IceJossan skrev 2013-08-22 21:10:16 följande:
Både nemo och jag jobbar ideellt med katter, i "omplaceringsbranchen", och vi får gång på gång på gång samtal från barnfamiljer som vill göra sig av med katter i alla åldrar pga tidsbrist sen barnet kom.
Många samtal från småbarnsfamiljer handlar även om katter som är rädda för barnen, börjar kissa lite varstans pga vantrivsel eller oro i hemmet, katter som plötsligt attackerar barnen och katter som måste flytta ifrån hemmet pga att barnen är alldeles för hårdhänta och bra nära skadar katten.
Men som rakt svar på din fråga som jag citerade: JA, det finns tyvärr gott om katter som inte får den uppmärksamhet den vill ha pga att familjen inte har tid riktigt.
Ok. Svarar bara utifrån mina egna erfarenheter, och den är att kattungar i min familj får mer kärlek och uppmärksamhet än den ens behöver. Och av vad jag kunde avläsa av TS fråga så tror jag inte att hon skulle falla ur ramarna.
Hon bad inte om en historik av misslyckanden - hon bad om råd.
För övrigt har jag aldrig upplevt katter såsom du beskriver dom ovan. Jag må vara snett på det - men det låter som påhittade ursäkter för att föräldrarna och barnen helt enkelt tröttnat och tar till ursäkter för att bli av med kattstackarna.