)
    Papricorn skrev 2013-09-05 22:57:40 följande:

Är du sådär dum eller spelar du?
    Nä? Alla i vår närhet fick barn på första försöket, eller när de åt p-piller. Tror du inte jag blev ledsen när vi inte fick till det direkt?
  • Thotis90
    Anonym (oåp) skrev 2013-09-05 22:37:01 följande:

Kanske inte - men det beror väl på`? 1 år är länge för nån, ska de som försökt i 2 år bli sura då?
    Jag förstår bara inte hur man kan komma och säga att man vill sprida lite glädje när man bara har försökt i 2 månader. Det tar i snitt 7 månader att bli gravid... 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Anonym (oåp) skrev 2013-09-06 10:25:08 följande:
    Nä? Alla i vår närhet fick barn på första försöket, eller när de åt p-piller. Tror du inte jag blev ledsen när vi inte fick till det direkt?
    Hur ledsna tror du att vi är da, som har försökt länge? Jag blev gravid på första försöket i slutet av tonåren. Hur jävligt tror du inte det känns nu när jag har försökt bli gravid i nästan 2 ÅR?!
  • Anonym (Tova)
    Anonym (oåp) skrev 2013-09-06 10:25:08 följande:

Det spelar ingen roll, du vet ändå ingenting om hur det är att försöka länge utan att lyckas. Man förstår inte den cancersjuke för att man hittat en ofarlig knöl i bröstet heller... Ge dig, du gör dig bara löjlig!
  • Anonym (hur gammal)

Är det en tävling om vem som har det värst eller?? Det är klart att det är jobbigt och man blir orolig om man försökt ett år utan att bli gravid!! Det finns alltid någon som har det värre på ett eller annat sätt. Men man tycker ändå att det är jobbigt.

• Anonym (...)
    Anonym (hur gammal) skrev 2013-09-06 11:43:59 följande:
    Är det en tävling om vem som har det värst eller?? Det är klart att det är jobbigt och man blir orolig om man försökt ett år utan att bli gravid!! Det finns alltid någon som har det värre på ett eller annat sätt. Men man tycker ändå att det är jobbigt.
    Men då får ni hitta en annan tråd! LÄS TRÅDSTARTEN!

Har ni seriösa problem med att förstå en text?
  • Anonym (...)
    Anonym (en tanke) skrev 2013-09-05 23:31:26 följande:
    Jag har själv lyckats få barn genom ivf, så jag vet hur ofrivillig barnlöshet kan kännas. När det var som allra nattsvartast, så kände jag att jag ville dö om jag inte fick några barn. Det kändes som att det inte fanns någon mening alls med livet om jag inte fick barn.

Nu när jag har barn så resonerar jag lite annorlunda. Givetvis är mina barn mitt allt, men jag inser också att barn per automatik inte kommer med lyckan. Givetvis gör mina barn mig lyckliga, men det innebär tex också livslånga bekymmer, ständig oro. 

Ska man komma vidare i livet och leva utan barn, så tror jag att man måste inse, att barn inte är svaret eller lösningen på allt. Jag trodde det när jag var barnlös, men har insett nu att det inte är så. Jag tror att man måste inse att lycka och harmoni i tillvaron kan man få på så många sätt. Jag tänker ofta att så bra vi hade det innan barnen. Tex när det gällde resor, mat, tid för varandra, pengar. Vi har det bra nu också, men bra på ett annat sätt bara. Jag tror att man man måste jobba med tanken "att se till det man har, inte till det man förlorat eller inte fått".

Det låter lite klämkäckt av mig att komma med tips, jag  har ju trots allt fått barn. Men jag är väldigt övertygad om att man kan få ett bra liv även utan barn. Men det är nog en process man måste igenom. Stannar man kvar i bitterheten finns ingen livskvalitet alls. Jag är rädd att jag själv hade blivit sådan, och det skulle vara ett helvetiskt liv. 
    Tackar för det här inlägget! Vad fint att du tog dig tid att skriva detta och mycket tänkvärt! Grattis till dina barn efter alla försök {#emotions_dlg.flower}
  • Thotis90
    Anonym (hur gammal) skrev 2013-09-06 11:43:59 följande:
    Nej, men när tråden handlar om oss som har GETT UPP HOPPET OM ATT BLI GRAVIDA så är det inte speciellt roligt när det kommer in en person och "vill skänka lite glädje" genom att ha blivit gravid på andra försöket.. Det måste väl t.o.m. du förstå?
  • Miffe78

