• Anonym (Carro)

Hur räknas SGI när man har två arbeten?

Hej

Tycker det här är lite krångligt så jag måste fråga.
    Jag har ett arbete med månadslön på 50%, sen fyller jag upp med att arbeta på timmar som vikarie på förskolan varje månad. Vikarie har jag varit flera år och mitt andra jobb har jag haft i ca 2 år nu, så båda är stadigvarande. Hur räknas SGI då ?

Kan jag höja min SGI nu under tiden genom att arbeta mycket som vikarie på timmar?  (Är precis i början av graviditeten) Hur blir det när man är i 8:e och 9:e månaden och kanske inte orkar jobba i lika stor utsträckning. Sänker man sin SGI då ?

Carro

• Svar på tråden Hur räknas SGI när man har två arbeten?
  • Försäkringskassan

Hej

Vi räknar ihop inkomsten från båda anställningarna. När du skicka in moderskapsintyget så kommer du få en inkomstblankett hemskickad. Den kan du kopiera så att du kan lämna dessa till båda dina arbetsgivare.
    För att vi ska höja en SGI så ska den ha varit stadigvarande i minst 6 månader. Hinner du arbeta mer timmar i minst 6 månader och ha för avsikt att gå tillbaka till jobbet i samma omfattning som innan du blev föräldraledig så kan din SGI komma att höjas.
    Det görs en bedömning i varje enskilt fall så skicka in så mycket lönebesked och liknande som går.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Hur räknas SGI när man har två arbeten?