• Anonym (Överkörd)

Både sambon och hans ex biomamman kör över mig!!

Just nu är jag så jävla förbannad så ni får ha lite översende med felstavningar...

Är så arg så jag kokar rent utav. Lever tillsammans med min sambo och våran dotter. Sambon har även två barn sedan tidigare som han haft vv nu i sommar, har annars vh då han jobbar borta under veckorna.

Sambon skulle ha barnen till igår var det sagt från början då han ska och är och jobbar igen efter semestern. Bor vanlingtvis i samma stad men i sommar har biomamman varit på annan ort och jobbat. Det har varit sagt sen i våras hur umgängest schemat ska nu i sommar och barnen skulle till henne igår söndag. Sambon ringde då upp henne och sa att barnen inte kan vara kvar för att han ska iväg och jobba, hon hade allså tagit på sig extra jobb där hon är nu i sommar utan att checka med oss... 
    Hon kunde helt enkelt inte komma hem och barnen måste vara kvar hos oss till fredag. Sambon sa som sagt att han ska iväg och jobba och då säger kärringen - jobbar ---- också? Sambon sa dom som det var att jag är hemma och är föräldraledig med dottern... och då sa hon bra då kan barnen vara med henne... 

Är så förbannad att kärringen bara tar för givet att vi JAG ska släppa allt för att ta hans om deras barn... checkar man inte först med den andra föräldern innan man tar på sig jobb om man kan ha barnen längre? Trodde jag var självklart. 
    Sen blir jag bara så förbannad på sambon som bara säger -ja det är sant, hon JAG kan ta barnen....

Överreagerar jag ??? Tycker fan inte det               

• Svar på tråden Både sambon och hans ex biomamman kör över mig!!
  • Anonym (japp)
    BymBym skrev 2013-08-22 21:33:32 följande:
    Klart det klingar illa. Det var ett motsattsord till bonusbarn. Dra det till sin spets...

Jo, jag förstod det men jag tycker ändå det är onödigt.
  • sirisdotter
    Anonym (japp) skrev 2013-08-22 23:38:39 följande:

Styvbarn är vedertaget ord.
  • BymBym
    Anonym (Usch) skrev 2013-08-22 22:14:06 följande:
    Ja, om det inte är ett missförstånd (som anonym 'tydligen' beskrivit) så är det med största sannolikhet kris som gjort att mamman inte kan komma hem.

Att tro att en förälder som har barn på heltid (förutom varannan helg) plötsligt ska skita i sina barn är ganska långsökt...

Precis så tänker jag.
  • Anonym (tydlighet)
    sirisdotter skrev 2013-08-23 00:00:11 följande:
    Precis som PLASTMAMMA.
  • BymBym
    Anonym (japp) skrev 2013-08-22 23:38:39 följande:

Kanske det. Men det verkar som att det är så det är vissa gånger.
  • Anonym (tydlighet)
    sirisdotter skrev 2013-08-22 22:37:16 följande:
    För mig var det alltid otänkbart att tacka ja till extrajobb innan jag haft barnomsorgen ordnad.  Frågade nog barnets pappa några gånger -  när han deklarerat att han aldrig tänkte vara barnvakt åt mig utan tänkte träffade vårt barn när det passade honom vande jag mig snabbt av med sådana dumheter.
    Mamman frågade pappan och han gav klartecken...
    Pappan verkar inte riktigt ha haft koll på vad "över sommaren" betytt eftersom han plötsligt behövt ringa mamman och säga att barnen inte kan stanna den sista veckan. Det är min tolkning.
  • SupersurasunkSara
    BymBym skrev 2013-08-22 20:10:00 följande:

Utomstående? Vi har helt enkelt olika syn på hur familjer kan se ut.
    I min familj ingår jag,min man,mina barn, hans barn. Men jag skulle ÄNDÅ bli asförbannad om min man tillsammans med sina barns biomammor bokade min vecka åt mig.
  • SupersurasunkSara
    Kasperina skrev 2013-08-22 22:44:20 följande:
    Nej, det är inte ok att ändra schemat utan att kolla först, och det är inte ok att utgå från att någon annan kan ta barnen, MEN ni är en familj och hade jag varit din sambo hade jag nog också utgått från att du skulle vara villig att hjälpa till och ta hand om barnen eftersom du kan (dvs du är hemma med ett barn och kan därmed teoretiskt sett vara hemma med tre barn) och barnen är en del av familjen.
    Det hade min man också antagit, men han hade ÄNDÅ frågat mig. Jag kan ju faktiskt ha planerat in saker som inte passar hans barn, men som passar mina och varför ska MINA barn då tvingas avstå?
    Med det inte sagt att de inte kan avstå, de vet att man måste ta hänsyn till andra (även hon med asberger vet) men jag anser inte att det är ok att skapa en sådan situation vilket biomamman och biopappan gjort här och räkna med att en tredje person glatt går in och täcker upp.
  • Anonym (japp)
    sirisdotter skrev 2013-08-23 00:00:11 följande:

Bonusbarn och bonusföräldrar verkar också vara vedertaget utan att man lägger någon värdering i ordet bonus

Personligen föredrar jag prefixet styv men många andra tycker det har en negativ klang medan jag anser det vara neutralt. Plast och låtsas går helt bort enligt mig.

