• Glosan

Vilken bärsels skall jag ha?

Jag har en 6 veckors bebis och kommer framöver köra fram o tillbaka till dagis och skola för att hämta storebröderna. Jag har gått o gruvat mig för att jag inte vetat hur jag skall orka bära runt på bebis, och få med mig en 2-åring. Babyskyddet i bilen är tungt, släpa fram barnvagn ur bilen känns knöligt. Men så kom jag på att det kanske är smidigt med en bärsele? Jag har ingen erfarenhet alls av att bära på det sättet, så vad tror ni - kan det vara en bra idé??

Och i så fall, vad skall jag skaffa för ngn sort? Ngn som är enkel att använda, att kränga av o på innan och efter biltur, och som är lätt att få ner bebis i.
    Om selen dessutom passar vid skogsturer när vi plockar svamp, och passar på maken som är 20 cm längre än jag så vore det toppen!

Eller om ni har andra tips på hur jag skall glida runt på dagis o skolan på smidigaste sättet.. 

• Svar på tråden Vilken bärsels skall jag ha?
  • Mellanmjölkens land

Hur en sele sitter beror mycket på kroppsform så mitt tips är att ta dig till en affär som säljer dem och prova. Köp inte babybjörn. Dyrt, kort användningstid och dålig ergonomi både för bäraren och för bebisen.

Vi kommer använda sjal och den stora fördelen där är att den funkar bra även om bägge bärarna har helt olika kroppsform

• Glosan

Nej jag har förstått att många inte gillar babybjörn! Och att Manduca verkar vara bra, vad är det för speciellt med en sådan?

• Flickan och kråkan

TS, du ska ha en ergonomisk bärsele. Det finns många. Vilken som är bäst beror på bärarens storlek och kroppsform: ergo, manduca, pognae, beco (flera modeller), boba, patapum, tula m.fl. Hos nätbutiker som t.ex knyt an, så finns måttangivelser och lite allmänna råd. Min sambo bär i manduca, men för mig är den inte så bra då jag är liten på alla håll och kanter.

• Flickan och kråkan

Och ja, bärsele är en bra idé. Vi använder inte vagn alls utan bär i sjal och bärsele från nyfödd tills de traskar helt för egen maskin. Vi är inne på tredje barnet nu.

• Glosan

Tack för svar! Är det ngn skillnad mellan märkena hur enkelt de är att få på sig samt att få i bebis?

• Flickan och kråkan
    Glosan skrev 2013-08-20 03:32:17 följande:
    Tack för svar! Är det ngn skillnad mellan märkena hur enkelt de är att få på sig samt att få i bebis?

Små skillnader. De flesta ergonomiska bärselar har samma konstruktion och skiljer sig mest i detaljer. Beco butterflyII har en lite annorlunda konstruktion. Den har en innersele som gör att man kan sätta i barnet i selen innan man sätter på sig den på ryggen. En del tycker att det är lättare. Personligen tycker jag att det är mer omständligt. Det finns väldigt mycket filmer på Youtube som visar hur man sätter i barnet. Sök på de olika selarna där så får du en bättre känsla för hur de fungerar.
  • Mandelsassa
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-20 05:47:55 följande:

Nej, den är inte ergonomisk.
    Kolla länken jag delade, den är ergonomisk.
  • momomo

Ergobaby fungerar bra. Med spädbarnsinlägg kan jag bära en nyfödd i den, utan inläggget går det att sätta snart tvåårige storebror på 14 kg på ryggen om han behöver bli buren en bit.

Ergon fungerar bättre för mig, 162 cm lång, än för maken som är 187 cm.

Ett tips är att prova olika selar först, gärna med er tvååring som provdocka så ni får lite mera tyngd och känna efter vilken som känns bäst för er som ska bära. 

manducca ska väl passa bättre på långa personer vad jag förstått 

• anna tuva

Jag tittade på länken till bb miracel. Det står att den är ergonomisk men på bilden ser det inte ut som hen sitter ergonomiskt. Alltså i grodposition. Så sitter inte min lilla i vår ergo. Den är ergonomisk och jag rekommenderar. Väldigt skön!

• Flickan och kråkan
    Mandelsassa skrev 2013-08-20 08:48:20 följande:
    Kolla länken jag delade, den är ergonomisk.

Ja, jag vet vilken bärsele det är. Den är inte ergonomisk för barnet. Barnet sitter inte i grodposition och med lätt rundad rygg. Det är enbart i babybjörns comfort Carrie och one som barnet har det. Men även med dem är den ergonomiska positionen rätt kort då sittytan även på dem är smalare än på de flesta andra ergonomiska bärselar.
  • Maddi

Jag har en manduca. Jag är nöjd med den för den är bekväm. Men jag ångrar att jag inte köpte sjal. De låter som om du först ska till bilen med barnen, då ska du på med bärselet. Sen av med de för att sen sätta på när du är på dagis. Varför inte sjal, en sjal kan du knyta hemma, sätta i barnet bara till bil och ha sjalen på dig under bilfärden och sen bara lägga i barnet igen. Knyta en gång och sen ha på den ett bra tag utan att den stör.

• olarok

Hej

Jag rekommenderar varmt vävda bärsjalar. De är funktionella och flexibla, samt ergonomiska. De fungerar utmärkt för nyfödda och större barn. Man kan bära barn i många olika positioner. De är inte så svåra att använda, verkligen
    LennyLamb har jätte fina http://www.loolyby.com/sv/ 

Jag kan hjälpa dig med knyttekniker . Bara hör av dig .

Olga
    Bära-barn Rådgivare

• Gaytjej

Hade jag varit du hade jag köpt en trikåsjal *och* en ergonomisk sele.
    Trikåsjalen kan du ha på dig "hela tiden" utan att den är ivägen eller blir särskilt varm. När behov av fler armar uppstår är det bara till att stoppa ner bebisen och rätta till sjalen och så är man fit for fight. Går snabbt att lära sig och är bekvämt för både barn och bärare!

Jag hade trikåsjalen när jag hämtade/lämnade på dagis upp till ca 6 månader (och vid en mängd andra situationer, så som restaurangbesök och föreläsningar och mockning av hästboxar etc etc) Sedan övergick jag mer och mer till ergonomisk sele.

Köp inte en Beco Butterfly, den tycker jag inte passar för snabbt i och ur när man t ex ska hämta/lämna syskonen på dagis. Snygg sele, men dyrare än de andra och inte lika snabb när man vill ha barnet på mage. För ryggbärande av de minsta om man är ovan vid att få upp har den dock fördelar!
    Ergobaby har en modell som heter Sport som ska passa även för lite längre bärare. 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Vilken bärsels skall jag ha?