• Anonym (Nytt jobb)

Föräldraledig, nytt jobb och slutlön från gamla jobbet

Jag har fått nytt jobb och sagt upp mig från min gamla arbetsplats. Jag har sparade semesterdagar och kommer att få en slutlön. Jag undrar om detta är något jag måste rapportera till försäkringskassan eller inte. Jag har ju inte jobbat, utan resonerar som så att det är lön jag borde fått tidigare. Hursomhelst är jag tacksam för svar.

• Svar på tråden Föräldraledig, nytt jobb och slutlön från gamla jobbet
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har haft en stadigvarande anställning som du avslutar samt kommer att påbörja en ny anställning inom 3 månader så behöver du inte anmäla detta till försäkringskassan då din SGI är skyddad. När du begär ersättning från försäkringskassan så får du själv uppdatera dina uppgifter gällande arbetsgivare och inkomst.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (Nytt jobb)

Okej! Jag behöver alltså inte anmäla slutlönen som inkomst? Du får ursäkta att jag frågar igen... Jag avslutar anställningen 1,5 månad innan jag börjar mitt nya jobb. Jag kommer inte att vara föräldraledig då den andra föräldern kommer vara hemma efter att jag påbörjat nya jobbet. Det kommer nog inte vara aktuellt med föräldraledighet på ett tag för min del.

• Försäkringskassan

Hej!

Du behöver inte meddela din slutlön till oss. Har du nytt arbete som är stadigvarande 6 månader eller mer beräknas din sgi av det arbetet. Det här meddelar du oss den dagen du söker en ersättning från oss. Inkomständringen gör man i sin ansökan.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldraledig, nytt jobb och slutlön från gamla jobbet