• MelaB82

Hur får man bebisen att somna själv i sängen?

Hej!

Vi har en 6-veckors bebis som bara kan somna när det ligger på eller hos någon av oss, alltså i någons famn.

Det är ju såklart jättemysigt för oss och bra för bebisen att få den närheten men vi blir lite låsta, plus att att bebisen blir störd och vaknar när vi rör på oss eller försöker lägga ner henne för att sova själv. Hon sover dock själv bredvid oss om nätterna och i sitt babynest om dagarna.

Frågan är i alla fall; hur får vi henne att somna själv utan att behöva ligga på oss eller i vår famn innan?

• Svar på tråden Hur får man bebisen att somna själv i sängen?
  • Rosa Fluff

Nu kommer jag låta hård men det kommer ni inte få. Hon är 6 veckor och behöver er närhet. Jag vet att det är skittufft men det är bara att gilla läget och stå ut. Min sov på oss i nästan 11 månader. Så va glada åt att ni kan lägga ner henne när hon somnat. Långt ifrån alla barn man kan göra det med..

• Lena

Låt henne sova i soffan med er. I sjal/sele när ni grejar. Somnat själva har inte mina barn gjort innan tre år.

• stickkontakt

Enkelt: Man väntar. I vissa fall går det fort, i andra fall kan det ta ett år eller mer. Men med 100% säkerhet kommer barnet kunna somna själv när hen är tonåring.

• ump

Håller med ovanstående, bara att gilla läget!

• Mercurialis
    MelaB82 skrev 2013-08-24 12:04:13 följande:
    Hej!

Vi har en 6-veckors bebis som bara kan somna när det ligger på eller hos någon av oss, alltså i någons famn.

Det är ju såklart jättemysigt för oss och bra för bebisen att få den närheten men vi blir lite låsta, plus att att bebisen blir störd och vaknar när vi rör på oss eller försöker lägga ner henne för att sova själv. Hon sover dock själv bredvid oss om nätterna och i sitt babynest om dagarna.

Frågan är i alla fall; hur får vi henne att somna själv utan att behöva ligga på oss eller i vår famn innan?
    Mitt första barn somnade på egen hand och sov i sin spjälsäng från start. Han blev arg och störd om någon av oss föräldrar var närvarande. Mitt andra barn somnade i famnen på någon av oss föräldrar under hela sitt första år och därefter med någon av oss föräldrar bredvid sig.

Att försöka få ett barn att somna på egen hand som inte vill det är inte något jag skulle försöka mig på.

Om din dotter vaknar, när du försöker lägga ner henne, bär henne i sjal/sele. Då kan hon sova medan du gör annat. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • TheCarioca

Mitt barn (7 veckor) sov första 2 veckorna själv i sin säng för att sen komma i en period där hon bara ville sova bredvid mig och nu somnar hon i sin säng runt kl 10 för att sen vakna vid 4 hungrig och därefter så får hon sova bredvid mig. Lyssna bara på ditt barn :)

• Bling1975

Jag hade absolut inte försökt mig på att försöka söva ett barn i egen säng som ville sova på mig. Men jag kan förstå att det skulle vara praktiskt att kunna lägga ner barnet när det har somnat så man kan passa på att duscha eller laga mat etc.

De tips jag har läst om det är att ha en vetevärmare i babynestet så att det inte blir en temperaturskillnad (som man tar bort precis innan man lägger ner barnet). Man kan också söva barnet i en gosig filt i famnen och lägga ner inlindad i filten.

Men ge det lite tid, snart kanske allt ändras av sig självt och barnet kanske börjar gilla att t ex även sova i vagnen. 

Svar på tråden Hur får man bebisen att somna själv i sängen?