äl men ingen mens.. vad händer?
Lite långa "flummiga" funderingar men jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig att bolla tankar kring detta så jag får lite klarhet
Jag har endo och "behandlar" med cerazette eftersom det är det enda hormonella preparatet jag tål.
Har trots endon tiden innan jag började med p-hormoner haft regelbundna ÄL, men det är som om något blir knas efter varje ÄL så mensen blir fel och det har bildats smärtsamma härdar i buken.
Gjorde OP med skrapning nu i våras och har efter det fått visanne men blev tvungen att byta till cerazette.
Nu har jag ätit cerazette i 4 månader och har haft pyttesmå mellanblödningar när jag skulle haft ÄL och mens och i samband med det haft ganska ont så jag har fått ta till starka smärtstillande varannan vecka och har nu gått över på depåplåster.
Men nu är jag ganska säker på att jag hade riktig ÄL för 18 dagar sen trots pillren. Smärtfri normal ÄL, och jämn normal temp-kurva! För första gången på typ 9 månader.
Ihop med cerazette har jag även sedan ca. 2 månader börjat med jättenattljusolja och endo-kost för att hjälpa kroppen att balansera hormonerna vilket faktiskt verkar funka.. men iaf..
Gick på både billingmetoden och temp-metoden + diverse andra för mig säkra tecken på äl och allt stämmer, så jag tycker att jag borde fått någon mens nu? Hade bara en rosa stänkblödning + en sugkänsla i livmodern 11 dagar efter ÄL (då jag dessutom råkade pricka in lite mys 2 dagar innan ÄL) Gravtest visade dock neg för två dagar sen. Alltså på BIM om jag haft 16 dagars lutealfas? Har alltid haft 14 förut..
Hur kan man ha ÄL utan efterföljande mens?
Eller kan det vara endon och början på nya härdar fast cerazette döljer symptomen?
Kan obefruktat ägg verkligen stötas ut ordentligt utan mensen?
Kan det vara så att cerazette inte fungerar på mig?
Om det är endon som spökar så tycker jag att jag borde känna mig typiskt "endo-ig" med pms, ont i brösten, skendräktighet, svullen mage, smärta etc. men det gör jag inte. Jag känner mig kusligt normal och till och med bättre än jag brukar borsett från att jag just varit förkyld.
Det känns "där nere" som mensen ska komma när som och det liksom trycker lite i hela magen men den lyser med sin frånvaro och jag har inga andra tecken på nånting alls - för första gången på runt 9 månader - sedan endon började skena.
Jag vill ha barn väldigt snart, men tror inte kroppen är redo för stop med cerazette än. Utan jag vill att den ska vara mer i balans först så inte endon hinner börja skena iväg igen innan det är dags att försöka på allvar..
Men om cerazette inte funkar utan bara döljer tecknen på pågående endo så känns det som jag lika gärna kunde sluta med dom och börja försöka bli gravid istället för att slösa dyrbar tid..
Det går runt i huvet på mig nu kan jag säga :P
Någon som har någon tanke kring detta att bidra med, eller liknande erfarenhet?
Ska ringa gyn och fråga om råd men det brukar va väntetid på ca 1 månad innan man får tel-tid..