• pefa

Skaffa kattunge när man har småbarn?

Vi har två söner, 3 år och 8 månader och går i funderingar på att skaffa en kattunge. Det som håller oss tillbaka är funderingar kring hur det funkar med en kattunge och en 8 månaders som är ytterst klåfingrig - kattungar är ju en smula busiga... Vi kommer självklart hålla koll på barn respektive kattunge, men ibland kan man ju behöva titta bort någon sekund. 

Funkar det ens? Eller bör vi vänta tills minsta sonen är lite större? Hur länge bör vi i så fall vänta? 

• Svar på tråden Skaffa kattunge när man har småbarn?
  • pefa

Vill bara poängtera att jag inte är helt bakom flötet och både jag och sambon har vuxit upp med såväl katt som hund, jag vet således vilket ansvar det är att skaffa djur. Det är heller inte det trådstarten handlar om, utan huruvida det överhuvudtaget funkar att skaffa en kattunge när man har småbarn. 

När äldsta sonen var runt 7 månader fick vi omplacera vår hund som inte kunde acceptera sonen och började markera mot honom. Jag vill INTE att detta ska hända igen (visst, det är skillnad på katter och hundar men principen är densamma) när/om vi skaffar katt varför jag helst vill skaffa en kattunge för att den på bästa sätt ska vänja sig vid hela familjen. Och ska man skaffa katt måste man ju börja någonstans, även om ni inte tycker man ska skaffa en kattunge som första katt.

Min förra katt fick jag från ett katthem, och hur mycket jag än älskade henne var hon väldigt speciell, och av erfarenhet vet jag att många av dessa katter farit illa innan och kanske inte är helt pålitliga (nej jag vet, det är djur vi pratar om och de är aldrig helt pålitliga, men det finns ändå markanta skillnader här...)

Är det någon som har egen erfarenhet från ett liknande scenario? 

• IceJossan

Det är få katthemskatter som är opålitliga pga att de blivit illa behandlade . De flesta katter på katthem må vara omhändertagna hemlösa eller vanvårdade katter, men många är omplaceringskatter från till exempel småbarnfamiljer där barnen blivit allergiska.

Om du kontaktar ett katthem och hör om de har en katt som man VET trivs med småbarn ochi den tillvaron ni har att erbjuda, så har ni klart större chanser att få en katt ni verkligen trivs med och som verkligen trivs med er, än om ni köper en kattunge. Många kattungar so mväxer upp som ensamkatter blir i tonåren förändrade pga understimulans och börjar då visa aggressiva beteenden, ofta främst mot barnen. Detta slipper man om man adopterar en katt som man vet har en personlighet man kommer trivas med och att man vet att katten trivs i ett sådant hem man har att erbjuda.

Så om ni bör skaffa katt eller inte, det beror helt på vad för katt ni ska skaffa, enligt mig. En kattunge, nej, för den är så mycket skörare för oförsiktiga barnagänder. En vuxen katt som är van vid en familj lik din, ja absolut.

• Sebastian72

Nu må jag vara helt snett på det men vi har haft ett antal katter, bonnakatter, och min erfarenhet är att kattungar och småbarn går alldeles utmärkt ihop. Kattungar är robusta och trivs utmärkt ihop med stökiga ungar. Även när mina barn varit lite väl "på" har katterna uppskattat det och ständigt jagat barnen för uppmärksamhet, lek och stryka mot. Och barnen lär sej snabbt att behandla katten med respekt. Har nästan aldrig varit med om klös och irritation.

Däremot kommer ibland kompisar över, utan djurvana, och börjar jaga katterna. Då slinker katterna snabbt undan tills lugnet lagt sej.

Katter blir snabbt trygga i ett tryggt hem. Med eller utan småbarn. Tror det var det jag ville ha sagt. 

• pefa
    Sebastian72 skrev 2013-08-22 02:05:17 följande:
    Nu må jag vara helt snett på det men vi har haft ett antal katter, bonnakatter, och min erfarenhet är att kattungar och småbarn går alldeles utmärkt ihop. Kattungar är robusta och trivs utmärkt ihop med stökiga ungar. Även när mina barn varit lite väl "på" har katterna uppskattat det och ständigt jagat barnen för uppmärksamhet, lek och stryka mot. Och barnen lär sej snabbt att behandla katten med respekt. Har nästan aldrig varit med om klös och irritation.

Däremot kommer ibland kompisar över, utan djurvana, och börjar jaga katterna. Då slinker katterna snabbt undan tills lugnet lagt sej.

