• Mamori

Så missnöjd efter första dagen på träningsskolan - finns det något alternativ?

Ursäkta för kompakt text, jag skriver från mobilen men snälla, läs =( Min son gick första dagen på träningsskolan idag. Han har autism och grav språkstörning (förstår/talar ca 100 ord + förstår kroppsspråk perfekt) samt stora problem med mat och sömn. Vi hade två möten före skolan där vi fick beskriva hans problem in i minsta detalj. Det enda han ätit på förskolan är en sorts helfabrikat som vi är jätteglada att han äter då det innehåller mycket protein, vitaminer och energi, mycket mjölk ägg och fisk. Vi blev lovade att han skulle få detta varje dag som på förskolan. Vi förklarade också att man måste annvända få lätta ord med honom och gav en lista på de ord han kan. Vi förklarade att man kan visa vad han ska göra, i stil med att peka på en stol och säga " sitta". Inte "Kan du sätta dig på stolen där borta i hörnet?". Vi sade att han är väldigt kravkänslig men man kan med lek locka honom att göra det mesta. Så var då första dagen. Efter lite lek ville de att han skulle sätta sig i sin bänk och sade "Gå och sätt dig i bänken" (han visste inte ens vilken som var hans). När han inte gjorde det lyfte en upp honom för att dra honom dit vilket gjorde honom rädd då han inte kände henne så han försökte komma loss på alla sätt men hon höll fast i honom så hårt och slet att han fick blåmärken på armarna och märken efter naglar som fanns kvar flera timmar efteråt. Vi gick emellan och sade att det där knte fungerar och då gav hon upp och sade att vi föräldrar skulle se till att han jobbade istället. Så våld var plan A och det fanns ingen plan B? De lyckades inte heller få ett annat barn där som pratar ännu sämre att göra något så då pratade min sambo med barnet med enkla ord och då gick det hur bra som helst. Vi föräldrar lyckades få vår son att göra en uppgift efter lång tid då han blivit rädd och ledsen och väldigt avogt inställd. Han är också väldigt långsint. Sedan till råga på allt fick vi veta att sonen inte skulle få sin mat för ett av det andra barnet är allergiskt mot den maten. Det går ju inte att göra något åt men dåligt att de först lovar. Nu kommet inte sonen äta något på hela skoldagarna mest troligt. Och de börjar enormt tidigt varje morgon (8) trots att sonen har sömnsvårigheter och är en zombie fram till lunch. Vi har aldrig lyckats få honom till förskolan tidigare än kl 10. Känner oss uppgivna och oroliga nu. Vad ska vi göra? Finns det ens något alternativ för honom? Han har ju skolplikt och vanlig särskola behöver man nog kunna prata för. Inte ens hemskolning är ju tillåtet numera, amnars skulle en av oss gladeligen slutat jobba för att kunna arbeta med honom. Så tråkigt detta. Vi hade en psykologstudent anställd under sommaren för att träna med honom och det gick superbra.

• Svar på tråden Så missnöjd efter första dagen på träningsskolan - finns det något alternativ?
  • tundra

Eh nä det låter ju hel fel.
    Har pedagogerna utbildning?

Det ni som föräldrar kan göra är att trycka på rektorn. Det ska vara möjligt för barnet att delta på sina egna villkor och ha inflytande utan att utsättas för kränkning.

Var obekväma och dyk upp lite tidigare och ta del av undervisningen så att ni har en känsla för hur relationen mellan er son och pedagogerna utvecklas.

Ni låter som superbra föräldrar och er son förtjänar att ha det bra i skolan, han har ju fått en tillräckligt svår start iaf.

• Mamori

Tack för dina snälla ord Ja jag tror att de är båda specialpedagoger, i alla fall måste en av dem vara det, skolan tillhör ju särskolan. Det låter som bra tips, vi har tänkt vara med tills sonen känner sig trygg där om det så ska ta ett år. Tänket inte lämna honom själv där om han tycker att det är obehagligt :-/ Inte kan de väl säga att vi inte får komma dit längre efter ett visst tag, eller...?

