• Anonym (bonusmamma)

mitt bonusbarn

Jag har ett bonusbarn på 5 år och han har fortfarande blöja på natten, är det normalt?
    Och han kan inte prata riktigt, är det normalt för en 5-åring?
    Han vägrar sova själv i sin säng i sitt rum, det va inga problem tidigare för honom att sova där.
    Han är väldigt överaktiv och frågar väldigt mycket, det kan vara om minsta lilla som han redan vet, är det normalt i den åldern?

Jag har inga egna barn som ni kanske märker.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden mitt bonusbarn
  • en ö i havet

Jag har bonusbarn, två flickor 4 och 7. När jag och deras pappa träffades var de bara 2 och 5 år gamla.

Den äldsta tjejen sov då med blöja på natten. Båda flickorna hade svårt att somna i sina egna sängar om inte deras pappa låg bredvid dem och de kom in till oss om nätterna. Vi har jobbat med detta sedan dess och nu somnar båda barnen själva, de sover hela nätterna i sina sängar och är alltid torra. Vi har pratat med både BVC och skolsköterskan om det och det är normalt, men det är något man ska lägga tid och energi på. Att inkludera barnen i arbetet med att göra dem trygga och självständiga.

Jag tror att den största anledningen till att mina bonusbarn inte klarade av att sova själva var att deras pappa BEHÖVDE dem. Efter seperationen från barnens mamma, med flytt från hus och att hela livet förändrades behövde han sina barn. Och han trodde att barnen också behövde honom för att kunna sova. Vilket gjorde att de inte kände sig trygga att sova själva. Nu har vi jobbat med deras självkänsla och fått dem trygga i sig själva.

Prata med barnets pappa om det och försök att diskutera utan att lägga skuld på vare sig honom eller barnet. 

Svar på tråden mitt bonusbarn