• Manda

Sluta amma tvillingar utan hjälp??

Jag ammar fortfarande mina tvillingar som nu är 13 månader, men känner att det får vara nog nu..
    Som det är nu ammar jag de kanske 3 ggr om dagen, men de äter helt okej och jag på dagis som de precis har börjat på går det hur fint som helst. Det är kvällarna, nattningarna och själva nätterna som är det största problemet! Jag kan inte lägga båda samtidigt om jag inte går ut och går med vagnen. Pappan finns inte med i bilden så deras storasyster brukar leka lite med ena medan jag ammar den andra. Då går nattningen rätt snabb, men försöker jag utan bröstet blir det världens kamp, och så länge vill jag inte behöva ta hjälp av syster.. Sedan vaknar nån av dem minst en gång i timman tills jag går och lägger mig, och då ska de ammas till sömns igen. När jag väl lägger mig slutar det med att de sover med mig och mer eller mindre tuttar HELA natten. Nu är jag inte föräldraledig längre så situationen blir ju ohållbar!
    När jag har googlat runt så hittar jag mest tips om att pappan ska ta nätterna, men det alternativet har inte vi. Sedan ska man gå och bära och ge närhet, men det blir svårt med två som skriker samtidigt.. Ska jag kanske amma till sömns men sen sluta amma på nätterna? Men då kommer de ju skrika och väcka varandra, och sen vet jag inte hur jag ska göra? På dagarna försöker jag dra ut så mycket jag kan på tiden mellan amningarna, men till slut drar de och sliter i mina kläder, gråter och skriker. Och då känner jag mig som världens hemskaste som nekar de närhet och mys, för det blir ju det det handlar om. Ingen av dem har napp, ena tvillingen tog napp tidigare men nu är det jag som är nappen verkar det som..
    Tips någon?

• Svar på tråden Sluta amma tvillingar utan hjälp??
  • nile10

Min svärmor var tvungen att ha vitpeppar på bröstet för att få sonen att sluta amma!
    När det smakade äckligt så slutade han tvärt!
    Han var dock då närmare 2 år och detta var på 80-talet...
    Har även hört om sånna som har typ stopp och väx nagellack på napparna för att de ska sluta med det.

• Manda

Oj det hade jag aldrig hört talas om! Låter som en rätt drastisk lösning.. Fler tips?

• SannaB83

Ingen som kan hjälpa dig någon natt?? Annars är det nog att bara stå ut med protesterna som kommer bli. Var själv napp till 2 barn och tillslut orkar man inte. Dock hade jag inte klarat det själv

• Egendomligt

Jag vill också sluta amma mina tvillingar, de blir 14 månader om en vecka... De har inte ammat på dagen sedan de var 11 månader utan de ammar bara på natten ca tre gånger per barn. Särskilt en av dem brukar sova oroligt framåt morgonen och då kan det bli att han vill snutta mest hela tiden känns det som.

Vet inte riktigt hur vi ska orka ta tag i det. Jag vet att det kommer att sluta med att minst en av dem vägrar somna om när han inte får amma, och då kommer att vara vaken ett par timmar minst innan han somnar om... När mina föräldrar hade tvillingarna över natten en gång när de var 11 månader så hade han sovit i totalt 4 timmar på natten :(

Jag har förvisso pappan tillgänglig, men honom får man väcka tre gånger innan han vaknar och han kan inte ta båda barnen om de är vakna samtidigt så jag kommer säker att få vara vaken en hel del. Med en ganska rejäl sömnskuld efter det senaste åren, och att jag ska orka gå till jobbet på dagen så känns det inte lockande att få sova ännu mindre än jag gör nu...

• Manda

Nej, mina föräldrar bor rätt långt bort och har krävande arbeten så jag nänns inte be dem vaka med mig..

Egendomligt: Då är jag inte helt ensam i mina bryderier då Glad Det stora problemet känner jag är att båda kommer vakna samtidigt eller väcka varandra. Som jag gör nu så tar jag upp den som vaknar fort som attan och sätter mig och ammar i soffan. Får nästan lite panik om jag hör den andra hålla på att vakna samtidigt, haha. Så då har amningen funkat bra, för de somnar om ganska snabbt ändå. Men nu vaknar de så ofta att det känns som jag nästan går i skytteltrafik mellan soffan och sovrummet, och när jag själv går och lägger mig känner jag mig verkligen som en mänsklig napp. 
    När dagisfröknarna skulle få alla nyinskolade barn att sova så berättade de att barnen först hade gråtit, men att de då hade sjungit vaggvisor och att barnen rätt snabbt hade lugnat ner sig och somnat. Mina hade tydligen somnat på 15 minuter Förvånad

• nile10

Nä, det är nog inte den första metoden man testar! Men den är nog effektiv!
    Om de inte gillar vitpeppar vill säga...

• supersötasilversara

Om du kan sluta med amningen en helg eller när du är ledig några dagar i sträck? Förbered dig på ett helvete och att barnen kommer att väcka varandra. De kommer att gå, det är bara att vara bestämd och ha tålamod. Kanske om du har en kompis eller liknande som kan passa barnen några timmar på dagen så att du kan vila ut och orkar stå emot nästa natt igen?

• Manda
    nile10 skrev 2013-08-25 17:54:19 följande:
    Nä, det är nog inte den första metoden man testar! Men den är nog effektiv!
    Om de inte gillar vitpeppar vill säga...
    Haha, ser bara framför mig hur de nyser och fräser.. Nej lite för brutalt kan jag tycka, men effektivt som sagt!
    supersötasilversara skrev 2013-08-25 20:12:56 följande:
    Om du kan sluta med amningen en helg eller när du är ledig några dagar i sträck? Förbered dig på ett helvete och att barnen kommer att väcka varandra. De kommer att gå, det är bara att vara bestämd och ha tålamod. Kanske om du har en kompis eller liknande som kan passa barnen några timmar på dagen så att du kan vila ut och orkar stå emot nästa natt igen?
    Ja, det finns nog inga genvägar.. Har inte velat ta tag i det då jag ju ändå får sova lite, och sen har jag inte velat ändra för mycket i deras rutiner pga inskolningen. Men det är nog bara att bita i det sura äpplet..

Svar på tråden Sluta amma tvillingar utan hjälp??