• Zarina

"NISSE du får inte slå/sparka/riva i Kalle, det gör ont och Kalle blir ledsen!" "NISSE om du inte slutar nu får du gå in på sovrummet!" "Nu går du in på sovrummet!!" 2,5-åring. Åsikter?

Behöver råd... Min 2-åring (snart 2,5) har blivit väldigt trotsig och bråkig på senaste tiden och lyssnar inte alls på mig. Har dagbarn hemma så det är jag, han och tre andra barn. har en längre tid försökt hantera det genom att gå ner på knä och mjukt hålla om honom om han grälar med de andra och lugnt säga "nej så får man inte göra osv" men det fungerar inte alls... Han blir bara vildare hela tiden och nu börjar jag tröttna.
    Hur tycker ni andra det låter att (som rubriken lyder) ge honom två varningar och slutar han inte stänger jag in honom en LITEN stund på rummet ensam. Går sedan in och kramar om honom och pratar igenom det som hände.

Ni som fördömer detta, SNÄLLA ge mig råd!!!!???

• Svar på tråden "NISSE du får inte slå/sparka/riva i Kalle, det gör ont och Kalle blir ledsen!" "NISSE om du inte slutar nu får du gå in på sovrummet!" "Nu går du in på sovrummet!!" 2,5-åring. Åsikter?
  • Zarina
    Liten elak och intelligent skrev 2013-08-21 19:30:55 följande:
    Jag tycker att detta kanske tyder på att det inte är jättelyckat att du är dagmamma åt ditt eget barn. Men om du är dagmamma så har du väl någon form av pedagogisk utbildning? Vad har du isf lärt dig om sådana situationer?
    Enda orsaken till att jag är dagmamma är för att inte behöva sätta mitt barn på dagis... Eller enda och enda, men ekonomiskt var det enda lösningen! Klart det är kul också och sonen trivs (oftast :P)! Är inte utbildad.
    Är inte en pedagogisk anstalt utan erbjuder små barn en plats i hemmamiljö och sköter dem på samma sätt som mitt eget barn. Och för att sköta egna barn krävs ju ingen utbildning...
  • nozpa
    Solaika skrev 2013-08-21 19:52:31 följande:
    Jaha? Den som blev instängd slåss o snor öl? Hur kommer det sig då att jag aldrig slagit nån (förutom mina syskon som barn såklart) och drack alkohol första gången som 21-åring? Fortfarande aldrig varit full.
    Jättebra att ni har väluppfostrade barn.. Superduper, verkligen! Men allt för många är ouppfostrade slynglar o det gör mig förbannad!

Kanske dom som blivit instängda?
  • I969

Visst ska man låta barn få lära sig att lösa konflikter själva, men då får de ju vara lite större! Ett sätt att senare leda barnen in i bra konfliktlösning är att t.ex. bryta när det blir slagsmål och då fråga hur barnet vill göra för att det ska funka, och om man gjort någon annan illa vad man i så fall kan göra för att kompisen ska bli glad igen. En 2-åring är inte mogen för det. Jag har visst suttit med en del och grävt i sandlådan, men fördelen med att vara närvarande från början är att man sedan slipper hänga över axeln och lösa konflikter jämt och ständigt, för barnen växer upp till mer empatiska lekkamrater.

• Natulcien
    Solaika skrev 2013-08-21 19:52:31 följande:
    Jaha? Den som blev instängd slåss o snor öl? Hur kommer det sig då att jag aldrig slagit nån (förutom mina syskon som barn såklart) och drack alkohol första gången som 21-åring? Fortfarande aldrig varit full.
    Jättebra att ni har väluppfostrade barn.. Superduper, verkligen! Men allt för många är ouppfostrade slynglar o det gör mig förbannad!
    Jag generaliserade naturligtvis väldigt grovt. Men min poäng var att den som blir respektlöst och kränkande behandlad (= instängd och straffad) sannolikt beter sig själv respektlöst mot andra ( = slår dem och snor deras öl) som äldre...
  • I969

Vi har en del barn som springer omkring och terroriserar gården, och jag lovar att det är inte de barnen som har närvarande föräldrar.

• Nukkumatti

Måste bara försvara min bvc sköterska... Hon/jag menar ju inte att man ska ignorera barnet som gjort nåt dumt, men att det är faktiskt offret som förtjänar uppmärksamheten i situationen. Man måste vara tydlig på att man inte får slå och sparka andra, men självklart hjälpa barnen sen att komma vidare. Och tvååringar kan göra mycket dumma saker, det som hjälper är positiv uppmärksamhet. Det händer otroligt mycket i barnets utveckling när de är två, så man får komma ihåg att förstärker man allt det positiva och inte lägger för mycket fokus på det negativa så kommer barnet nog att komma ur negativa beteendemönster. Handlar inte om att dalta utan att förstå att ett så litet barn fattar inte koppling mellan sitt beteende och ett straff (som time out).

• 7879

Ja, men vad ska man göra när de inte lyssnar på vad man säger och fortsätter skrika högt eller vägra komma när man ska gå med mera.

• I969

7879, det handlade om en 2-åring. Man kan ju bara plocka med sig barnet kanske i vagnen eller bärselen eller så, och sätta en banan i handen om det skulle vara lite hungrigt. Ge barnet chans att vila lite. Oftast om det spårar ur så är man trött/hungrig. Ett barn i konflikt med andra barn tar man åt sidan, går det inte att prata eller hålla så får man sitta en bit ifrån och vara "tillgänglig". För övrigt gäller att låta dem klara saker själva så långt möjligt och inte vara för principiell och nojig. Barn vill känna att de kan!