Självklart är inte barn den enda vägen till lycka, men om man ändå vill ha barn i sitt liv så finns det ju andra sätt än att få egna. Jag har en släkting som började som stödfamilj åt två tvillingpojkar som inte hade någon bra hemmiljö. Allt eftersom åren gick överlämnade de biologiska föräldrarna pojkarna mer och mer i min släktings vård och idag har hon och hennes sambo adopterat dem. Pojkarna mår idag jättebra och min släkting och hennes sambo är äntligen mamma och pappa.  

• Redan47

Äggdonation kan det vara ett alternativ till adoption?

Barn och lycka är inte synonymt för mig.

Sorgen förmörkar lyckan.

att bearbeta sorgen, brustna drömmar och förhoppningar, dränerar livets lyckokänsla. Önskan att bli med barn, psykiska påfrestningen genom hela IVF processen och sedan komma i mål tomhänt- DET tror jag föder många existentiella frågor på sim spets- meningen, lyckan, känsla av värdelös, känna ett utanförskap att inte bli förälder...

Visa respekt för den sorg som ges uttryck för här.

Att bli gravid efter 2 månader är ju fantastiskt för dig och alla andra! Det kan vara svårt att dela din glädje i denna tråd. Finns nog andra trådar där du kan få empati. Här efterfrågas möten i att hantera sorg... Respektera det.

• Anonym (hur gammal)
    Thotis90 skrev 2013-09-06 12:02:58 följande:
    Nej, men när tråden handlar om oss som har GETT UPP HOPPET OM ATT BLI GRAVIDA så är det inte speciellt roligt när det kommer in en person och "vill skänka lite glädje" genom att ha blivit gravid på andra försöket.. Det måste väl t.o.m. du förstå?

Det förstår jag att det kanske inte är så kul. Men vad har det med mig att göra?
  • Thotis90
    Anonym (hur gammal) skrev 2013-09-19 22:50:55 följande:

Det förstår jag att det kanske inte är så kul. Men vad har det med mig att göra?
    Du ställde en fråga och jag svarade... Om du skriver här får du ju vara beredd på att få svar, eller hur?
  • Anonym (hur gammal)
    Thotis90 skrev 2013-09-20 12:10:05 följande:
    Du ställde en fråga och jag svarade... Om du skriver här får du ju vara beredd på att få svar, eller hur?
    Då kanske du får läsa min fråga igen. Jag skrev "Det är klart att det är jobbigt och man blir orolig om man försökt ett år utan att bli gravid". Därför förstår jag inte vad ditt svar hade med mig att göra, eftersom du skrev om någon som blev gravid på andra försöket och ville sprida glädje genom att berätta det. Jag har aldrig skrivit så och mitt inlägg handlade inte om det.
  • Thotis90
    Anonym (hur gammal) skrev 2013-09-20 12:15:58 följande:
    Då kanske du får läsa min fråga igen. Jag skrev "Det är klart att det är jobbigt och man blir orolig om man försökt ett år utan att bli gravid". Därför förstår jag inte vad ditt svar hade med mig att göra, eftersom du skrev om någon som blev gravid på andra försöket och ville sprida glädje genom att berätta det. Jag har aldrig skrivit så och mitt inlägg handlade inte om det.
    Nej. Du skrev:"Är det en tävling om vem som har det värst eller??" och jag svarade på det.
  • Anonym (hur gammal)
    Thotis90 skrev 2013-09-20 12:31:44 följande:
    Nej. Du skrev:"Är det en tävling om vem som har det värst eller??" och jag svarade på det.
    Och texten som kom efter frågan förklarade vad min fråga syftade på.
  • Anonym (Surrogat)

Lägg ner bara. Jävla löjligt förbannat tjafs i varenda tråd. Barnsligheter

Svar på tråden Ni som gett upp om att bli gravida, hur hittar ni lyckan i livet?