• Jonna1990

Överproduction av skördkörtlen, svårt att bli gravid ?

Hej tjejer. Har försökt få barn i 3 år nu. Och fick reda på i tisdags att jag hade ÖVERPRODUCTION AV SKÖRDKÖRTLEN. Läkaren sa att detta försämrar chansen att bli gravid. Jag hade tydligen haft detta sedans 2008, då jag hade problem Med magen och testerna hade vissat detta utan att någon läkare nämt det till mig. Så arg jag är alltså :(. Nu undrar jag : ni som har haft detta problem : blev ni gravida ?, hur lång tid tog det?, mår ert barn bra ( läkaren sa till mig att när jag blir gravid MÅSTE jag fortsätta ta tabletterna under graviditeten också ).. Tack för förhand Kramar

• Svar på tråden Överproduction av skördkörtlen, svårt att bli gravid ?
  • Frögurka

Ja hade inga problem att bli gravid men fick 3 missfall inom loppet av ca 1 år. Tabletterna är skadliga att äta under grav o de är svårdoserat, men dom är ändå nödvändiga. Mitt bästa tips är att äta medicinerna i 18 månader som de förmodligen redan är sagt o sen när du lagt av me dom kan ni köra hårt på att skaffa barn.

• Jonna1990

Frögurka : okej, jag har också haft ett missfall för 2 år sedan. Läkaren sa bara att detta är anledningen till varför du inte blir gravid, och sa att när jag börjar ta tabletter för att balandsera hormonerna så ska jag försöka bli gravid, och när jag blir gravid så ska jag äta tabletterna under graviditeten också... Har du blivit gravid ännu ? Om ja : hur lång tid tog det efter påbörjad behandling ? Tack för ditt svar Kramarrr

• Elsa1981

Vilka tabletter är det du ska ta? Thacapzol är skadligt för foster så om det är det du ska ta ska du nog fråga en gång till. Vad jag vet så ska man inte medvetet bli gravid medan man medicineras mot överproduktion eftersom det är riskfyllt för bebisen. Går du hos endrokrinolog eller bara på vårdcentralen? Det är viktigt att du får rätt behandling. Jag har opererat bort min sköldkörtel efter att först ha medicinerat i nästan 2 år. Medan jag tog medicin var det strikt förbjudet att bli gravid. Efter operationen tog det ca 7 månader innan min hormonnivå var i balans och jag blev gravid.

• nirakanna2

Tiotil sa min läkare är ok under graviditet (är inte gravid men gör inget för att undvika att bli det)

• Jonna1990

Jag var hos gynok.. För att få resultaten av våra tester. Har ju startat en utredning för 3 månader sedan, gav blodprov och mannen spermprov ! Hur lång tid tar behandlingen, och hur lång tid efter behanlingen blir man gravid.. Någon som Vet ? Läkaren har skickat remis till endokrinologen. Väntar på brev för tid av den läkaren nu !!

• Frögurka

Ka svarar ordagrant exakt som elsa1981! Thacapzol är de vanliga att få o risken för fosterskador är hög. Om man trots allt är eller blir gravid ska man istället äta tiotil, men de är fortarande skadligt för fostret men ändå lite snällare om man uttrycker sej så. Men eftersom medicinering är NÖDVÄNDIG även under grav så ätet man så låg dos som möjligt av tiotil o kompletterar de me en lägre dos levaxin än vad manfått om man ätit thacapzol. I okt-12 opererade ja bort fanskapet (sköldkörteln) o så blev de en "hoppsan" i dec/jan därpå. Vet inte riktigt vad mina värden låg på då, men ja hade iaf stått stilla på 100mikrogram levaxin sen efter OP. Nu under grav höjdes levaxinet först till 150 men man mörkte sen att TSH låg för lågt så nu sen 2 veckor tillbaka äter ja 125, o ska snittas o 4 veckor. Orsaken till snittet är för att alla mina barn är snittade så de har inget me körteln att höra, bara så att du vet :) Helt IDIOTISKT som din läkare sagt, om du däremot snabbt vill bli hravid så kräv OP eftersom de annars dröjer så fruktansvärt många månadet innan du är "befruktningsduglig". Lycka till, har du frågor så svarar ha om ja kan! Har levt me den här skiten till o från i ca 15år o ätit mediciner i omgångar. O även pendlat mellan över/underfunktion. För varje återfall ja fått har de gått ca 1 år av att gå runt o må dåligt.. :(

• Elsa1981

Behandlingen beror ju säkert på hur mycket överproduktionen har. Jag vet bara vad som gällde för mig. Jag fick Thacapzol för att minska produktionen (och i början även betablockerare för hjärtklappning) som jag skulle ta i ett år. Då fick jag inte bli gravid. Efter ett år hoppades vi hade det skulle ha läkt ut så jag slutade ta Thacapzolen. Då kom det tillbaka illa kvickt och vi bestämde oss för operation som snabbaste utväg eftersom jag ville ha barn. Totalt från diagnos till graviditet tog det ca 2 år och 8 månader.

Men detta är min version. Jag var rätt sjuk och sökte hjälp för symptomen, inte för att jag ville bli gravid (även om det blev en väsentlig faktor senare). Jag kan ju bara spekulera vad gäller dig men om du bara har lite överproduktion kan det vara att det inte hade varit något problem om du inte velat bli gravid. När man vill bli gravid är det extra viktigt att hormonnivåerna är i balans och inte är för höga (eller låga). Det är ju i så fall mycket möjligt att det finns en mild behandling som inte påverkar graviditet och då är det ju bara att köra. Det brukar ta ett par månader för sköldkörteln och hjärnan att anpassa sig efter medicinerna. Vad bra att du får tid hos endokrinologen, där kan du få riktig hjälp.

Svar på tråden Överproduction av skördkörtlen, svårt att bli gravid ?