• josefingi

Hur ofta och hur MYCKET äter er 7-månaders?

Hej!

Min lille kille är nästan 7 månader gammal och behöver gå upp lite i vikt. De senaste gångerna har han legat lite under sin kurva, och jag vet inte riktigt hur mycket, och vad han bör äta för att göra det. Min BVC-sköterska är inte den bästa på att ge feedback, hennes tips var att jag kunde byta ut ersättningsmålen mot välling. Men vilken välling? Hur mycket? I samma flaska som innan...? Ja ni hör. Jag är jätteosäker. 
    Det skulle vara super om någon - som inte ammar  eftersom lillen äter ersättning - skulle vilja beskriva en typisk dag matmässigt för er bebis. Typ 7.00 - ersättning, 10.00 - barnmat, osv...

Tack! 

• Svar på tråden Hur ofta och hur MYCKET äter er 7-månaders?
  • hannajohanna

Min lille kille är 6,5 månader och ett riktigt matvrak! HAn brukar äta såhär:

Vaknar mellan 6-8 och äter ca 6-8 mått ersättning

10:00 Gröt

13:00 Lagad mat, typ köttpure potatismos och broccolipure

16:00 Mellanmål, ibland gröt ibland turkisk/grekisk youghurt med frukt

18:15 4mått ersättning två mått mild havrevälling

Sedan sover han hela natten utan uppvak :)

Vi ger honom mild havrevälling och på den finns det två förslag på mått, endera två mått till ca 1 dl vatten eller 4 mått till 2 dl vatten så jag antar att de rekomenderar 4mått/2dl till en hel portion

• josefingi
    hannajohanna skrev 2013-08-22 21:54:40 följande:
    Min lille kille är 6,5 månader och ett riktigt matvrak! HAn brukar äta såhär:

Vaknar mellan 6-8 och äter ca 6-8 mått ersättning

10:00 Gröt

13:00 Lagad mat, typ köttpure potatismos och broccolipure

16:00 Mellanmål, ibland gröt ibland turkisk/grekisk youghurt med frukt

18:15 4mått ersättning två mått mild havrevälling

Sedan sover han hela natten utan uppvak :)

Vi ger honom mild havrevälling och på den finns det två förslag på mått, endera två mått till ca 1 dl vatten eller 4 mått till 2 dl vatten så jag antar att de rekomenderar 4mått/2dl till en hel portion
    Tack hannajohanna!
    Detta var grymt hjälpsamt! Morgonen har börjat bra och lillen har ätit ett mål mer än vad han gjorde innan .
    Håller tummarna! Tack igen!

• tomsfru

min flicka är 7 månader den 2 sept. ligger på normalkurvan ganska exakt o äter enligt följande;

* kl 7 - majsvälling (200 )

*9.30- 1 portion gröt 

*13.30- en burk mat+vatten

*16.00-  yogurt o frukt eller majskrokar     

*17.30- gröt

*19-19.30 -mild havrevälling (200)

sen somnar hon inom en kvart-halvtimme senast o sover till 6.30 o är en nöjd tjej med massor av energi   

btw gick vi från ersättning till välling när hon blev sex månader ungefär då hon började strejka med den o har gått klockrent för våran del med mage o allt :)  

• skogsvitter

Nu ammade ju jag men kan ändå svara på en annan sak, rådet att du ska byta ut all ersättning mot välling är direkt felaktigt! Det ska du absolut inte göra!! Om du läser på livsmedelsverkets hemsida så ser du hur du ska introducera välling, vad du kan börja med och hur mycket du bör ge. Man måste börja mycket långsamt och välling/gröt bör inte överstiga mer än maximalt 3 mål per dygn! De flesta ger inte mer än 2 gånger. Ersättning är ett mycket bättre alternativ rent näringsmässigt! www.slv.se