Men här på fl används bonus av de flesta och jag tror långt ifrån alla bonusföräldrarna ser sig som någon bonus till barnen för det.
  • Ruffa
    Anonym (japp) skrev 2013-08-23 09:39:27 följande:

Bonusbarn och bonusföräldrar verkar också vara vedertaget utan att man lägger någon värdering i ordet bonus
    Personligen föredrar jag prefixet styv men många andra tycker det har en negativ klang medan jag anser det vara neutralt. Plast och låtsas går helt bort enligt mig.

Men här på fl används bonus av de flesta och jag tror långt ifrån alla bonusföräldrarna ser sig som någon bonus till barnen för det.
    Alla de orden känns fel för mig för jag känner mig inte som någon slags förälder alls till min mans son.
    Jag är pappas fru rätt och slätt.

Däremot använder jag ordet styvförälder här bara för att förenkla.

Jag har hört att sonen någon gång kallat mig för låtsasmamma när han skulle förklarara för en kompis vem jag är, men det är nog likadant där, han använde ordet bara för att förenkla.     
  • Anonym (tydlighet)

Många kallar sig det utan att vara det. Jag antar att de vill se bättre ut i andras ögon än vad de är i verkligheten. Plasthäxa är ett namn jag hört flera gånger. Det säger mig en hel del. Precis som djävulsbarnen som jag hört vissa kvinnor benämna sin partners barn sen tidigare. Långtifrån alla är en bonus i de förstfödda barnens liv.
  • Ruffa
    Anonym (tydlighet) skrev 2013-08-23 10:20:59 följande:
    Många kallar sig det utan att vara det. Jag antar att de vill se bättre ut i andras ögon än vad de är i verkligheten. Plasthäxa är ett namn jag hört flera gånger. Det säger mig en hel del. Precis som djävulsbarnen som jag hört vissa kvinnor benämna sin partners barn sen tidigare. Långtifrån alla är en bonus i de förstfödda barnens liv.
    Och långtifrån alla barn är en bonus för någon annan än föräldern.

Vad är din poäng? 
  • sirisdotter

Bonus har absolut en positiv klang för mig och passar därför inte i alla situationer.  Ibland föredrar jag att använda prefixet styv-
  • Anonym (japp)
    Anonym (tydlighet) skrev 2013-08-23 10:20:59 följande:

Aldrig hört. Men kan bero på vilka man umgås med.
  • Anonym (japp)
    Ruffa skrev 2013-08-23 10:12:49 följande:
    Alla de orden känns fel för mig för jag känner mig inte som någon slags förälder alls till min mans son.

Jag är pappas fru rätt och slätt.

Däremot använder jag ordet styvförälder här bara för att förenkla.

Jag har hört att sonen någon gång kallat mig för låtsasmamma när han skulle förklarara för en kompis vem jag är, men det är nog likadant där, han använde ordet bara för att förenkla.     

Jo men det är samma för mig. Irl har jag inte heller kallat mig för mamma för styvbarnet men skulle isåfall välja säga styvmamma. Biomamman har kallat mig plastmamma. Någon kompis förälder har sagt låtsasmamma. Verkar finnas ett behov hos människor i hans umgänge att definiera vem jag är.
  • Anonym (Begär lön)

Tycker din man alt hans ex får ringa barnens morföräldrar samt farföräldrar och fråga om de kan lösa det på något sätt. Även om du är hemma så har de inte rätten att ta dig för given och du borde begära lön pga detta så de aldrig mer gör så här.

• Anonym (tydlighet)
    Anonym (japp) skrev 2013-08-23 13:01:43 följande:

Aldrig hört. Men kan bero på vilka man umgås med.
    Blandat umgänge. Annars räcker det med att läsa här på Fl så ser man hur vanligt det är.
  • Anonym (japp)
    Anonym (tydlighet) skrev 2013-08-24 06:17:44 följande:
    Blandat umgänge. Annars räcker det med att läsa här på Fl så ser man hur vanligt det är.

Har aldrig stött på det på fl.
  • Anonym (japp)
    sirisdotter skrev 2013-08-23 10:32:51 följande:
    Bonus har absolut en positiv klang för mig och passar därför inte i alla situationer.  Ibland föredrar jag att använda prefixet styv-

Vad kallar du dig själv, bonus- eller styv-? Eller skiftar du efter humör?
  • sirisdotter
    Anonym (japp) skrev 2013-08-24 20:24:36 följande:

Vad kallar du dig själv, bonus- eller styv-? Eller skiftar du efter humör?
    Minns inte att bonus börjat användas när det var akuellt för mig för ett trettiotal år sedan.  
Svar på tråden Både sambon och hans ex biomamman kör över mig!!