• mmmmn

Medela bröstpump

Vilken ur deras sortiment tycker ni är bäst?

• Svar på tråden Medela bröstpump
  • alynda

Min bebis har inte kommit ännu, så jag har inte testat den men köpte en Swing efter att flera personer som pumpat mycket rekommenderat den. Hade en handpump m förra barnet, men det tog alldeles för mycket tid när man som jag måste pumpa många gånger varje vecka.

• mmmmn
    alynda skrev 2013-08-20 21:46:38 följande:
    Min bebis har inte kommit ännu, så jag har inte testat den men köpte en Swing efter att flera personer som pumpat mycket rekommenderat den. Hade en handpump m förra barnet, men det tog alldeles för mycket tid när man som jag måste pumpa många gånger varje vecka.
    Är den lätt att rengöra?
  • alynda

Det tror jag. Vi använde redan med förra pumpen Medelas steriliseringpåsar som man lägger grejorna i tillsammans m lite vatten och kör ca 3 min i Micron, för att ta kål på bakterier efter lättare diskning.

• malzac

Om tid är viktigt så skulle jag rekommendera en dubbelpump. Jag använde länge en Medela Swing och även om den faktiskt var ganska effektiv så tog det en himla massa tid eftersom jag pumpade från ett bröst i taget.

Får man fråga varför just Medela? Medela Swing bör du inte köpa begagnad (eftersom den har ett öppet system som gör att det kan finnas mögel i själva pumpen om den använts förut, och sporer därifrån kan spridas till mjölken) och ny så är den ganska dyr, särskilt om du vill ha den dubbla.

Nu använder jag en Ameda Lactaline och den gillar jag, men den verkar vara svår att få tag på i Sverige. Den har membran mellan mjölken och själva pumpen vilket skyddar mot mögelproblemet, men vilket också gör att den inte kan suga riktigt lika hårt som Swingen (dock använde jag aldrig de högre inställningarna på Swingen så Amedan är fullt tillräcklig för mig).

Jag har hört mycket gott om Ardo Calypso också.

• mmmmn
    malzac skrev 2013-08-21 09:50:04 följande:
    Om tid är viktigt så skulle jag rekommendera en dubbelpump. Jag använde länge en Medela Swing och även om den faktiskt var ganska effektiv så tog det en himla massa tid eftersom jag pumpade från ett bröst i taget.

Får man fråga varför just Medela? Medela Swing bör du inte köpa begagnad (eftersom den har ett öppet system som gör att det kan finnas mögel i själva pumpen om den använts förut, och sporer därifrån kan spridas till mjölken) och ny så är den ganska dyr, särskilt om du vill ha den dubbla.

Nu använder jag en Ameda Lactaline och den gillar jag, men den verkar vara svår att få tag på i Sverige. Den har membran mellan mjölken och själva pumpen vilket skyddar mot mögelproblemet, men vilket också gör att den inte kan suga riktigt lika hårt som Swingen (dock använde jag aldrig de högre inställningarna på Swingen så Amedan är fullt tillräcklig för mig).

Jag har hört mycket gott om Ardo Calypso också.
    Att jag tänker på medela beror på att det verkar vara det vanligaste märket. Och det är väl den pumpen de hyr ut på BB.

Men om det samlas mögel borde det vara precis lika illa om man köper en ny, för då kommer det förr eller senare bli mögel där ändå? Men hur kan man sälja en produkt som riskerar att förstöra mjölken? Finns det något man kan göra för att förebygga att det händer.
  • mmmmn

En intressant sak. Det verkar som om medela är rejält mycket dyrare än de två andra du nämnde.

• malzac
    mmmmn skrev 2013-08-21 20:04:56 följande:
    Att jag tänker på medela beror på att det verkar vara det vanligaste märket. Och det är väl den pumpen de hyr ut på BB.

Men om det samlas mögel borde det vara precis lika illa om man köper en ny, för då kommer det förr eller senare bli mögel där ändå? Men hur kan man sälja en produkt som riskerar att förstöra mjölken? Finns det något man kan göra för att förebygga att det händer.

Det är därför det klart och tydligt står att Medela Swing är för ett mamma-barn-par. Den har inget skydd mellan uppsamlingsflaskan och slangen som leder till vakuummotorn så därför kan det lätt komma in fukt i själva pumpen (kondens och mjölkdroppar). Eftersom eventuellt mögel byggs upp över tid så ska man inte använda pumpen efter att den varit oanvänd ett tag (som mellan två barn). Tyvärr finns det så vitt jag vet inte mycket man kan göra för att förebygga eftersom kondensen bildas under tiden man pumpar. Det hjälper alltså inte att se till att allt är snustorrt innan man börjar. Man kan inte rengöra själva motorn heller.

Fördelen med ett öppet system (som Swingen) är att vakuumet appliceras direkt istället för via ett membran och den kan därför uppnå bättre sugkraft med samma motor än en pump som använder ett slutet system. Och det är rätt individuellt hur pass mycket sugkraft man behöver. Jag själv använder långt ifrån den högsta inställningen på min Ameda.

Sjukhuspumparna från Medela har också membran tror jag, men de har styrkan att nå upp i de högre sugkraftsnivåerna ändå.
  • Locura

Jag har modellen Freestyle. Älskar den! Pumpar båda brösten samtidigt, har uppladdningsbart batteri osv

• hangonasec

Jag fick en dotter i mars och har pumpat varje morgon till frysen, bra att ha när jag får sova igen lite m.m Har använt Medela swing och den är verkligen jättebra! Tidsmängden det tar att pumpa är helt individuell, alla bröst är olika och det är olika dag för dag för mig med. Beroende på sömn m.m Vanligtvis tar det 5-10 min för att få ut 120-170ml ut ett bröst så det går fort att pumpa båda brösten.

Jag har testat handpump och då får jag inte ut mer än 20-30 ml, det är något speciellt med Medelas förpumpteknik som verkligen får igång utdrivningen.

Jag köpte den på Apotea.se, dom brukar har olika rabattkoder och jag fick min för 800kr :D Där har dom också väldigt billiga flaskor som passar pumpen perfekt.

• malzac

För mig kunde det ta uppemot en timme att tömma båda brösten helt med en enkel Medela Swing, i alla fall på förmiddagen då jag har mycket mjölk. När jag bytte till en dubbel tog det typ 20 minuter istället - jag gissar att det inte bara var det faktum att jag pumpade båda samtidigt som gjorde skillnad, utan att det faktum att båda stimulerades samtidigt även hjälpte att öka mjölkflödet. Men visst är det helt individuellt!

Och det är helt riktigt att de olika hastigheterna är viktiga för att få igång utdrivningsreflexen. Medela Swing har en knapp som direkt byter från hög hastighet (för att få igång utdrivningsreflexen) till låg (för att imitera bebisens faktiska ätande) direkt, medan min Ameda har en steglös skala där man kan välja hastighet själv. Ardon har också möjlighet att byta hastighet.

• Annelie 76

Jag hade en Medela Freestyle och pumpade båda brösten samtidigt. Hade först den från BB men den var värdelös. Stor och otymplig och man var tvungen att hålla i mot brösten i en extremt obekväm vinkel. Med Freestylen pumpade jag 5 ggr om dagen i 6 månader utan problem. Hade med mig den till jobbet och pumpade under lunchen också när jag började jobba och fraktade hem mjölken i den medföljande kylväskan. Öht en väldigt praktisk grej.

Svar på tråden Medela bröstpump