• majamaria02

svårt med ny familj med bonusbarn

hej,  jag har träffat en ny man efter att ha separerat med mina barns pappa. mina barn är 3 1/2 och 5 år. min nya man har en dotter som är 8. utan att det finns någon diagnos är jag säker på att både pappan och dottern har adhd. jag har arbetat inom vård och omsorg hela mitt vuxna liv och har läst pedagogik och psykologi så det är inget jag hittar på utan det är verkligen solklara fall av adhd. det stör mig inte och jag ser vad som är själva problemen och vad som är det som funkar bra och skiljer på det, alltså att jag inte hetsar upp mig på att det tex pratas konstant eller överaktivitet. 
    Det som är svårt är att framförallt min 5-åring blir trött på hans dotter och kan inte säga ifrån eftersom hans dotter inte lyssnar, då blir hon arg och frustrerad och så säger hon tillexempel att 8-åringen är "dum". Och då blir det i pappans och dotterns ögon att det är min dotter som har varit taskig. jag försöker styra lite när jag är med så att mannens dotter hejdar sig lite ibland, inte snäser åt mina barn och inte pratar precis HELA tiden , det gör jag för att det inte ska bli bråk, MEN det klarar inte pappan av, jag får aldrig säga till hans dotter, då säger han emot mig så att han signalerar till sin dotter att hon inte behöver lyssna på mig. det här har jag förstås försökt att föklara, men han förstår inte, hans dotter ska aldrig få någon"kritik" fast det inte ens är kritik, ofta bara tex kan jag be henne att sluta säga åt och uppfostra min 5-åring, för hon är på hela tiden; sluta gör si, sluta säg så, tyst nu! osv... i helgen var en incident där de var och badade, mina barn, min man och hans dotter och när de kommer upp såger mannen; du får gå å hämta "namnet" (5åringen) då kommer hon efter och gråter som jag aldrig sett henne gråta.. det som har hänt är just att det blivit en konflikt, pappan har sagt åt min dotter att komma upp från vattnet(ingenting till sin dotter) hans dotter har dragit i min dotter så att det gjorde ont, min dotter har sagt "skitgubbe" och att hans dotter är "dum"  allt det här berättar min dotter själv när hon kommer upp, samt att hon förklarar att det känns orättvist att mannen bara är på henne och aldrig sin egen dotter. plus att dom har gått ifrån henne. jag tröstade min dotter och sen tänkte jag att de kanske kunde säga förlåt till varnandra, så min dotter går in till 8-åringen, säger förlåt och undrar om hon får vara med å leka med henne och min yngsta dotter. då jag säger att nu säger ju hon förlåt, då kan väl du också göra det? svarar hon; nä, jag har inte gjort nått fel så jag tänker inte säga förlåt. jag tittar på pappan, han säger ingenting, så jag förklarar att det gjorde ont på henne(5åringen) när hon (8) drog i henne, då får vi ett snäsigt, sarkastiskt; aa förlåååt da. plus att pappan säger, nej så var det inte( vadå, min dotter säger att det gjorde ont, hur kan det INTE vara så)
    jag går upp och lagar kvällsmat och efter maten får min dotter inte vara med å leka. då säger jag att nu får det va slut med utfrysnings fasoner, klart att alla får vara med. då ställer sig pappan framför sin dotter å säger till mig; DU såg inte vad som hände på stranden! 
    JA OJ DET BLEV LÅNGT,men jag försöker förklara att dottern och pappan har ett mycket osunt förhållande som inte blir bra för mig och mina barn. Vad kan jag göra åt det?

• Svar på tråden svårt med ny familj med bonusbarn
  • Anonym (????)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-20 21:03:31 följande:
    läs inte då
    Inte konstigt att du inte kommer överens med folk. Vilken aggresivitet!
  • Foxtrott

Nej, detta kan du inte fixa. Du och mannen kanske får ett hyggligt liv tillsammans när alla era barn flyttat hemifrån och det bara är ni två, men mellan den framtid och nu ligger bägge dina barns barndom och ungdomstid och de lär inte få det bra om du stannar.

• Anonym (-)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-20 21:07:20 följande:
    exakt, Jag bara funderade på om nån med erfarenhet av detta läge fått det att fungera och hur? 
    så klart mina barn, dom är det viktigaste av allt, onödig kommentar
    Det går inte att förändra andra människor, din kille kommer att fortsätta bete sig likadant mot dina barn.