• ragatan

Tråkigt att första skoldagen blev en negativ erfarenhet. Utan att veta mer än det du skrivit i TS är det svårt att säga varför det blev så fel.

Men; ni har känt er son sen födseln, ni har utvecklat ett sätt att kommunicera och samarbeta genom åren som fungerar. Personalen på skolan har precis träffat er son och känner honom inte än. Utbildning i all ära, men alla barn är individer och i allra högsta grad när det gäller barn med diagnoser. Det kommer att ta tid för personalen att lära sig kommunicera med er son.

Sen är det inte säkert att ert sätt att kommunicera med er son är det sätt som kommer att fungera i skolan. Mitt barn (med tilläggsdiagnos autistiska drag) väljer kommunikationssätt efter personer. Hemma används ett sätt, med assistenterna en variant av det, och med "främmande" eller mer perifera personer ytterligare ett sätt.

Ge det tid, det kan ta ett år innan det fungerar som ni vill. Men ge inte upp, ha täta möte med personalen, tillbringa tid i skolan och försök att ha tålamod med personalen. Det kommer att ta tid för dem att utveckla en relation till er son. Alla elever i träningsskolan har olika sätt att fungera och kommunicera, och personalen ska hantera dem alla individuellt. Hur professionella och utbildade de än är kommer det att ta tid. Det är sällsynt att personer som valt att arbeta med funktionshindrade barn inte har det tålamod och den förståelse det kräver.

Jag vet att det känns oöverkomligt ibland. Men skolan är första steget på en lång utveckling mot vuxenliv och   en form av frigörelse och självständighet. Barnen växer av utmaningar och förändringar, även om det kan verka som om det gör större skada än nytta till en början. Det är svårt att släppa taget och det är ännu svårare att erkänna att det finns andra som har bra ideer och kunskaper som kan vara mitt barn till nytta.

Mitt råd är att ha is i magen, vara delaktig och ha tålamod.   Och skulle det inte fungera alls, ta det högre upp. Med rektor och/eller Barn och Ungdomschefen i kommunen.

Ett litet tillägg angående er närvaro klassrummet, prata med personalen. Ibland är föräldrars närvaro i klassrummet till mer skada än nytta. Vi kunde inte vara i klassrummet, P förvandlades till en klängig, gnällig och avig bebis när vi var där. Och när vi inte var där var P orädd, framåt och glad. Men inledningsvis, som inskolning är er närvaro viktig.    

• Ramborg

Blåmärken och märken efter naglar? Är människan inte klok? Kommunikation eller inte, det där är ju misshandel!

Jag hade inte lämnat mitt barn ensam hos den där personen på mycket länge och jag hade talat om för henne att om hon upprepar det där kommer jag att polisanmäla.

42.
  • Mamori

Jag gissar att det blev fel för att pedagogen ville behålla sin auktoritet och inte ge sig samtidigt som hon kanske var lite nervös inför de nya barnen och eftersom han kämpade emot tog hon för hårt. Men det är fel, man ska inte tvinga eller använda våld på ett litet barn man inte känner utan man ska bygga förtroende. Det är extra viktigt med barn som inte kan förklara att de blir rädda eller skydda sig med ord. Men jag hoppas att hon förstod att det blev fel. Händer det igen måste vi göra någonting mer än att bara säga till som vi gjorde tidigare. Det har fungerat bra på förskolan och på sommarträningen så bara pedagogen är empatisk och varm går det bra, vilket vi har förklarat. Och det känns ganska självklart tycker vi. Värme och respekt för alla barn, även funktionshindrade. Jag tycker det är superbra när andra har nya bra kommunikationssätt med min son och vi är absolut öppna för alla förändringar och vill att han ska få vara så självständig som möjligt. Men vi vill framför allt att han ska få må bra och vara trygg i skolan.

• hymafr

Kom ihåg att kommunens skyldighet att tillhandahålla lämplig skolgång är starkare än er skyldighet att skicka er son till skolan.

Därför kan det faktiskt finnas en öppning för "hemskolning". 

