• Scrubs81

Surfa med surfplatta

Funderar på att köpa en enklare surfplatta. Hemma går den ju på nätverker. Men om man vill ta med den på ex bilresan. Hur får man surf?
    Har ingen lust att köpa ett mobilt abonnemang. Jag har ju surf på mobilen.
    Går det att surfa med mobilens abonnemang på plattan? Koppla ihop dom? Funderar på att kanske skaffa extra simkort, funkar det?

• Svar på tråden Surfa med surfplatta
  • dirpower
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 00:54:35 följande:
    Så enkelt. En app för att få en hotspot och så kan jag använda mobilens internet med surfplattan? Vill ju inte ha några extra prylar och kostnader lixom. Plattan lär användas i bilen och på tåg, då har man eluttag och drar inga batterier.
    Ja, så enkelt. Ett tryck bara.

Har man ingen en app för det (widget) så behöver man gå via inställningar och det är en lång väg att gå varje gång man ska aktivera internetdelning.

Har du android så brukar lösenordet till internetdelningen (efter att du aktiverat det) finnas genom att drar ner raden högst upp där små ikoner dyker upp. Där står det internetdelning och där kan man trycka för att få fram lösenordet.

Grymt enkelt med en widget som gör jobbet. I vårt hushåll har vi inte ens fast bredband eftersom att telefonerna med obegränsat surf bjuder på internet till våra bärbara datorer.
  • Scrubs81
    dirpower skrev 2013-08-26 01:06:10 följande:
    Ja, så enkelt. Ett tryck bara.

Har man ingen en app för det (widget) så behöver man gå via inställningar och det är en lång väg att gå varje gång man ska aktivera internetdelning.

Har du android så brukar lösenordet till internetdelningen (efter att du aktiverat det) finnas genom att drar ner raden högst upp där små ikoner dyker upp. Där står det internetdelning och där kan man trycka för att få fram lösenordet.

Grymt enkelt med en widget som gör jobbet. I vårt hushåll har vi inte ens fast bredband eftersom att telefonerna med obegränsat surf bjuder på internet till våra bärbara datorer.
    Smart! Tyvärr bor vi med dålig mobiltäckning så jag vågar inte chansa på det alternativet just nu.
  • dirpower
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 01:07:23 följande:
    Smart! Tyvärr bor vi med dålig mobiltäckning så jag vågar inte chansa på det alternativet just nu.
    Olika operatörer har olika bra täckning. På Gotland hittade jag en gata där endast Telenor fungerade. Hittar man en punkt där en operatör alltid fungerar med högsta hastighet så kan man lägga telefonen på den platsen och sedan dela internet till hela huset. Men ingen bra lösning om ni redan har ett stadigt fast bredband att jämföra med.

Har man höga tallar kring huset så kan man tejpa telefonen som delar internet på en stolpe och skicka upp över tallarnas toppar och på så sätt få fri sikt till masten.

Allt är ultrakrångligt och du behöver inte kalla det att du inte "vågar" när du redan har stabilt bredband. Det kallas att inte krångla till det :)

Själv älskar jag trådlösa alternativ och skulle hitta på lösningar för att slippa beställa ut fasta kablar till mitt hus :) 
  • Scrubs81
    dirpower skrev 2013-08-26 01:20:27 följande:
    Olika operatörer har olika bra täckning. På Gotland hittade jag en gata där endast Telenor fungerade. Hittar man en punkt där en operatör alltid fungerar med högsta hastighet så kan man lägga telefonen på den platsen och sedan dela internet till hela huset. Men ingen bra lösning om ni redan har ett stadigt fast bredband att jämföra med.

Har man höga tallar kring huset så kan man tejpa telefonen som delar internet på en stolpe och skicka upp över tallarnas toppar och på så sätt få fri sikt till masten.

Allt är ultrakrångligt och du behöver inte kalla det att du inte "vågar" när du redan har stabilt bredband. Det kallas att inte krångla till det :)

Själv älskar jag trådlösa alternativ och skulle hitta på lösningar för att slippa beställa ut fasta kablar till mitt hus :) 
    Det tror jag säkert Men nu bor vi där vi bor och jag behöver en stadig (om än långsam) uppkoppling, så jag väntar på bättre tider. Men surfa med platta utan det fasta nätverket vill jag kunna, så tack för svar!
  • SweetNilam

Vad är du ute efter? Pratar du om två olika saker du vill ha nu eller? 1, surfplatta med surfmöjlighet 2, nätverksuppkoppling som funkar i "skogen" dör inget annat fukar.

