• clembke

"hur kommer bebisen ut?"

Här två pojkar, snart 5 år o en på 3.5.
    Är gravid i v 28 o barnen verkar se fram emot bebisen. Men nu kom frågan som jag har väntat på men av nån anledning inte letat reda på ett bra svar på. Hur kommer bebisen ut ur magen? Hur svarar man på den fråganpå ett bra sätt på barns nivå?
    Funderade på att se på måndag om bibblan har någon bra bok om det eller finns det nån bra sida på nätet så jag kan visa o förklara redan imon?

Alla råd tas tacksamt emot...

• Svar på tråden "hur kommer bebisen ut?"
  • mamy2010

Jag sa till vår 6 åring och vår 4 åring som hade en lååååång diskussion om vart bebisen kommer ut att mammor har tre hål ! Ett för kiss , ett för bajs och ett bebishål som bara används när bebisar ska ut eller in i magen det blev inga fler frågor efter det utan dom var nöjda ! Resten kan vänta några år !!!!! haha!

• clembke

Tack för era svar...

Att jagville ha en bok är för att dom gärna vill se o inte bara höra. Vill inte gärna visa på mig själv

I vilket fall som helst kom jag på idag att jag har ju en bok om att vänta barn o där fanns det tecknade bilder. Så nu har vi pratat om det, att den kommer genom snippan. Där fanns även bra bilder på hur barnet ser ut i magen i olika veckor. O där fick dom se "repet" som ger bebisen "mat" i magen. (diskution om naveln)

• yellow88

När jag var gravid med yngsta så undrade äldsta storebror (3 år) massa saker, så jag köpte "Så blev jag till" av Katerina Janouch. Han tyckte den var jättebra och blev väldigt intresserad av navelsträngar bland annat ;) I boken så står det att bebisarna kommer ut genom snippan eller att "doktorn gör en dörr på mammans mage så bebisen kommer ut"(minns inte ordagrant), väldigt bra tyckte jag som fått alla tre barnen med kejsarsnitt, det brukar annars inte vara med i böcker för barn vad jag sett.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • clembke
    yellow88 skrev 2013-08-29 15:16:10 följande:
    När jag var gravid med yngsta så undrade äldsta storebror (3 år) massa saker, så jag köpte "Så blev jag till" av Katerina Janouch. Han tyckte den var jättebra och blev väldigt intresserad av navelsträngar bland annat ;) I boken så står det att bebisarna kommer ut genom snippan eller att "doktorn gör en dörr på mammans mage så bebisen kommer ut"(minns inte ordagrant), väldigt bra tyckte jag som fått alla tre barnen med kejsarsnitt, det brukar annars inte vara med i böcker för barn vad jag sett.

Tack för tipset. Ska kolla in den oxå.

Min treåring älskar att höra om naveln o navelsträngen (här hemma kallad för repet som ger bebisen mat i mmagen).
  • S00L

Varför inte berätta som det är från början? Bebisen blir till genom att en spermie från pappas snopp simmar till ett ägg i mammans mage. När den är klar kommer den ut genom snippan. Mina döttrar på tre o fyra tycker inte att det är nått konstigt, det är ju sanningen. O varför inte bjuda barnen på sanningen på en gång?

-förskolläraren

• Venne

Genom snippan? Barn kräver oftast ingen utförlig och detaljerad beskrivning som kräver läromedel.

• husetsfru

När jag var gravid arbetade jag på gruppboende (människor med olika varianter av förståndshandikapp bodde där) och syskonbarnen var 3 o 4 år.

Jag förväntade mej frågor om hur barnen kom in men det enda de undrade var just hur kommer dom ut.

Jag sa att tjejer har ett hål för kisset, ett för bajset och ett för bebisar. Det var dom nöjda med.

En kille var fundersam om hur dom kunde komma ut sammtidigt (väntade tvillingar) han såg riktigt lättad ut när jag förklarade att dom kommer ut EN I TAGET fast vid samma tillfälle.

• clembke
    S00L skrev 2013-09-23 18:17:43 följande:
    Varför inte berätta som det är från början? Bebisen blir till genom att en spermie från pappas snopp simmar till ett ägg i mammans mage. När den är klar kommer den ut genom snippan. Mina döttrar på tre o fyra tycker inte att det är nått konstigt, det är ju sanningen. O varför inte bjuda barnen på sanningen på en gång?