Låter ju konstigt att ett barn med så kraftig allergi att hen inte kan vistas i samma rum som vissa födoämnen skulle gå i en "vanlig" klass. För det handlar väl inte om att barnen måste äta samma mat?
    Pedagogen som gjorde er son illa passar absolut inte till att ta hand om barn öht och absolut inte barn med särskilda behov.
    Tyvärr blir man som förälder alltför medgörlig och ser inte riktigt verkligheten. Man tror på fullaste allvar att en pedagog får lov att slita och dra i ens barn. Man tror att de får behandla både barnet och föräldrarna hur som helst.

Jag har fått höra av rektor att jag skulle vara glad att min normalbegåvade dotter med atypisk autism hade barnpassning på högstadiet. Att jag inte kunde kräva åldersadekvat undervisning. Tjenare! Vid det laget hade jag fått skinn på näsan och ett samtal till Skolverket senare så kunde helt plötsligt skolans behöriga lärare ge stöttning till autismklassens obehöriga lärare.

Stå på er och ge aldrig upp. Lycka till!      

• blubbblubb

Jag tycker inte alls det låter bra. Visst är det som ragatan skrev att ni känner ert barn sen födelsen och inte personalen. Men det är väl det man ska använda föräldrarna till under inskolningen, att lära känna barnet. 

Personligen tycker jag också det känns som många steg mellan att säga en mening om att barnet ska sätta sig på sin stol till att bära barnet dit. Som att peka, visa, leda (hålla i handen) såvida barnet inte har fyskiska förflyttningsproblem förstås.

Hoppas det går bättre idag och bara berodde på att pedagogerna var stressade. 

Dessutom, ger man inte enkla glasklara uppgifter första skoldagen för att barnen ska känna glädje inför skolstarten. Att tala med enkelt språk låter som ett ganska elementär del av det.  Jag förstår fullt ut att pedagogerna inte kan plugga in det specifika barnets 100 ord (vilket förmodligen varierar)  men att skapa sig en bild av språknivån borde väl ingå i förberedelsen.                     

• Mumin80

Det mest "alarmerande" med det du beskriver är väl 
    1. Att som du säger, våld är någon form av Plan A
    2. Att läraren framhärdade med nåt som inte funkade. 

Jag är så otroligt tacksam för vårt helt vanliga dagis, som har den underbara förmågan att själva se vad som inte funkar, stanna upp, och hitta nya lösningar. Utan att skuldbelägga barn eller föräldrar, och med en stor lyhördhet för hur barnen mår. 

Vår dotter fick nu en heltidsresurs, på förskolans eget initivativ, för att DOM såg att hon inte funkar utan. Sen såg DOM att det är svårt för resursen att orka med henne hela dan, så DOM organiserar om för att det både ska bli bra för vår dotter och personalen. Lyhördhet och ödmjukhet. Så lätt i teorin, så svårt i praktiken, så underbart när det funkar.

Dottern har ännu ingen diagnos, men det blir väl nåt inom autism/adhd, med nån form av språkstörning.  På henne skulle antagligen nån variant på lärarens sätt funka. Vi testar först om hon förstår/följer den muntliga instruktionen, nästa steg är att ta henne i handen och leda henne rätt, å ibland får man lyfta/bära. Men man testar ju liksom att leda först, innan man lyfter Och märker man att hon blir arg/får panik/inte gillar det, så släpper man. Vi som känner henne kan väl iofs hålla kvar henne, men då handlar det ju om att hon inte vill dit vi är på väg t.ex. Men som första kontakt så borde ju första reaktionen vara att släppa. 

Tipsa om Bo Hejlskovs bok om problemskapande beteenden  Sen är det ju första dagen, så lite is i magen får man väl ha. Men det jag nog skulle kolla extra vaksamt, om jag vore ni, är just ödmjukheten och förmågan att backa när det blir fel, att se till sig själv och tänka om. Finns inte den, då ska man inte jobba med funktionshindrade barn. 

• Mumin80

Och sen det där med lärarens auktoritet: En lärare som upplever att hen måste få/ha/behålla nån form av "auktoritet" över barnen hör inte hemma i skolan, än mindre särskolan/träningsskolan. Genom att förtjäna barnens respekt får man auktoritet. Tror man att auktoriteten kommer först, då bör man nog kanske fortbilda sig lite mer....

