• Jellobiafra

Hur får vi vår son att äta mer fast föda

Vårt första barn är snart åtta månader och är uppväxt med flaska. Han är lång (+3) och ganska stor (+1-2) för sin ålder. Han äter i dagsläget fyra mål ersättning om dagen samt välling som kvällsmat. Tidigare har han fått i sig uppåt en liter ersättning/välling per dygn, men det har minskat en del på sistone.

Vi har sedan några månader introducerat mer fast föda, men det går inte så bra. Vi började (tyvärr) med att ge honom frukt och han verkar ha fått smak på det och vill inte ha så mycket annat.

Vi brukar ge honom gröt till frukost men det tycker han inte så bra om. Äter inte alls så att han blir mätt utan vi får ge ersättning efteråt. Brukar blanda gröten med frukt (mosad banan, aprikos, katrinplommon) och då går det lite bättre, men får ändå inte alls i honom någon större mängd.

Vi ger även  olika grönsaker, men det vill han inte heller ha. Om vi varvar med någon frukt så går det ner lite mer grönsaker, men inte alls så att det kan räknas som ett helt mål - vi ger alltid  ersättning efteråt.

Han gillar som sagt fruktpuré och ger vi bara det kan han äta ganska mycket, men är det bra? Tänker dels näringsmässigt men även att han vänjer sig ännu mer vid sötheten och inte kommer äta något annat då.

Har försökt att mata honom samtidigt som vi äter, samt ett par gånger att ge honom "egen" mat att sitta och peta i sig, men det har heller inte gått så bra. Har inte försökt alltför många gånger i ärlighetens namn...

Min sambo blir stressad och ledsen över att han inte äter så mycket.

Tips mottages tacksamt! 

• Svar på tråden Hur får vi vår son att äta mer fast föda
  • skogsvitter
    Fru Karlsson skrev 2013-08-28 14:13:42 följande:
    Skogsvitters råd är urgammla,typ från 2003 så hennes råd ska du inte lyssna på.
    Rekommendationerna är nya nu. Vad förskolan gör? Inte ger de välling eller ersättning iallafall.Det är nog ovanligt att de inte äter något alls på förskolan.Gör de inte det får du väll ge nåt när ni kommer hem.
    Du tycks ha fått det mesta om bakfoten, för att inte säga allt. Eller så vill du bara provocera som vanligt...
  • Fru Karlsson
    Maria 223 skrev 2013-08-28 14:28:28 följande:
    Så barnet ska vara grinigt och utan mat hela dagen och behöva rasa i vikt tycker du? Ett barn som kanske redan är väldigt späd och riskerar hälsoproblem pga detta? Nej barn blir inte mer hungrig av att vara utan mat under lång tid, tvärtom blir det ännu svårare att äta då, det blir en ond cirkel. 

På förekommen anledning har jag tagit reda på hur det ligger till. Jo det kan får slät puré på förskolan. De kan bli flaskmatade också. Tom. sondmatning om de skulle behövas.
    Vad har du hört de gör så på förskolan.Absolut inte de gör det här,kommer inte på fråga! Fråga förskolepersonal får du se.Nej det ska givetvis få MAT.
    Vill varna för skogsvitter som är helt besatt i kost till barn/spädbarn.Vet inte vad du varit med om men det är inte friskt.Rekommendationerna kan inte alla följa till punkt och pricka.Barn är inga robotar lilla du.Lyssna till vad barnet vill och gör det som funkar för er.Tack för mig! Hoppas han äter bättre snart 
  • Natulcien
    Fru Karlsson skrev 2013-08-28 18:29:02 följande:
    Vad har du hört de gör så på förskolan.Absolut inte de gör det här,kommer inte på fråga! Fråga förskolepersonal får du se.Nej det ska givetvis få MAT.
    Vill varna för skogsvitter som är helt besatt i kost till barn/spädbarn.Vet inte vad du varit med om men det är inte friskt.Rekommendationerna kan inte alla följa till punkt och pricka.Barn är inga robotar lilla du.Lyssna till vad barnet vill och gör det som funkar för er.Tack för mig! Hoppas han äter bättre snart 
    Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av värdelösa förskolor. Men på de allra flesta (bra och vettiga) förskolor så ser man till att barnen få i sig den kost de behöver, oavsett om det är mosad mat, laktosfri mat, glutenfri kost eller ersättning. Det är ju en självklarhet.