Sen är det såhär att det inte alls är ovanligt att de tappar lite när de börjar med smakisar. Antar att din hunnit börja med en del fast föda? Vad ger du isf? Det är förväntat att de tappar då eftersom de sakta men säkert ska börja äta annan mat och tar i början inte upp all näring från den sortens mat, kanske blir det mer tydligt om man går snabbt fram med fast föda men det är bara en spekulering. Detta tas hur som helst helt naturligt igen under andra levnadshalvåret. Med andra ord så låter det som att du absolut inte behöver oroa dig det minsta om det är så pass liten skillnad i kurvan det rör sig om. Nästan alla barn får den sortens variationer i vikttillväxten under det första året, många BVC-sköterskor känner ju till hur den normala tillväxten fungerar och brukar inte nämna något om sådana mindre avvikelser, men tyvärr finns det alltför många som är helt hysteriska och nojar för minsta lilla! Det viktiga är ju att bebisen mår bra och utvecklas normalt i övrigt, inte att bebisen följer en kurva exakt på pricken varje gång! Stannar de av helt eller minskar väldigt kraftigt så är det såklart en annan femma.

Hoppas du inte oroar dig alltför mycket i alla fall. Men om du lyckats klämma in ett extra mål som jag såg att du skrev ovan så är ju det jättebra, kanske går det för lång tid mellan målen för just ditt barn? Alla har ju olika ätmönster (vare sig man ammar eller ger ersättning) och det kan ju dessutom skilja sig mellan olika perioder.

• skogsvitter
    tomsfru skrev 2013-08-23 16:32:01 följande:
    min flicka är 7 månader den 2 sept. ligger på normalkurvan ganska exakt o äter enligt följande;

* kl 7 - majsvälling (200 )

*9.30- 1 portion gröt 

*13.30- en burk mat+vatten

*16.00-  yogurt o frukt eller majskrokar     

*17.30- gröt

*19-19.30 -mild havrevälling (200)

sen somnar hon inom en kvart-halvtimme senast o sover till 6.30 o är en nöjd tjej med massor av energi   

btw gick vi från ersättning till välling när hon blev sex månader ungefär då hon började strejka med den o har gått klockrent för våran del med mage o allt :)  

Vill bara göra dig medveten om att du ger för mycket välling/gröt. I synnerhet då bebisen bara är en liten 6-månaders. Varför ger du så mycket? Dubbla portioner både morgon och kväll med gröt + välling? Det är inte bra för den lilla magen. www.slv.se
  • skogsvitter

Och nej, det spelar ingen roll om ni tycker det fungerar "klockrent". Du ser ju inte utanpå hur magen mår inuti och konsekvenserna kommer ju i efterhand!

• tomsfru

öhm.... snälla du, jag tror jag litar mer på bvc än på dig och dessutom mår vår flicka bra av det hon äter nu.... är så less på amatördietister här på familjeliv som förespråkar ersättning i mängder! hon mådde väldigt dåligt i magen av ersättning och mår bra nu. det är inte alls samma sak med ersättning som med bröstmjölk och läser du på fler vårdsidor än en ser du även att bebisar som är uppfödda på ersättning tål spannmål och annan fast föda i mycket högre grad än de som ammas.... barn är inte stöpta i samma form och vi började sakta men säkert med smakportioner av allt vi gett henne i två månaders tid innan hennes matschema ser ut som det gör nu...... livsmedelsverket är komplement till bvc:s info. bvc är utbildade till att ge råd om små barn och deras utveckling!

• MalinEddie
    skogsvitter skrev 2013-08-23 17:41:28 följande:
    Nu ammade ju jag men kan ändå svara på en annan sak, rådet att du ska byta ut all ersättning mot välling är direkt felaktigt! Det ska du absolut inte göra!! Om du läser på livsmedelsverkets hemsida så ser du hur du ska introducera välling, vad du kan börja med och hur mycket du bör ge. Man måste börja mycket långsamt och välling/gröt bör inte överstiga mer än maximalt 3 mål per dygn! De flesta ger inte mer än 2 gånger. Ersättning är ett mycket bättre alternativ rent näringsmässigt! www.slv.se

Sen är det såhär att det inte alls är ovanligt att de tappar lite när de börjar med smakisar. Antar att din hunnit börja med en del fast föda? Vad ger du isf? Det är förväntat att de tappar då eftersom de sakta men säkert ska börja äta annan mat och tar i början inte upp all näring från den sortens mat, kanske blir det mer tydligt om man går snabbt fram med fast föda men det är bara en spekulering. Detta tas hur som helst helt naturligt igen under andra levnadshalvåret. Med andra ord så låter det som att du absolut inte behöver oroa dig det minsta om det är så pass liten skillnad i kurvan det rör sig om. Nästan alla barn får den sortens variationer i vikttillväxten under det första året, många BVC-sköterskor känner ju till hur den normala tillväxten fungerar och brukar inte nämna något om sådana mindre avvikelser, men tyvärr finns det alltför många som är helt hysteriska och nojar för minsta lilla! Det viktiga är ju att bebisen mår bra och utvecklas normalt i övrigt, inte att bebisen följer en kurva exakt på pricken varje gång! Stannar de av helt eller minskar väldigt kraftigt så är det såklart en annan femma.