Om du säker det sistnämnda så vill jag rekomendera Net1. Ett annat "system" än vanliga mobila nätverk. Funkade för oss i skogen, där vi inte hade täckning för datatraffik. Ok priser, synd bara att det är begränsad datamängd, som de flesta mobila abonnemang är idag, men funkar absolut.

• Scrubs81
    SweetNilam skrev 2013-08-26 01:36:00 följande:
    Vad är du ute efter? Pratar du om två olika saker du vill ha nu eller? 1, surfplatta med surfmöjlighet 2, nätverksuppkoppling som funkar i "skogen" dör inget annat fukar.

Om du säker det sistnämnda så vill jag rekomendera Net1. Ett annat "system" än vanliga mobila nätverk. Funkade för oss i skogen, där vi inte hade täckning för datatraffik. Ok priser, synd bara att det är begränsad datamängd, som de flesta mobila abonnemang är idag, men funkar absolut.

Nej, jag är nöjd med det jag har i skogen utan pratar enbart om surfplatta!
  • dirpower
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 01:37:36 följande:
    Nej, jag är nöjd med det jag har i skogen utan pratar enbart om surfplatta!
    Om du köper en platta från någon Kina-sida, exempelvis http://www.dhgate.com/ så rekommenderar jag starkt att du siktar in dig på en kapacitiv skärm och inte resistiv. Resistiv är de skärmarna från forntiden som man måste trycka hårt på för att något ska hända.

Något mer som är bra är att ha minst 2 GB RAM. 
  • tillfällig gäst 434

Ja, RAM minnet känns relevant, jag har 500 Mb i min 900-kronors platta utan extra Sim, kopplar upp via smartphone som någon skrev (eller använder på wifi hemma). Räcker till att surfa, kolla svt play betala räkningar, göra anteckningar, lite Spotify osv... men RAM minnet är lite snålt så jag använder ibland en app för att rensa minnet och är noga med att bara köra 1-2 appar i taget, stänger sedan ned dem.

• Scrubs81
    tillfällig gäst 434 skrev 2013-08-26 06:05:38 följande:
    Ja, RAM minnet känns relevant, jag har 500 Mb i min 900-kronors platta utan extra Sim, kopplar upp via smartphone som någon skrev (eller använder på wifi hemma). Räcker till att surfa, kolla svt play betala räkningar, göra anteckningar, lite Spotify osv... men RAM minnet är lite snålt så jag använder ibland en app för att rensa minnet och är noga med att bara köra 1-2 appar i taget, stänger sedan ned dem.

Tack för bra info!
  • tillfällig gäst 434

Köpte min på webhallen - är supernöjd. Det är en Acer Iconia B1. Men rensar som sagt minnet då o då med en app.

• Scrubs81
    tillfällig gäst 434 skrev 2013-08-26 17:49:16 följande:
    Köpte min på webhallen - är supernöjd. Det är en Acer Iconia B1. Men rensar som sagt minnet då o då med en app.

Nu var det ju inte själva plattan jag var ute efter utan hur jag surfar med den. Men tack ändå
  • tillfällig gäst 434

Åh! Använder wifi, eller via smartphone som kontaktpunkt. En gång på ett öppet nätverk. Tänk på att dimensionera plattans minne så du får plats med antivirus app om det är en Android.

• sportpappa

Det behövs inga antivirusappar för Android. Det är ett påhitt av antivirusföretagen. Det finns inga kända virus för Android. De så kallade "virus" som finns är att du som användare installerar och godkänner appar som gör dumheter, t.ex. skickar betal-SMS, ringer upp telefonnummer, skickar spam till alla dina kontakter...  
    Installera inte helt okända appar utanför Play Store som vill få göra mängder med saker.

• tillfällig gäst 434

Jag använder trots det Trendmicro mobile security, den innehåller en del andra funktioner, och Android Assistant.

• Pappatilljamie

Tjena, läste tråden och jag är ute efter samma, sak jag vill använda mitt internet från min galaxy mobil till min nya galaxy tab som jag inte har något internet till.

Jag försökte ansluta via hotspot men det står då att jag måste gå via wifi och det kommer jag inte ha tillgång till i bilen... jag genomförde det hela och det fungerade men när jag slog av wifi dog internetanslutningen.. what To do?

Svar på tråden Surfa med surfplatta