• Fröken I

honkatt med urinsten-när blir hon bättre??

Hej! min sambos lilla honkatt på tre år var hos veterinären i onsdags då vet konstaterade maximalt med blod i urin, bakterier och kristaller
    . I måndags kväll började vi märka att hon var på toaletten ofta, att hon kissade lite varje gång. Hon är ute dagtid, men så på tisdag kväll var det samma visa igen.
    Hon fick iaf antibiotika och smärtstillande/inflammationsdämpande med första behandling/dos i onsdags kväll hos veterinär, som sa att vi borde märka förbättring redan efter något dygn.

Men igår kväll var det samma visa igen, mkt spring på lådan och nu har hon börjat kissa utanför lådan också, lite var som helst :(  Hon kissar fortfarande lite åt gången, nån gång kommer det en lite större pöl, det är fortfarande blod i urinen. igår kväll kissade hon även så att hon blötte ner sig själv :(
    Jag ringde veterinären imorse som sa att medicinen förmodligen behöver mer tid på sig att börja verka, men jag är orolig för katten.
    Har någon av er erfarenhet  av liknande? När började era katter svara på behandling?

• Svar på tråden honkatt med urinsten-när blir hon bättre??
  • nemo1

Metacam ger effekt redan efter ngr timmar så att det inte gör ont på katten längre. Jag tycker ni ska ultraljuda blåsan också. Vad ger ni för foder?

• Fröken I
    nemo1 skrev 2013-08-23 12:47:12 följande:
    Metacam ger effekt redan efter ngr timmar så att det inte gör ont på katten längre. Jag tycker ni ska ultraljuda blåsan också. Vad ger ni för foder? 
    okej jag tycker hon verkar ha ont fortfarande, men hoppas det hjälper. :)

vi fick byta foder till sådant som löser upp och föreygger nya stenar, royal canin urinary. innan har hon fått vanligt foder som vi fått av en släkting, som denna dock köpt hos vet så man har ju tänkt att det ska vara bra.

pratade med vet om man ska göra mer i nuläget men fick bara till svar att avvakta så länge hon kissar. :( 
  • nemo1
    Fröken I skrev 2013-08-23 13:30:06 följande:
    okej jag tycker hon verkar ha ont fortfarande, men hoppas det hjälper. :)

vi fick byta foder till sådant som löser upp och föreygger nya stenar, royal canin urinary. innan har hon fått vanligt foder som vi fått av en släkting, som denna dock köpt hos vet så man har ju tänkt att det ska vara bra.

pratade med vet om man ska göra mer i nuläget men fick bara till svar att avvakta så länge hon kissar. :( 
    Ger ni lika många delstreck som vikt på katten av Metacamet?? Om hon fortfarande verkar ha ont tycker jag att ni ska gå tillbaka till vet och göra ett ultraljud, kan ju vara så att det finns en sten redan i blåsan och inte bara kristaller, vilket är förstadiet till sten. Täpper en sten till helt så dör katten på några timmar, en mycket plågsam död.
    Ge katten mycket blötmat också så det blir ruljans i urinvägarna. Bara för att det foder är köpt hos veterinär så behöver det långt ifrån vara bra. Det bästa är att läsa på själv och sedan välja foder. Blötmat är bättre än alla torrfoder då det enbart innehåller animailskt protein och vatten. En katt som enabart äter torrfoder behöver dricka massor med vatten för att spola igenom urinvägar och blåsa för att i sin tur minska risken för urinvägsrelaterarde sjukdomar.
    Det kostar dessutom dubbelt så mycket på helger. 
  • Fröken I

ja det gör vi. Hon verkar lite piggare nu, äter och dricker, busar lite. 
    Nej jag har  också insett att  foder inte behöver vara bra bara för att vet säljer det, har köpt hem blötmat nu och hon äter med god aptit iaf. 
    I och med att hon verkar piggare nu ska vi avvakta, kanske det börjat vända till slut. får se hur hon mår ikväll, blir hon sämre igen åker vi in ikväll.

Svar på tråden honkatt med urinsten-när blir hon bättre??