-förskolläraren

Än så länge har dom inte undrar hur den kommer in utan bara hur den kommer ut.

Har berättat för dom att den kommer ut från snippan. Så nu är det mest frågor om hur stor är bebisen nu, hur ligger bebisen nu....
  • Snällspiken

Jag har också sagt som det är till dottern, som då var typ 4,5 år. Att vi tjejer har ett "hemligt bebishål" vid snippan som inte syns utanpå men där bebisen kommer ut. Hon var mycket nöjd med svaret. I vissa avseenden tål de mer än man tror, de små. Viktigt är att aldrig berätta mer än just det de frågar om. 

• iser

Man känner ju sina barn bäst, men min dotter kröp upp i min famn medan jag inte tänkte på att jag satt och tittade på nedladdade avsnitt av "En unge i minuten". Hon tyckte att det var väldigt spännande och ville se förlossningsscenen gång på gång på gång. Då var hon tre år.  För oss var det pedagogiskt. Jag försökte förklara så verklighetstroget som möjligt om att pappa har spermier och att spermien simmar in till magen och jada jada. Det enda hon inte greppar är det där med äggen. Hon föreställer sig att vi kvinnor går runt med hönsägg i magen.  Jag har även förklarat om kejsarsnitt eftersom hon kom ut med det. I bland leker hon att hon föder barn. Då har hon dockan bakom ryggen och så "krystar" hon ut bebisen och så ska jag klippa navelsträngen.

• S00L
    iser skrev 2013-09-24 23:18:00 följande:
    Man känner ju sina barn bäst, men min dotter kröp upp i min famn medan jag inte tänkte på att jag satt och tittade på nedladdade avsnitt av "En unge i minuten". Hon tyckte att det var väldigt spännande och ville se förlossningsscenen gång på gång på gång. Då var hon tre år.  För oss var det pedagogiskt. Jag försökte förklara så verklighetstroget som möjligt om att pappa har spermier och att spermien simmar in till magen och jada jada. Det enda hon inte greppar är det där med äggen. Hon föreställer sig att vi kvinnor går runt med hönsägg i magen.  Jag har även förklarat om kejsarsnitt eftersom hon kom ut med det. I bland leker hon att hon föder barn. Då har hon dockan bakom ryggen och så "krystar" hon ut bebisen och så ska jag klippa navelsträngen.
    Bra tips där, mina två döttrar på 3-4 är helt galna i youtube filmer där bebisen utvecklas i magen och vill se när den kommer ut. Har visat en animerad och en riktig där de föder i en bassäng hemma men de är inte nöjda än, vill ha fler filmer. En unge i minuten är ju perfekt lagom blodig =)
  • idétorka

Det som är så skönt med att dom är så små är ju att inget är konstigt liksom!

När min ena var 5 och den andra 3 och det skulle bli syskon undrade den stora hur dom kommer ut? Jag blev lite överumplad och svarade bara sonika från snippan. Jaha undrade hen, hur vet man när den ska komma ut då så den inte trillar i toan? Jo man märker det sa jag och då åker man till sjukhuset så kommer den ut där. Okej. Frid o fröjd inga mer frågor. Färdigpratat. Sen informerade hen även sitt lillasyskon om hur bebisen skulle ut. Gick oerhört smidigt med det där berättandet som jag ändå funderat lite på innan frågan kom.

En lång tid senare undrade den stora hur dom kommer in i magen. Då drog jag historien med frön i pappas snopp som planterar en bebis i mammans mage. Inga konstigheter det heller tills hen förstod eller (hörde på dagis vad vet jag) att snoppen måste in för att fröna ska kunna överföras. Det verkade tydligen lite skumt.

• Mercurialis

Hittills är det bara mitt äldsta barn, som är sex år, som har frågat hur bebisar kommer ut ur mammans mage. Jag har berättat för honom att han kom ut genom min snippa och lillebror kom ut genom ett hål som läkaren gjorde i min mage. Han var helt nöjd med det svaret.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden "hur kommer bebisen ut?"