• Mamori
    hymafr skrev 2013-08-21 11:37:47 följande:
    Kom ihåg att kommunens skyldighet att tillhandahålla lämplig skolgång är starkare än er skyldighet att skicka er son till skolan.

Låter ju konstigt att ett barn med så kraftig allergi att hen inte kan vistas i samma rum som vissa födoämnen skulle gå i en "vanlig" klass. För det handlar väl inte om att barnen måste äta samma mat?
    Pedagogen som gjorde er son illa passar absolut inte till att ta hand om barn öht och absolut inte barn med särskilda behov.
    Tyvärr blir man som förälder alltför medgörlig och ser inte riktigt verkligheten. Man tror på fullaste allvar att en pedagog får lov att slita och dra i ens barn. Man tror att de får behandla både barnet och föräldrarna hur som helst.

Jag har fått höra av rektor att jag skulle vara glad att min normalbegåvade dotter med atypisk autism hade barnpassning på högstadiet. Att jag inte kunde kräva åldersadekvat undervisning. Tjenare! Vid det laget hade jag fått skinn på näsan och ett samtal till Skolverket senare så kunde helt plötsligt skolans behöriga lärare ge stöttning till autismklassens obehöriga lärare.

Stå på er och ge aldrig upp. Lycka till!      

Det är ju en särskola så på så sätt är det en ovanlig klass. Hon har inte heller koll på sin allergi utan stoppar allt möjligt i munnen så det är inte helt omöjligt att hon skulle råka sätta något av sonens mat i munnen någon gång utan att de hinner stoppa. Även om hon skulle få maten på händerna så blir hon allergisk. Nu har vi i alla fall pratat med dem om detta och de hade hittat ett alternativ på mat som inte innehåller ämnet det andra barnet inte tål men som är ganska utseendemässigt likt det sonen brukar äta. Hoppas hoppas att han godkänner det nu. Han brukar vara superpetig annars; är det något annorlunda så äter han inte. Men vi ska prova och hoppas!

Tack så mycket för din stöttning! Vi ska inte ge upp, hon ska inte få göra honom illa igen. Idag höll sig båda pedagogerna borta och vi hjälpte honom med hans uppgifter och höll koll på honom. Det gick jättebra och han var superduktig även om han absolut inte ville gå dit på morgonen. Jag pratade lite snabbt med en av dem och hon sade att de skulle observera hur vi gjorde nu i en tid, och det är ju bra, även fast jag inte förstår hur det kan vara så svårt för dem. Alla andra som interagerat med honom (förskollärare, barnvakter etc) har inte haf några problem alls. Han är inte ett krångligt barn för att vara ett "speciellt" barn.
  • Mamori
    blubbblubb skrev 2013-08-22 11:05:33 följande:
    Jag tycker inte alls det låter bra. Visst är det som ragatan skrev att ni känner ert barn sen födelsen och inte personalen. Men det är väl det man ska använda föräldrarna till under inskolningen, att lära känna barnet. 

Personligen tycker jag också det känns som många steg mellan att säga en mening om att barnet ska sätta sig på sin stol till att bära barnet dit. Som att peka, visa, leda (hålla i handen) såvida barnet inte har fyskiska förflyttningsproblem förstås.

Hoppas det går bättre idag och bara berodde på att pedagogerna var stressade. 

Dessutom, ger man inte enkla glasklara uppgifter första skoldagen för att barnen ska känna glädje inför skolstarten. Att tala med enkelt språk låter som ett ganska elementär del av det.  Jag förstår fullt ut att pedagogerna inte kan plugga in det specifika barnets 100 ord (vilket förmodligen varierar)  men att skapa sig en bild av språknivån borde väl ingå i förberedelsen.                     
    Ja, eller att behandla honom som en normal tvååring hade gått jättebra. Han är på den nivån språkligt ungefär. Att peka på stolen och hålla ut handen och säga "Kom" hade fungerat jättebra. Även att peka och säga "Sitt där" eller att gå dit, titta sonen i ögonen och klappa på stolen med handen. Även att hålla ut armarna och fråga "vill du komma?" och sedan bära honom dit om han går med på det hade varit okej om än lite konstigt då han inte har några motoriska problem. Eller om de säger något komplicerat och han inte svarar så förstår han ju inte, då kan man förklara lättare. Han är inte en sån som trotsar liksom, vilket vi förklarat. Och de är två pedagoger på tre barn, inte som att de har mängder av barn att hålla reda på och komma ihåg hur de är... De har bara dessa barn, inga andra klasser.
  • Mamori
    Mumin80 skrev 2013-08-22 13:20:19 följande:
    Det mest "alarmerande" med det du beskriver är väl 
    1. Att som du säger, våld är någon form av Plan A
    2. Att läraren framhärdade med nåt som inte funkade. 

