• iafia20

Ni med kontorsjobb, hur länge orkade ni arbeta?

Jag arbetar inom industrin, tungt och bullrigt. Som tur är har min arbetsgivare ordnat så jag kan få kontorstjänst tills jag ska gå hem. Men när ska man gå hem? Hur gjorde ni som mådde ganska bra under sista 2 månaderna?
    Blir mycket sitta vid datorn men har även lite blandade uppdrag så kan lägga upp mina dagar ganska så fritt.
    Har lättare foglossning, så blir trött i ryggslutet.

• Svar på tråden Ni med kontorsjobb, hur länge orkade ni arbeta?
  • SuzR

Har kontorsjobb och vid förra graviditeten gick jag två veckor innan. Planerar att göra det denna gång också.

• Veronica76

Hade rätt mkt foglossning då jag väntade sonen men jobbade till veckan innan BF.
    Denna gång blir det 3v innan (julledighet innan BF 8/1)) om jag får som jag vill.

• iafia20

Ok. Min arbetsgivare sa att jag kunde få gå hem redan 23 sep, ska födda 13 nov. Kändes lite långt att vara hemma. Blir ju lidandes ekonomiskt. Hade själv med tänkt gå hem 11 oktober.

• SuzR

Du får väl bestämma själv när du får gå hem? Du har ingen semester du kan ta ut istället för att ta föräldradagar?

• Madame X

Jag slutade 2 1/2 vecka innan. Mådde fint men var sjukt sömnig. Jag borde ha jobbat halvtid några veckor innan dess känner jag så här i efterhand.

• Modeshi

Med första barnet jobbade jag till bf dagen (fick på bf+4)
    Med andra barnet gick jag hem en dryg vecka innan bf, men gick över 11 dagar..

Ville jobba så länge det går. Så dryyyyyygt att bara gå hemma. Men har sen inte haft några direkta problem...

Lycka till!    

• iafia20
    SuzR skrev 2013-08-21 21:26:38 följande:
    Du får väl bestämma själv när du får gå hem? Du har ingen semester du kan ta ut istället för att ta föräldradagar?

Visst får jag det, men alla andra tjejer här fick gå tidigare pga att de inte kunde omplaceras, Jag har en del adimistrativa uppdrag i min vanliga roll på jobbet så var lättare att omplacera mig. Nä, har tyvärr ingen semester sparad.
  • iafia20
    Madame X skrev 2013-08-21 21:29:42 följande:
    Jag slutade 2 1/2 vecka innan. Mådde fint men var sjukt sömnig. Jag borde ha jobbat halvtid några veckor innan dess känner jag så här i efterhand.

Om man väljer att arbeta halvtid, vad fyller man ut de resterande dagarna med då? Allt rent ekonomiskt. Är det föräldrardagarna man tar av eller kan man få havandeskapspenning?
  • iafia20
    Modeshi skrev 2013-08-21 21:29:53 följande:

Med första barnet jobbade jag till bf dagen (fick på bf+4)
    Med andra barnet gick jag hem en dryg vecka innan bf, men gick över 11 dagar..

Ville jobba så länge det går. Så dryyyyyygt att bara gå hemma. Men har sen inte haft några direkta problem...

Lycka till!    

OJ! Vilken hårding. Men som sagt, har man lite besvär går det naturligtvis lättare.
    Många vill hem och vila upp sig ett par veckor innan verkar det som. Själv blir jag sjukt rastlös att bara tänka på att gå och vanka hemma länge innan. Då kommer hela huset vara nymålat :)
  • Modeshi

Jag hade nog jobbat ända till bf med tvåan också om inte bm insisterat på att jag skulle "vila".. ha ha. Det går ju inte att vila med en tvååring hemma och disk, och matlagning och städning... nej tacka vet jag jobbet.

• iafia20
    Modeshi skrev 2013-08-21 21:43:44 följande:
    Jag hade nog jobbat ända till bf med tvåan också om inte bm insisterat på att jag skulle "vila".. ha ha. Det går ju inte att vila med en tvååring hemma och disk, och matlagning och städning... nej tacka vet jag jobbet.

Haha, jag har hört flera som gått och "gömt" sig på jobbet som har småbarn hemma under graviditeten. Jag har inga sedan innan men vet att jag kommer starta 2000 projekt hemma om jag är hemma för länge innan
  • Madame X
    iafia20 skrev 2013-08-21 21:37:45 följande:

Om man väljer att arbeta halvtid, vad fyller man ut de resterande dagarna med då? Allt rent ekonomiskt. Är det föräldrardagarna man tar av eller kan man få havandeskapspenning?
    Ingen aning. Jag bor utomlands, så det är andra regler.
  • Tirem

Jag stämplade ut 18:15 den 7:e maj, 8:e maj 00:30 tittade hon ut

Med andra ord slutade jag jobba 6 timmar och 15 minuter innan jag födde!

• maria85

Jag har tänkt jobba helt fram till tre veckor innan beräknat datum. Men jag hoppas få kejsarsnitt så jag kommer ju i så fall bli framflyttad lite. Dessutom så har jag sagt att jag kan tänka mig vara lite flexibel och jobba lite hemifrån de två första veckorna. För då räcker kanske de sparade semesterdagarna fram till förlossning. Som gravid kan du ta ut föräldradagar från 60 dagar innan bf om man inte har rätt till havandeskapspenning. Och det får du inte för kontorsjobb, men föräldradagarna vill man väl oftast spara tills barnet är fött. Så försök att jobba så länge som möjligt.

• iafia20
    maria85 skrev 2013-08-22 07:05:32 följande:
    Jag har tänkt jobba helt fram till tre veckor innan beräknat datum. Men jag hoppas få kejsarsnitt så jag kommer ju i så fall bli framflyttad lite. Dessutom så har jag sagt att jag kan tänka mig vara lite flexibel och jobba lite hemifrån de två första veckorna. För då räcker kanske de sparade semesterdagarna fram till förlossning. Som gravid kan du ta ut föräldradagar från 60 dagar innan bf om man inte har rätt till havandeskapspenning. Och det får du inte för kontorsjobb, men föräldradagarna vill man väl oftast spara tills barnet är fött. Så försök att jobba så länge som möjligt.

Är inte havandeskapspenningen ganska låg?
  • FruNyfiken

Med första barnet arbetade jag fram tills att hon föddes. Hon kom några veckor för tidigt, utan förvarning.
    Med tvillingarna arbetade jag fram till två veckor innan planerat snitt och tog sedan semester.

Svar på tråden Ni med kontorsjobb, hur länge orkade ni arbeta?