Som barnpsykolog slänger jag in en liten kommentar här :)
Ett barn under 6 månader ska alltid tröstas, och man ska inte vara rädd för gråtet, små bebisar gråter ofta utan större anledning (de kan alltså även gråta om de är mätta, torra osv, utan att det är något konstigt). Så små barn "tröstar" man alltid, genom att ta upp, buffa osv.
Enligt min erfarenhet kan det dock vara nyttigt att inte alltid ta upp barnet när det gråter efter 6 månaders ålder. (Både utbildningserfarenhet och som mamma). Självklart ska du alltid vara där för ditt barn och trösta det, men som det sas tidigare i tråden så behöver trösta inte betyda ta upp. Att bara gå och prata med barnet, busa lite eller smeka på huvudet kan vara nog för att barnet ska bli lugnt. Jag vill inte använda ordet skämma bort, för det låter fel, men om man tar upp barnet direkt det börjar gråta så är det lätt hänt att, inte skämma bort, men typ lära barnet att den blir uppblockad eller får som den vill vid minsta pip. Och detta kan leda till lite jobbiga perioder när barnet blir några år och börjar kräva andra saker.
Min poäng är: Trösta alltid ditt barn, speciellt dem under 6 månader, men efter det börjar uppfostran och man får känna av situationen. Barnet kanske inte alltid behöver plockas upp. Sedan skadas barn aboslut inte av att gråta in liten stund.