• vickan75

missfall vid fvp

Funderar på fostervattenprov...
    Hur många här tex har fått missfall pga av det?. Jag vet att de säger 1% men jag har aldrig träffat eller hört om någon som fått det ,någon här?

• Svar på tråden missfall vid fvp
  • Littlefoot

Klistrar in ett inlägg som jag gjorde i en annan tråd:

Tänkte också att jag skulle dela med mig av vad min mycket goda vän (som är förlossningsläkare) hade att säga gällande mkp kontra fvp. Enligt henne så är den enda fördelen med mkp att det kan göras mycket tidigare. Missfallsrisken är enligt hennes erfarenhet något högre , 1-2% (fortfarande väldigt låg, dock). Enligt henne är det (ur missfallssynvinkel) säkrast att göra ett fvp och det i vecka 15+ (0-1% missfallsrisk). Hon tog upp aspekten med att det eventuellt kan bli tuffare att göra en senare abort om man väntar några veckor och gör fvp, men jag resonerar som så att detta beslut är på livstid och att jag hellre väntar i ett par veckor till om det kan medföra en mindre risk. Min vän uppskattade också att missfallsrisken i praktiken är lägre än de siffror som tillhandahålls av vården. Dessa siffror baseras på gammal forskning och hon sa att det på hennes mottaggning utförs många fvp varje dag och att enbart något per år resulterar i missfall som man inte direkt kan säga beror på andra omständigheter. Vad gäller missfallsrisken skall man också beakta att många som gör fvp är äldre ( vilket innebär högre missfallsrisk bara det), samt är graviditeter med misstanke om avvikelser (vilket också är högre missfallsrisk), alltså kan flertalet av de missfall som inträffar efter fvp vara "normala" spontana aborter, dvs missfall som beror på andra omständigheter.

People who say they sleep like a baby usually don?t have any.
Svar på tråden missfall vid fvp