Ang. dina pinsamma försök till smutskastning av Skogsvitter så är hennes alias så pass etablerat vid det här laget att de flesta här vet hur oerhört kunnig hon är.
  • Anemone
    Fru Karlsson skrev 2013-08-28 18:29:02 följande:
    Jag har gjort just det - frågat en bekant som jobbar på förskola. I första hand ska barnen givetvis äta vanlig mat, men i de fall det inte går ordnar de specialkost. 

Ska barn svälta tycker du? Min dotter äter inget som inte är slät puré. Har aldrig lyckats svälja något. Nu vill hon inte ens prova utan kräks/hulkar av bara åsynen om man serverar henne plockmat.

Själv jobbar jag på vårdavdelning på sjukhus (med vuxna patienter). Tänk om vi skulle ha samma inställning som du? "Här serveras patienterna vanlig mat oavsett om de kan äta den eller inte, de får väl äta när de kommer hem annars" Varför ska barn bli behandlade sämre än vuxna? 
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-08-28 19:22:56 följande:
    Ang. dina pinsamma försök till smutskastning av Skogsvitter så är hennes alias så pass etablerat vid det här laget att de flesta här vet hur oerhört kunnig hon är.
    Tack
  • skogsvitter

Jag är rätt övertygad om att de allra flesta förskolor ger den specialkost som ett barn behöver, ibland kanske med läkarintyg osv men de låter ju inte bra svälta!

• Fru Karlsson

Jag har haft vikariat på en del förskolor så jag vet vad jag pratar om och har mycket erfarenhet av barn/småbarn.
    Alla äter samma mat.Hur tror det det skulle bli om "lilla Nisse" får risifrutti istället för mellis eller frukt eller nåt godare till lunch som inte de andra får.Nej tyvärr så funkar det inte så.Och jag tycker det är väldigt bra!
    Min son hade också problem med maten länge tugga o så men han åt mat på förskolan jättebra.Han äter t.o.m bättre på förskolan än hemma.Det brukar vara så.Ni har ingen koll på någonting  

• Fru Karlsson

Men nu handlar den här tråden inte om förskolor så vi kanske ska sätta punkt nu innan ni gör bort er:)

• MalinEddie

Lyssna till Skogsvitter, hon kan det här.

Avskyr CIO-metoder.
  • Mialinnea
    Fru Karlsson skrev 2013-08-28 21:26:08 följande:
    Jag har haft vikariat på en del förskolor så jag vet vad jag pratar om och har mycket erfarenhet av barn/småbarn. Alla äter samma mat.Hur tror det det skulle bli om "lilla Nisse" får risifrutti istället för mellis eller frukt eller nåt godare till lunch som inte de andra får.Nej tyvärr så funkar det inte så.Och jag tycker det är väldigt bra! Min son hade också problem med maten länge tugga o så men han åt mat på förskolan jättebra.Han äter t.o.m bättre på förskolan än hemma.Det brukar vara så.Ni har ingen koll på någonting  

Jag är förskollärare och jobbat på ett par olika förskolor och självklart kan ett barn som behöver specialkost få det. Har själv stått och mixat mat till barn som har svårt med bitar och gjort välling till vilan till de barn som behövt det.
  • Solaika

Fru Karlsson ska ni inte lyssna på för fem öre utifrån det hon skriver här. Totalt ouppdaterad!
    Skogsvitter är oerhört kunnig och insatt. Hon har gett er superbra råd. Lyssna till henne. Stressa inte. Han kommer äta när han är redo. För min son släppte det över natten. Ena dagen ville han inte alls ha mat. Bara ersättning som dög. Dagen efter blev han arg på flaskan o åt glatt en hel burk mat

• Anemone
    Fru Karlsson skrev 2013-08-28 21:26:08 följande:
    Jag har haft vikariat på en del förskolor så jag vet vad jag pratar om och har mycket erfarenhet av barn/småbarn.
    Alla äter samma mat.Hur tror det det skulle bli om "lilla Nisse" får risifrutti istället för mellis eller frukt eller nåt godare till lunch som inte de andra får.Nej tyvärr så funkar det inte så.Och jag tycker det är väldigt bra!
    Min son hade också problem med maten länge tugga o så men han åt mat på förskolan jättebra.Han äter t.o.m bättre på förskolan än hemma.Det brukar vara så.Ni har ingen koll på någonting  
    Men då har det inte nog inte funnits något barn med svåra ätproblem på de ställen du arbetat på. 