Katter blir snabbt trygga i ett tryggt hem. Med eller utan småbarn. Tror det var det jag ville ha sagt. 
    Tack för första inlägget med egen erfarenhet, precis det jag eftersökte!

Men jag tar in det ni andra sagt också och lägger med det i tankegångarna :) 
  • Sebastian72
    Schack73 skrev 2013-08-21 15:23:38 följande:
    Ett barn på 1,5 år förstår "nej" bättre än en 8-månaders. Därför bör ni vänta.
    Hehe...där har vi en som må förstå sej på kattungar....men ungar han Schack ingen koll på:)
  • Sebastian72
    nemo1 skrev 2013-08-21 15:15:28 följande:
    Jag tycker ni ska vänta, en kattunge är också en bebis och behöver massor av uppmärksamhet och lek. Ser dagligen annonser om katter som säljs för att det inte fungerar med barnen.
    Och nej, en kattunge har inga likheter med en bebis. 

En bebis är i princip hjälplös. En kattunge må vara lite clueless men det tar den igen på upptäckarlusta, kontaktförsök och den eviga lyckan att jaga en fjäril eller en fluga. Finns det någon kattungen i ett hyfsat hem som inte ser till, och lär få, uppmärksamhet?

Somliga här får det att låta som om man ska adoptera ett barn.

Men däremot ska man ju tänka på att det kan vara ett 15-årigt ansvar man tar på sej. Men nåt säger mej att TS har koll på det. 
  • IceJossan
    Sebastian72 skrev 2013-08-22 11:38:26 följande:
    Finns det någon kattungen i ett hyfsat hem som inte ser till, och lär få, uppmärksamhet? 

Både nemo och jag jobbar ideellt med katter, i "omplaceringsbranchen", och vi får gång på gång på gång samtal från barnfamiljer som vill göra sig av med katter i alla åldrar pga tidsbrist sen barnet kom.

Många samtal från småbarnsfamiljer handlar även om katter som är rädda för barnen, börjar kissa lite varstans pga vantrivsel eller oro i hemmet, katter som plötsligt attackerar barnen och katter som måste flytta ifrån hemmet pga att barnen är alldeles för hårdhänta och bra nära skadar katten.

Men som rakt svar på din fråga som jag citerade: JA, det finns tyvärr gott om katter som inte får den uppmärksamhet den vill ha pga att familjen inte har tid riktigt.

• mkemareyas89

Hej jag har en katt på 6 år och en dotter på 6 månader...

Funkar jättebra katten är försiktig med dottern, däremot är dottern inte det med katten men då går katten iväg :)

Känns som att det vore lättare med en kattunge då dom knyter an på ett annat sätt då.. men iallafall för oss funkar det bra.. nu är ju våran katt äldre men ändå :)

• Sebastian72
    IceJossan skrev 2013-08-22 21:10:16 följande:

Både nemo och jag jobbar ideellt med katter, i "omplaceringsbranchen", och vi får gång på gång på gång samtal från barnfamiljer som vill göra sig av med katter i alla åldrar pga tidsbrist sen barnet kom.

Många samtal från småbarnsfamiljer handlar även om katter som är rädda för barnen, börjar kissa lite varstans pga vantrivsel eller oro i hemmet, katter som plötsligt attackerar barnen och katter som måste flytta ifrån hemmet pga att barnen är alldeles för hårdhänta och bra nära skadar katten.

Men som rakt svar på din fråga som jag citerade: JA, det finns tyvärr gott om katter som inte får den uppmärksamhet den vill ha pga att familjen inte har tid riktigt.

Ok. Svarar bara utifrån mina egna erfarenheter, och den är att kattungar i min familj får mer  kärlek och uppmärksamhet än den ens behöver. Och av vad jag kunde avläsa av TS fråga så tror jag inte att hon skulle falla ur ramarna. 

Hon bad inte om en historik av misslyckanden - hon bad om råd. 

För övrigt har jag aldrig upplevt katter såsom du beskriver dom ovan. Jag må vara snett på det  - men det låter som påhittade ursäkter för att föräldrarna och barnen helt enkelt tröttnat och tar till ursäkter för att bli av med kattstackarna. 
  • Schack73

Kanske bättre att skaffa nu förresten. Då hinner katten och barnet lära känna varandra innan barnet blir allt för rörligt :)

Svar på tråden Skaffa kattunge när man har småbarn?