• Anonym (Vännen (TS))

Måste bonusföräldern umgås med bonusbarnen?

Har en vän som är gift med en man som sedan tidigare har två barn. Tillsammans har dom 5 barn. Av olika anledningar så har hon börjat ogilla bonusbarnens sällskap. Mycket pga att deras mamma pratar illa om bonusmamman. Från början var relationen till barnen toppen. Dom har då suttit och diskuterat detta och kommit fram till att de bästa är att varannan helg när barnen kommer åker bonusmamman iväg och gör något annat så behöver inte barnen känna den negativa energin. Pappan umgås då istället med alla sina barn. Är de verkligen fel? Pappan tycker att de är dåligt att hon åker iväg och inte umgås med familjen. Alternativet är skiljsmässa och båda bor på varsit håll med barnen varannan vecka.

• Svar på tråden Måste bonusföräldern umgås med bonusbarnen?
  • Anonym (Vännen (TS))

Fast ändrat har jag ju inte gjort. Utan bara berättat mer av deras situation. Och ja efter sitt jobb menar jag att hon skulle göra annat.

• h8him
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-27 17:03:32 följande:
    Detta har redan varit hos både FR och tingsrätt och de här är vad som bestämts.
    Väldigt konstigt att han fått så begränsat umgänge i tingsrätten.
  • Anonym (Vännen (TS))

Varför är de konstigt? Dom bor 5 mil ifrån ungefär och går i skolan där mamman bor och pappan jobbar 5 mil åt andra hållet, vilket skulle innebära ca 10 mil att åka om dom skulle träffas på vardagar. Skulle bli otroligt sent då pappan slutar klockan 18. Så av den anledningen fungerar de inte.

• h8him
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-28 20:19:11 följande:
    Varför är de konstigt? Dom bor 5 mil ifrån ungefär och går i skolan där mamman bor och pappan jobbar 5 mil åt andra hållet, vilket skulle innebära ca 10 mil att åka om dom skulle träffas på vardagar. Skulle bli otroligt sent då pappan slutar klockan 18. Så av den anledningen fungerar de inte.
    Det finns 187 dagar per år när det inte är skola tänker jag.

Så det är mammans fel att han inte kan träffa barnen oftare (även under veckorna, som du skrev) men nu framkommer det att han inte kan träffa dem pga sitt arbete? Konstigt.
  • Anonym (Vännen (TS))

Nä de är väl lite både och. Mamman motsatte sig mer umgänge även fast dom var villiga att flytta. Nu var de ändå tingsrätten som bestämde att varannan helg, 4 veckor på sommaren 1+1+1+1 och vartannat år fick den ena alla loven och så tvärt om sen.

• h8him
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-28 20:39:12 följande:
    Nä de är väl lite både och. Mamman motsatte sig mer umgänge även fast dom var villiga att flytta. Nu var de ändå tingsrätten som bestämde att varannan helg, 4 veckor på sommaren 1+1+1+1 och vartannat år fick den ena alla loven och så tvärt om sen.
    Så hur planerara sambon att lösa sommaren och alla loven? Ska hon fly då med?
  • Anonym (Vännen (TS))

Ja iallafall tills en bättre lösning finns för på loven då hon kanske är ledig tar hon deras barn och hälsar på mormor och morfar.

• h8him
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-29 01:28:49 följande:
    Ja iallafall tills en bättre lösning finns för på loven då hon kanske är ledig tar hon deras barn och hälsar på mormor och morfar.

Så syskonens behov av varandra finns inte under lov och högtider? De resonerar väldigt konstigt tycker jag.
  • Anonym (miu miu)
    h8him skrev 2013-08-29 09:15:08 följande:
    Så syskonens behov av varandra finns inte under lov och högtider? De resonerar väldigt konstigt tycker jag.

Fast nu är det väl du som är motvalls. Var det inte du som tyckte det va viktigt att pappan kunde umgås med sina tidigare barn utan småbarnen?
  • h8him
    Anonym (miu miu) skrev 2013-08-29 09:22:32 följande:

Fast nu är det väl du som är motvalls. Var det inte du som tyckte det va viktigt att pappan kunde umgås med sina tidigare barn utan småbarnen?
    Ja det tyckte jag men då hävdade Ts att det inte alls var nödvändigt för pappan kunde minsann ha alla 7 barnen och så var det så viktigt för syskonen att få umgås. Därav min fråga. Jag har inte ändrat åsikt. Flört
  • Anonym (Vännen (TS))

Men hon är ju inte tvungen att ta med dom alla loven heller. Nått lov kan dom ju vara med pappa. Och dessutom kan dom ju dela på sina barn om inte annat

• h8him
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-29 10:14:56 följande:
    Men hon är ju inte tvungen att ta med dom alla loven heller. Nått lov kan dom ju vara med pappa. Och dessutom kan dom ju dela på sina barn om inte annat
    Det låter verkligen som om de kommer att få en annorlunda framtid tillsammans som par, och familj. Jag önskar dem alla stort lycka till, för det är jag övertygad om att det kommer att behövas.
  • Anonym (Vännen (TS))

Dom får helt enkelt göra de bästa av situationen

• Anonym (miu miu)
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-29 10:28:22 följande:
    Dom får helt enkelt göra de bästa av situationen

Har svårt förstå tråden. Var inte själva grundproblemet att pappan inte sätter stopp för tidigare barns beteende? Om pappan inte gör nåt är det kanske att göra det bästa av situationen, ja. Verkar som det finns en plan. Hur ser man på familjerådgivning?
  • Anonym (Vännen (TS))

Dom säger att dom inte ser hur det skulle hjälpa då de ser ut som att barnen bara bestämt sig för att deras bonusmamma inte ska bo där pappa bor. Tro mig, kände du dom här barnen hade du förståt. Pappan har sagt till när han hört vad dom sagt och gjort. Flera ggr. Men som sagt är han inte alltid där.

• Anonym (Vännen (TS))

Dom säger att dom inte ser hur det skulle hjälpa då de ser ut som att barnen bara bestämt sig för att deras bonusmamma inte ska bo där pappa bor. Tro mig, kände du dom här barnen hade du förståt. Pappan har sagt till när han hört vad dom sagt och gjort. Flera ggr. Men som sagt är han inte alltid där.

• Ess

Jag tycker egentligen att valet är rätt lätt om man väger det mot varann. Ska fem barn få sin familj förstörd bara för att två bär sig illa åt. Jag tycker inte det, utan klarar dom inte av att uppföra sig som folk trots upprepade tillsägelser, så får dom hålla sig hos mamman.

• h8him
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-29 17:01:59 följande:
    Var det inte hon som hade börjat ogilla barnens sällskap pga deras mamma och vad hon sagt?
  • Anonym (miu miu)
    Anonym (Vännen (TS)) skrev 2013-08-29 17:02:25 följande:

Famrådgivn kan väl hjälpa hur hålla gemensam riktlinje tänker jag. Barn ska inte ha mandat att bestämma en sån sak men nu får de ju det. Stort ansvar att lägga på så små barn.

Nej jag känner inte barnen men låter som att de får bestämma.
Svar på tråden Måste bonusföräldern umgås med bonusbarnen?