Eftersom du uppenbarligen planerar att stanna med den här killen så är kommentaren inte onödig, du väljer ju kärleken framför din dotters välmående.
  • Ann Cistrus

Du verkar onekligen ha taggarna utåt. Jag antar att du kommit på att egentligen borde förstått själv att din dotter inte ska utsättas för den där mannnen och hans dotter.  

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ruffa

Här hade jag tagit min dotter och dragit. Jag hade inte låtit henne utsättas för denna behandling. 

• ica
    SupersurasunkSara skrev 2013-08-20 20:02:13 följande:
    Du kan inte göra något alls mer n att inte utsätta dina barn för detta. Det kommer aldrig att bli bättre om inte pappan inser hur fel han gör.

Håller med. Blanda inte in en man som har barn han inte uppfostrar enär dina barn får lida. Att ha en någotsånär lika uppfostringsinställning är väl en bra grund. Att han inte klarar att se problemet gör det hela omöjligt. Välj dina egna barn bästa.
  • Anonym (suck)

Du var ju inte med utan du lyssnar helt på din 5-åring och köper precis vad hon säger... Fanns några som helst märken på din dotter efter att 8-åringen lyft upp henne från vattnet? 8-åringen behövde väl inte sägas till eftersom hon redan var med pappan och försökte få 5-åringen att komma upp ur vattnet...

Att du sätter diagnos både på mannen och hans barn, utan kompetens att göra det, säger mig en hel del om dig. Tycker att du ska ta hand om ditt eget barn, i din egen bostad, istället för att leta fel hos mannen och hans barn. Det känns som om det aldrig kan sluta lyckligt.

• majamaria02

tack för alla kloka svar. synd bara att så många svarar utan att ha förstått vad jag förklarar i texten menmen, tack iaf. jag önskar dock att någon som har varit med om att ha en ny familj där det är svårt med bonusföräldrar och bonusbarn hade svarat, för jag har läst flera som har bonusfamiljer där det funkar, men ingen kan beskriva hur dom får till det! 
    Sedan vill jag tillägga att det här är första -och sista gången detta händer i min familj, alltså min familj är jag och mina två barn. 

• Anonym (suck)
    majamaria02 skrev 2013-08-22 10:57:12 följande:
    tack för alla kloka svar. synd bara att så många svarar utan att ha förstått vad jag förklarar i texten menmen, tack iaf. jag önskar dock att någon som har varit med om att ha en ny familj där det är svårt med bonusföräldrar och bonusbarn hade svarat, för jag har läst flera som har bonusfamiljer där det funkar, men ingen kan beskriva hur dom får till det! 
    Sedan vill jag tillägga att det här är första -och sista gången detta händer i min familj, alltså min familj är jag och mina två barn. 
    Bra att du har bestämt dig för att avsluta förhållandet. Det är nog det bästa du kan göra.

Sista meningen säger allt. Inte konstigt att saker inte kunde fungera mellan er.
  • Ruffa
    Anonym (suck) skrev 2013-08-22 11:20:16 följande:
    Bra att du har bestämt dig för att avsluta förhållandet. Det är nog det bästa du kan göra.

Sista meningen säger allt. Inte konstigt att saker inte kunde fungera mellan er.
    La du precis skulden för att mannen beter sig som han gör mot Ts dotter på Ts?
  • Anonym (suck)
    Ruffa skrev 2013-08-22 13:44:11 följande:
    La du precis skulden för att mannen beter sig som han gör mot Ts dotter på Ts?
    Nej och jag förstår inte hur du kunde få det jag skrev till det överhuvudtaget.

Eftersom Ts inte ens ser sig som familj med mannen och hans barn så har ju "bonusfamiljslivet" varit dömt att misslyckas från början.
  • Ruffa
    Anonym (suck) skrev 2013-08-22 13:49:06 följande:
    Nej och jag förstår inte hur du kunde få det jag skrev till det överhuvudtaget.

Eftersom Ts inte ens ser sig som familj med mannen och hans barn så har ju "bonusfamiljslivet" varit dömt att misslyckas från början.

