Vill någon bolla sovrutiner med mig?
Vår dotter är 8 mån gammal. Hon har alltid gått och lagt sig för natten samtidigt som oss på kvällen, tillsammans med oss i vår säng. Fram tills dess har hon fått somna när hon är trött hur ofta hon vill under dagen. Oftast i vagnen. Det har fungerat jättebra.
Nu har vi märkt att hon gärna somnar för natten runt kl 20 på kvällen så då har någon av oss lagt sig med henne i vår säng tills hon somnar. Det fungerar också bra.
Vi har börjat fundera över det här med att låta henne sova i egen säng. Mest för hennes skull. Vi tänker att det kanske är lättare att vänja henne vid detta nu än längre fram. Hennes sexåriga kusin har jättesvårt att somna i egen säng eftersom hon alltid har sovit hos sina föräldrar.
Egentligen är jag för det här med närhet och själv har jag henne gärna i sängen. Då kan jag amma smidigt på natten (jag gör det 1-5 ggr varje natt), jag kan känna om hon andas ifall jag blir nojjig mitt i natten och så är det ju mysigt för både henne och oss också. Det drabbar inte närheten mellan mig och min sambo heller eftersom hon inte ligger mellan oss utan på ena kanten. Jag är som sagt mest orolig för att vi ska göra henne en björntjänst genom att ha henne i vår säng.
Det finns ju flera alternativ:
- vi kan vänja henne vid att somna själv längre fram, kanske när hon är så stor att det går att resonera lite med henne. Nu har jag ibland försökt få henne att somna i sin säng dagtid medan jag sitter bredvid. Ibland går det bra men ibland är hon jätteledsen. Jag känner mig hemsk som låter henne ligga där och skrika och försöka sätta sig upp. Det känns onödigt att det blir så mycket skrik när hon somnar nöjd på max 10 min under en vagnpromenad. Det lär ju vara samma sak kvällstid, att det blir ett mysigare sätt att somna på i vår säng än att skrika sig till sömns i egen säng. Jag tycker ju att sova ska vara förknippat med mys och avkoppling, inte skrik och gråt.
- hon kan få somna hos oss, sedan bli överburen i sin säng. Frågan är hur stor skillnad det gör för henne. Hon vaknar 1-5 ggr/natt också. Då får vi ju antingen ta upp henne till oss eller ge henne nappen och försöka vänja henne vid att somna om i sin säng.
- låta henne vara ledsen när hon ska somna i sin säng. Kanske blir det bättre så småningom?
- låta henne somna i sin säng de kvällar det går lätt och i vår säng övriga kvällar.
Vad säger ni? Andra alternativ/tips? Vad fungerar bäst för era barn?
Tack!