Hoppas du inte oroar dig alltför mycket i alla fall. Men om du lyckats klämma in ett extra mål som jag såg att du skrev ovan så är ju det jättebra, kanske går det för lång tid mellan målen för just ditt barn? Alla har ju olika ätmönster (vare sig man ammar eller ger ersättning) och det kan ju dessutom skilja sig mellan olika perioder.
    Precis. Ifrågasätter man detta kan man ju ta en titt på livsmedelsverkets hemsida. Jag gör det enkelt för alla som litar blint på den enskilda BVC-sköterskan.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

Jag önskar att jag hade sett längre när min yngsta var liten. Det hade sparat oss många problem.

Avskyr CIO-metoder.
  • tomsfru

det är dessutom väldigt fel att gå in och påpeka vad som är normalt eller inte när det gäller avvikelser från kurvor, enligt min erfarenhet går inte bvc in och påpekar att bebisen bör öka i vikt om det inte är nödvändigt! du kan heller inte gå in och påpeka mitt barns matschema som något negativt när du inte träffat henne och vet hur hon påverkats!

• Natulcien
    tomsfru skrev 2013-08-24 23:42:06 följande:
     livsmedelsverket är komplement till bvc:s info. bvc är utbildade till att ge råd om små barn och deras utveckling!
    Nej, Livsmedelsverket är inte ett komplement till BVC. Tvärtom så bör BVC följa Livsmedelsverkets rekommendationer.
  • skogsvitter
    tomsfru skrev 2013-08-24 23:54:37 följande:
    det är dessutom väldigt fel att gå in och påpeka vad som är normalt eller inte när det gäller avvikelser från kurvor, enligt min erfarenhet går inte bvc in och påpekar att bebisen bör öka i vikt om det inte är nödvändigt! du kan heller inte gå in och påpeka mitt barns matschema som något negativt när du inte träffat henne och vet hur hon påverkats!
    Oh jo, det gör de tyvärr i allra högsta grad alltför ofta (en del tycks tom vara helt obekant med fenomenet amningspuckel, riktigt pinsamt). En del sköterskor på BVC är skvatt galna... sen undrar jag varifrån du fått att livsmedelsverket (en statlig myndighet som utformar svenska riktlinjer, regler och rekommendationer) är ett komplement till BVC? Den varianten har jag då aldrig hört förut... BVC är skyldiga att följa riktlinjerna från bland annat slv och socialstyrelsen. Det ingår i deras jobb. Gör de inte det så kan du skicka in klagomål till socialstyrelsen. Så de är inget kompement, de är underordnad. De är mellanledet mellan myndigheterna och föräldrarna i fråga om barnets utveckling, hälsa och välmående.
  • tomsfru

poängen är att livsmedelsverket har rekommendationer men det är bvc som är utbildade att framföra dessa, de är inte tänkta att föras vidare med pekpinnar av lekmän på familjeliv. tycker bara att man bör tänka åtminstone två gånger innan man går in och lägger sig i vad andra ger sina barn och inte tror sig sitta inne med all info. det finns naturligtvis rötägg överallt men då tillfrågar man någon annan utbildad för att ifrågasätta, inte sig själv.

när det gäller mitt barns kost så vet jag inte hur andra gör men vi utvecklar ständigt hennes matschema. när hon är redo kommer hon såklart äta två mål mat och ett mål gröt utöver vällingen inte gröt på kvällen men allt måste ju gå i den takt hon klarar av så hon får i sig den energi hon behöver. vi gör ju så för att hennes mage inte tålde ersättningen, utan hon kräktes bara och skrek för att hon hade så ont i magen av den. Allting måste ju ske stegvis för att så små magar ska vänja sig med mat  

Svar på tråden Hur ofta och hur MYCKET äter er 7-månaders?