• 7879

Ja, jag har en treåring och en åttamånaders hemma och det är inte alltid så lätt att lösa utan att sätta henne i ett annat, givetvis öppet rum, när hon kan gå ut när som helst! Handlar ofta om situationer då hon är på och slår lillasyster om och om igen utan att jag hinner stoppa och utan att hon slutar.

• I969

Aha, ja jag ska absolut inte uttala mig om treåring + bebis!, vi har så långt mellan barnen. Klart det blir svårare att se till 3-åringens behov. Vi har kunnat bara lyfta och gå ut på promenad i vagnen eller så. Men om jag får gissa nånting om er situation så låter det som att er tjej har gått i strid med er och lillasyskonet. Känner hon sig utputttad? Behöver hon få känns sig mer behövd? Ta parti för din 3-åring! Oja dig över hur jobbigt det är med bebis och vilket TUR du har som har hjälp av storasyster o.s.v. Ja, du fattar ungefär vad jag är ute efter. Sen tycker jag inte att det är hela jorden om man någon gång får sitta i sitt rum, som du säger med öppen dörr och att man finns därute och kollar av lite då och då, vill du komma till oss jag förstår att man kanske inte kan vara 100% bredvid när en bebis kallar också. Men försök att se till att hon inte känner det som ett straff, nu har du varit dum nu får du sitta på rummet, utan att du förklarar - Det här är för jobbigt för mig när du skriker så och/eller slår på bebis, du får vara här så länge, men jag vill gärna att du kommer snart för jag behöver din hjälp eller det vore så mysigt om vi kunde göra ditten och datten

• Gurkan
    Zarina skrev 2013-08-21 20:00:23 följande:
    Enda orsaken till att jag är dagmamma är för att inte behöva sätta mitt barn på dagis... Eller enda och enda, men ekonomiskt var det enda lösningen! Klart det är kul också och sonen trivs (oftast :P)! Är inte utbildad. Är inte en pedagogisk anstalt utan erbjuder små barn en plats i hemmamiljö och sköter dem på samma sätt som mitt eget barn. Och för att sköta egna barn krävs ju ingen utbildning...

Jag arbetar som förskollärare och bor i en liten by. Här finns ara en förskola och där arbetade jag så när min son vid 2 års ålder började förskolan bytte jag arbetsplats för at min son skulle få gå med sina blivande skolkamrater. Jag valde att inte arbeta med mitt eget barn för att det är jättesvårt för en tvååring att förstå när jag är mamma och när jag är fröken. Det blir konkurrens om dig för ditt barn vill ha dig, sin mamma, för sig själv och inte dela med sig till dina dagbarn. Det är helt naturligt men tyvärr verkar det ha lett till en ond spiral där ditt barn söker uppmärksamhet även genom negativ sådan och du ger honom den. Vänd uppmärksamheten till barnet han bråkar med, ta upp det barnet i knäet och håll om och förklara att nu blev Kalle ledsen när du slog honom. Du måste visa att du inte tänker ge ditt barn uppmärksamheten när han slåss och beter sig illa men inte genom att stänga in honom på rummet utan genom att ge den större delen av uppmärksamheten till barnet som råkat illa ut. Sen behöver du hålla i åtanke att ditt barn känner en stor konkurrens gentemot de andra barnen.
  • 7879
    I969 skrev 2013-09-21 09:17:44 följande:
    Aha, ja jag ska absolut inte uttala mig om treåring + bebis!, vi har så långt mellan barnen. Klart det blir svårare att se till 3-åringens behov. Vi har kunnat bara lyfta och gå ut på promenad i vagnen eller så. Men om jag får gissa nånting om er situation så låter det som att er tjej har gått i strid med er och lillasyskonet. Känner hon sig utputttad? Behöver hon få känns sig mer behövd? Ta parti för din 3-åring! Oja dig över hur jobbigt det är med bebis och vilket TUR du har som har hjälp av storasyster o.s.v. Ja, du fattar ungefär vad jag är ute efter. Sen tycker jag inte att det är hela jorden om man någon gång får sitta i sitt rum, som du säger med öppen dörr och att man finns därute och kollar av lite då och då, vill du komma till oss jag förstår att man kanske inte kan vara 100% bredvid när en bebis kallar också. Men försök att se till att hon inte känner det som ett straff, nu har du varit dum nu får du sitta på rummet, utan att du förklarar - Det här är för jobbigt för mig när du skriker så och/eller slår på bebis, du får vara här så länge, men jag vill gärna att du kommer snart för jag behöver din hjälp eller det vore så mysigt om vi kunde göra ditten och datten

Ja jag har ju alltid gett henne alternativ innan, som att hjälpa mig med maten, duka fram m.m. men det vill hon inte.. Jag tycker hon får mycket tid, men visst verkar det som om det är lite avundsjuka som kommer i det hon gör! Tack för svaret, tipsen!
  • 7879

[quote=70848777][quote-nick]Murarn skrev 2013-08-21 När ni själva gör fel, blir ni glada och förstår hur nu ska göra nästa gång om någon äldre och starkare än er kollar argt på er och tar stadigt tag om era armar "NU ÄR DU DUM. Du får gå till ditt rum tills du är snäll igen!!" Och sedan drar denne person dig till ditt rum och stänger in dig! /quote] Om jag hade haft en arbetskamrat som började slåss eller skrika fler full hals, Ja då skulle jag tillsammans med andra arbetskamrat er försöka Fp in vederbörande i annat rum om inte samtal hjälpte.

Svar på tråden "NISSE du får inte slå/sparka/riva i Kalle, det gör ont och Kalle blir ledsen!" "NISSE om du inte slutar nu får du gå in på sovrummet!" "Nu går du in på sovrummet!!" 2,5-åring. Åsikter?