Anonym (en tanke) skrev 2013-09-05 23:31:26 följande:
Jag har själv lyckats få barn genom ivf, så jag vet hur ofrivillig barnlöshet kan kännas. När det var som allra nattsvartast, så kände jag att jag ville dö om jag inte fick några barn. Det kändes som att det inte fanns någon mening alls med livet om jag inte fick barn.
Nu när jag har barn så resonerar jag lite annorlunda. Givetvis är mina barn mitt allt, men jag inser också att barn per automatik inte kommer med lyckan. Givetvis gör mina barn mig lyckliga, men det innebär tex också livslånga bekymmer, ständig oro.
Ska man komma vidare i livet och leva utan barn, så tror jag att man måste inse, att barn inte är svaret eller lösningen på allt. Jag trodde det när jag var barnlös, men har insett nu att det inte är så. Jag tror att man måste inse att lycka och harmoni i tillvaron kan man få på så många sätt. Jag tänker ofta att så bra vi hade det innan barnen. Tex när det gällde resor, mat, tid för varandra, pengar. Vi har det bra nu också, men bra på ett annat sätt bara. Jag tror att man man måste jobba med tanken "att se till det man har, inte till det man förlorat eller inte fått".
Det låter lite klämkäckt av mig att komma med tips, jag har ju trots allt fått barn. Men jag är väldigt övertygad om att man kan få ett bra liv även utan barn. Men det är nog en process man måste igenom. Stannar man kvar i bitterheten finns ingen livskvalitet alls. Jag är rädd att jag själv hade blivit sådan, och det skulle vara ett helvetiskt liv.
Tackar för det här inlägget! Vad fint att du tog dig tid att skriva detta och mycket tänkvärt! Grattis till dina barn efter alla försök