Du förstår inte? Ta och läs igenom det du skrev och vad Ts skrev inte fungerade i deras liv.
  • Anonym (suck)
    majamaria02 skrev 2013-08-22 10:57:12 följande:
    Ruffa skrev 2013-08-22 13:53:46 följande:

Du förstår inte? Ta och läs igenom det du skrev och vad Ts skrev inte fungerade i deras liv.

Läs vad ts skriver ovan. Hon förklarar tydligt att han och hans barn inte ingår i hennes och hennes barns familj. Det är självklart att man inte kan få ihop en bonusfamilj om en inte vill det.
  • My Little Man

Oioioi suck!
    Hur hur hur får du det till att det är ts som gör något fel? Hur kan du försvara ts sambo som inte kan se sitt eget barns beteende? Som alltid försvarar det? Om det varit så här från början, tycker du verkligen då det är konstigt att ts inte ser dom alla som en familj?

• mamaleona

svara igen. Alltså - nyfamiljlivet är jättesvårt, speciellt då båda har barn sedan tidigare. De krävs ÅR av anpassning o tid och ändå kanske det inte lyckas. Då hade vi inte ett sådant där utgångsläge som ni har dvs mannen var från början lika emot alla våra barn, inte så som ni har nu. Skulle vår situation varit sådan där hade jag definitivt inte ens börjat försöka få till stånd ett nyfamiljsliv. Undrar bara vad DU själv tänker o menar? tänker du försöka ändra på honom eller inser du att det bästa för er (spec barnen dina) är att fortsätta bara ni tre tillsvidare, eller tänker du trots detta utgånsläge, fortsätta träffa denna oförstående o "perfekta" man?

• Anonym (suck)
    My Little Man skrev 2013-08-22 14:53:50 följande:
    Oioioi suck!
    Hur hur hur får du det till att det är ts som gör något fel? Hur kan du försvara ts sambo som inte kan se sitt eget barns beteende? Som alltid försvarar det? Om det varit så här från början, tycker du verkligen då det är konstigt att ts inte ser dom alla som en familj?
    Alla mynt har 2 sidor men du verkar inte bekant med det.

Ts sätter diagnoser både på pappan och barnet. Ts ser inga fel i sig själv eller sitt barn. Du får förlåta men jag köper inte att Ts och hennes barn är änglar medan pappan och hans barn kommer från helvetet. Det brukar alltid finnas en sanning som ligger mitt emellan två versioner, och jag är säker på att pappans version inte överensstämmer med Ts.

Jag anklagar inte Ts för något utan skrev att det är bra att hon bestämt sig för att lämna honom. Ts skrev i rubriken om hur svårt det är med bonusfamilj, samtidigt som hon senare skrev att hennes familj minsann bara är hon och barnen. Det är självklart att en bonusfamilj inte kan fungera när man inte ens ser på familjen som familj.
  • My Little Man

Jag uppfattar det inte alls dom att ts tror att hon och hennes barn är änglar. Ej heller att sambon och dottern är "från helvete".
    Ts värkar ju säga till sina barn, hon bad sin dotter säga förlåt åt sambons dotter osv. Hon värkar vilja få det att fungera hemma. Men jag förstår att man blir arg och frustrerad om man upplever att allt man säger om sambons dotter, tas som kritik! Självklart har alla sidor två sidor!
    Jag lever själv styvfamiljslivet och är väl bekant med problem som upostår och hur man ser saker olika.
    Men att sambon ger signaler om att hans dotter inte behöver lyssna på ts, vid att säga emot henne, fungerar inte!!

• ica
    My Little Man skrev 2013-08-23 11:20:31 följande:
    Jag uppfattar det inte alls dom att ts tror att hon och hennes barn är änglar. Ej heller att sambon och dottern är "från helvete".
    Ts värkar ju säga till sina barn, hon bad sin dotter säga förlåt åt sambons dotter osv. Hon värkar vilja få det att fungera hemma. Men jag förstår att man blir arg och frustrerad om man upplever att allt man säger om sambons dotter, tas som kritik! Självklart har alla sidor två sidor!
    Jag lever själv styvfamiljslivet och är väl bekant med problem som upostår och hur man ser saker olika.
    Men att sambon ger signaler om att hans dotter inte behöver lyssna på ts, vid att säga emot henne, fungerar inte!!

Så sant! Men han inte agera som förälder så är det inte mycket Ts kan göra.
Svar på tråden svårt med ny familj med bonusbarn