Jag är så otroligt tacksam för vårt helt vanliga dagis, som har den underbara förmågan att själva se vad som inte funkar, stanna upp, och hitta nya lösningar. Utan att skuldbelägga barn eller föräldrar, och med en stor lyhördhet för hur barnen mår. 

Vår dotter fick nu en heltidsresurs, på förskolans eget initivativ, för att DOM såg att hon inte funkar utan. Sen såg DOM att det är svårt för resursen att orka med henne hela dan, så DOM organiserar om för att det både ska bli bra för vår dotter och personalen. Lyhördhet och ödmjukhet. Så lätt i teorin, så svårt i praktiken, så underbart när det funkar.

Dottern har ännu ingen diagnos, men det blir väl nåt inom autism/adhd, med nån form av språkstörning.  På henne skulle antagligen nån variant på lärarens sätt funka. Vi testar först om hon förstår/följer den muntliga instruktionen, nästa steg är att ta henne i handen och leda henne rätt, å ibland får man lyfta/bära. Men man testar ju liksom att leda först, innan man lyfter Och märker man att hon blir arg/får panik/inte gillar det, så släpper man. Vi som känner henne kan väl iofs hålla kvar henne, men då handlar det ju om att hon inte vill dit vi är på väg t.ex. Men som första kontakt så borde ju första reaktionen vara att släppa. 

Tipsa om Bo Hejlskovs bok om problemskapande beteenden  Sen är det ju första dagen, så lite is i magen får man väl ha. Men det jag nog skulle kolla extra vaksamt, om jag vore ni, är just ödmjukheten och förmågan att backa när det blir fel, att se till sig själv och tänka om. Finns inte den, då ska man inte jobba med funktionshindrade barn. 
    Det låter som en superbra förskola ni har! Vår var också en vanlig förskola (där han gick före han började i särskolan) och de var jättefina. Det gick hur bra som helst med vanlig barngrupp för honom men när vi började med intensivträning via habben så anställde de en extra resurs till barngruppen som är med alla barn men tränar specifikt med honom då och då. Det blev världens finaste pedagog som var den som skolade in honom när han började på småbarnsavdelningen och hon var jättebra. Följde med på möten på habben för att lära sig mer och var jätteengagerad. Som sagt, så fint när det fungerar och alla hjälps åt och bryr sig om varandra

Nej precis, man måste ju vara lite flexibel. Nu känns det som att de har gett upp och försöker inte alls få honom att jobba utan fokuserar på de andra barnen (ett av dem är ganska trotsigt och det andra är inte så medvetet och då kör de på lyft och sånt).
  • Mamori
    Mumin80 skrev 2013-08-22 13:22:43 följande:
    Och sen det där med lärarens auktoritet: En lärare som upplever att hen måste få/ha/behålla nån form av "auktoritet" över barnen hör inte hemma i skolan, än mindre särskolan/träningsskolan. Genom att förtjäna barnens respekt får man auktoritet. Tror man att auktoriteten kommer först, då bör man nog kanske fortbilda sig lite mer....
    Kunde inte hålla med mer...
  • Mamori
    hymafr skrev 2013-08-21 11:37:47 följande:

Oj, missade detta i ditt inlägg. Det låter ju lovande men det jag har läst om det är att det är jättesvårt att få till. Har du hört om något fall där det har gått?
Svar på tråden Så missnöjd efter första dagen på träningsskolan - finns det något alternativ?