Min bekant berättade att de hade ett funktionshindrat barn som helt enkelt inte kunde äta annat än nästintill flytande kost. Minsta lilla bit innebar luftvägsstopp som var svårt att avhjälpa med vanliga metoder. En gång var det en i personalen som råkade ge fel och insåg sitt misstag för sent. Barnet hann bli blå och medvetslös innan ambulansen kom, men det slutade lyckligt. Ska detta barn inte få specialkost?

På min dotter har ingen utredning gjort, vet ej orsaken till hennes svårigheter. Hon kräks helt enkelt av att se andra äta i kombination att bli serverad samma sak själv ( om det inte är slät puré). Tycker du att hon ska svälta och gå ner i vikt? Hon är liten och späd och har ett hjärtfel (även om om är pigg och inte har besvär av det). Barnläkaren ser gärna att hon ökar i vikt och säger att jag gör helt rätt som ger henne det hon äter bra av plus att ge ersättning. 

• Fru Karlsson

Självklart är det skillnad om barnet har allergier och som i detta fall du skrev.Men annars gör de INTE det.Tyvärr
    Vet man att man ska börja jobba och skola in efter året är det klokt att succesivt byta ut mål och vänja dem vid riktig mat.Annars lär ni som sagt få problem och det blir jobbigt för era små. 

• beccagranen

För att svara på ts, fortsätt att erbjuda mat och låt barnet testa maten ommoch om igen. Det stadiet brukar man oftast införa kring 6mån, som just smakportioner. Till en start börjar man att ge smakportioner så att barnet vänjer sig, med tiden kan ni tillföra hela mål och slyta ge flaska efter måltider. Vad det gäller specialkost på förskola så är mina erfarenheter blandade av tre olika förskolor. När sonen vår liten ville han ha välling för att kunna somna, ochvdet gick bra att ge då barnen sov ute i vagnar. Lika så mosa dom maten till puré för de minsta barnen. Andra förskolan mosa givetvis magen tillbde minsta, men ville inte ge välling. Min systerson är en riktig matvägrare på 5 år, han får i gen särbehandling alls. Han här vissa sorters favoritmat, annat äter han inget av. Min syster ville skicka med matlådor, med personalen så nej direkt. Tiden får helt enkelt vänja honom vid all sorts mat och det Blur bättre och bättre.

• Jellobiafra

Tack igen för alla tipsen, det känns som sagt mycket bättre nu än när jag skrev första inlägget. Det gäller att skynda långsamt med maten har jag och sambon kommit överens om Glad

Fru Karlsson, tack för dina försök till råd, men jag kommer inte gå på din linje. Jag tycker du bör vara betydligt mer försiktig med att kategoriskt dömma ut något eller någon som du har gjort i tråden. Alla barn är olika och att som du påskinna att det finns något absolut rätt och fel riskerar att stjälpa mer än hjälpa.

• Fru Karlsson

Mina råd var att succesivt minska ersättningen för det är på tok för mycket.Men fortsätt ni att hälla i han litervis med ersättning.Lycka till:)

• Solaika

Det är inte alls på tok för mycket!! Man kan ju inte ta bort det ungen lever på innan han äter tillräckligt med annan mat. När ett litet barn är hungrigt ska man ge det mat. Framför allt en bebis! Om det sen innebär 1 liter ersättning per dag so be it. Du är skrämmande okunnig Fru Karlsson! Sluta sprida din skit!

• Sweet life
    Fru Karlsson skrev 2013-08-29 13:20:51 följande:
    Mina råd var att succesivt minska ersättningen för det är på tok för mycket.Men fortsätt ni att hälla i han litervis med ersättning.Lycka till:)
    Du måste ju ha slagit i huvudet någånstans...

ca 3x 235ml är helt "normalt" för en 8 månaders. Vilket blir ca 700ml ersättning per dygn. Så det  är inte alls för mycket!
  • keron
    Solaika skrev 2013-08-29 15:04:09 följande:
    Det är inte alls på tok för mycket!! Man kan ju inte ta bort det ungen lever på innan han äter tillräckligt med annan mat. När ett litet barn är hungrigt ska man ge det mat. Framför allt en bebis! Om det sen innebär 1 liter ersättning per dag so be it. Du är skrämmande okunnig Fru Karlsson! Sluta sprida din skit!
Svar på tråden Hur får vi vår son att äta mer fast föda