• jurist 05

Denguefeber? Vågar man åka till Thailand i alla fall?

Hej!

Vi har precis bokat en 3-veckors resa till Thailand i januari 2014. Nu har jag hört att många (?) blivit sjuka i denguefeber när de åkt dit. Vi ska vara 2 veckor på Koh Lanta och 1 vecka på Koh Mook. Snälla - ni som varit där-hur rädd ska man egentligen vara? Finns det massa denguemyggor på Koh Lanta? Hur har ni gjort för att skydda er? Ser tacksamt fram emot råd, tips och synpunkter. Vi är två vuxna och en 6-årig flicka.

• Svar på tråden Denguefeber? Vågar man åka till Thailand i alla fall?
  • Gryntroll

Tror jag har hört att det är i norra delarna och i djungeln som smitran främst finns. Och att fler blir smittade beror på att fler beger sig till dessa områden och inte bara är vid kusten/stranden. Undvik mygg och använd myggstift/spray.

• Omogen citron

Går det inte att vaccinera sig? Fråga då ni tar de andra vaccinerna innan resan.

• jurist 05

Hej! Nej, tyvärr går det inte att vaccinera sig..Man får väl undvika mygg helt enkelt...Och tydligen har flera svenskar blivit smittade på Koh Lanta men hur många svenskar åker inte dit varje år!! 

• Gryntroll
    jurist 05 skrev 2013-08-22 13:20:57 följande:
    Hej! Nej, tyvärr går det inte att vaccinera sig..Man får väl undvika mygg helt enkelt...Och tydligen har flera svenskar blivit smittade på Koh Lanta men hur många svenskar åker inte dit varje år!! 

Åhh där ser man. Ökningen av fall hänger garanterat ihop med mängden och ökningen av alla svenska turister. Ska själv till Koh Lanta i vinter men hade iofs redan tänkt undvika myggbett pga att de blir som bölder på både mig och dittern. Men extra viktigt nu då!
Svar på tråden Denguefeber? Vågar man åka till Thailand i alla fall?