• Destiny80

Vad gäller vid sjukskrivning?

Hej, Jag undrar om ngn kan hjälpa mig med ett svar? :) jag är gravid och har lite problem med ischias och har blivit sjukskriven 25% pg a att mitt arbete innebär att jag står upp hela arbetsdagen. Det är påfrestande för ryggen och ena benet. Det jag undrar är om min chef har rätt att dela upp mitt arbetspass under en dag? Jag ska jobba 6h per dag och chefen vill att jag ska jobba T ex 9-11 och sen 14-18. Själv skulle jag vilja jobba mina timmar inkl rast och sen gå hem o vila. Snälla vore så tacksam för svar ifall ngn vet vad som gäller :) Kram på er alla familjelivare ;)

• Svar på tråden Vad gäller vid sjukskrivning?
  • miclem

Hej!

Det borde regleras i ditt kollektivavtal. Spontant skulle jag säga att din chef inte kan göra så. Men som sagt beror ju på vad du arbetar med osv. 

Men är det ett problem bör din läkare kunna hjälpa dig. 

• lunitari

Det beror helt på ditt sjukintyg, men ag har rätt att förlägga arbetstiden utifrån verksamhetens behov. Om ditt läkarintyg specificerar hur sjukskrivningen ska se ut så bör det dock vägas in, står det inget så är det däremot upp till ag.

• Curlie

Arbetsgivaren äger din tid, så man har inte speciellt mycket att säga till om. Läs igenom kollektivavtalet och be även facket om råd!

Svar på tråden Vad gäller vid sjukskrivning?