• Anonym (?)

Studera på distans, ha barn på dagis. Hur ansöka om fp?

Hej! Pga problem med csn så kommer jag ev behöva vara föräldraledig nästa termin (alltså nu till hösten) för att komma ikapp med mitt projektarbete. Jag kommer få ett intyg från skolan att jag arbetar med mitt projekt på distans och behöver ha mitt barn på dagis minst 15h/v för att kunna göra det. Kan jag söka fp mån-lör på 3/4 dagar på SGI-nivå eller blir det fel? Tanken är att dottern är på dagis tis-tors 5h/dag. Ha en trevlig fredag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-23 10:10
    Jag får alltså inget studiemedel från csn under denna period.

• Svar på tråden Studera på distans, ha barn på dagis. Hur ansöka om fp?
  • Försäkringskassan

Hej,

Du kan ansöka om föräldrapenning för den tiden du är tillsammans med ditt barn. Om ditt barn är på dagis 5 timmar på tisdagar och torsdagar och den ordinarie arbetstid på ditt tidigare arbete är 8 timmar per dag så kan du endast ansöka om föräldrapenning 1/4 dessa dagar.
    Övriga dagar kan du ansöka om hel föräldrapenning om det är så att du kan förlägga studierna på så vis att du fortfarande kan ta hand om ditt barn hela dagarna då inte barnet är på dagis. 

Om du vill skydda din tidigare Sjukpenninggrundande inkomst så måste du vara sysselsatt i minst samma omfattning antingen att du studerar med studiemedel, är föräldraledig eller arbetssökande och inskriven hos arbetsförmedlingen. 

Du kan läsa mer om hur du skyddar den sjukpenninggrundande inkomsten på följande länk.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar
    Jane, handläggare

• Anonym (?)

Hej! Så jag kan alltså ansöka såhär: Mån- 1 heldag fp (dotter ej på dagis). Tis- 1/4 fp (dotter på dagis 5h) jag pluggar dessa 5h på distans. Ons- SE TISDAG Tors- SE TISDAG Fredag- 1 heldag fp (dotter ej på dagis) Lör- 1 heldag fp (dotter ej på dagis) Sön- 1 heldag fp (dotter ej på dagis) Går det att söka på detta vis på mina sidor eller måste jag ringa fk?

• Försäkringskassan

Hej!
    Du kan ansöka om föräldrapenning på Mina sidor. Som du beskriver ditt uttag blir det 4 3/4 dels dagar/v. Det räcker inte för att skydda din SGI. Om du har lägstanivådagar kan du ansöka om hel ersättning en dag när barnet är på dagis 5 timmar. Då skyddar du din SGI.

Hälsningar
    Britta, handläggare 

• Anonym (?)

Okej då gör jag det. Men kan jag ansöka om olika ersättningar för olika dagar och omfattning på mina sidor?

Svar på tråden Studera på distans, ha barn på dagis. Hur ansöka om fp?