• ellabellagbg

pappa sköter inte våran dotters hygien.

Hjälp mig! Min dotter är kraftigt överviktig och mår jätte dåligt över detta. Har varit i kontakt med skola,skolsköterska och en dietist angående hennes vikt. Dottern vill gärna träna och vi gör det varannan dag när det är min vecka. Problemet är att pappan skiter i allt när det gäller dotterns välmående! Han avbokar tiderna till dietisten och följer inte dom råd vi fått av läklare. Han ger henne godis,bullar,kakor,glass och köper sockerflingor som hon får till frukost fast vi och skolan,dietist har kommit överens om att vi måste hjälpa henne.Dottern har även astma och en höftsjukdom som inte mår bra av att hon väger för mycket. Varje gång det är min vecka och dottern kommer så har hon inte duschat,tvättat håret,klippt naglarna. Dottern har även trånga bihålor som gör att det alltid rinner Vax ur örnen på henne. Man måste peta minst 2 gånger i veckan för annars rinner det ur på kudden när hon sover. Detta gör han inte heller fast jag både har gett han tops,nagelsax,tvål. Hon går i varma kläder fast det är 25-30 grader ute"pappa har inte råd att köpa kläder" säger dottern... Vad ska jag göra? Det går inte att prata med han. Både jag och skola har pratat med han men inget händer. Mår så dåligt över att dottern inte får den hjälp hon vill ha och att pappan inte bryr sig.. snälla kan någon hjälpa mig?!

• Svar på tråden pappa sköter inte våran dotters hygien.
  • ellabellagbg
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 19:05:12 följande:
    ja det är ett större problem som ts har tycker jag att barnet är överviktigt, DET är konstigt och ett problem. visst jag var rund som barn men aldrig så pass rund att jag inte kunde leka, springa, klättra i träd, cykla etc. det är ett mycket stort problem och jag är förvånad att ts reagerar nu när de gått så lång istället för att reagera när det började.
    Anonym (Tine) skrev 2013-08-26 19:54:01 följande:
    Vill pappan överhuvudtaget ha dottern varannan vecka? Han verkar ju inte ha tid eller ork eller lust med ens hennes mest basala behov! Men han kanske bara vill ha henne vv för att slippa betala underhåll.
    Hur kan han ha 40 mil till dietisten om dottern är skriven hos honom? Eller bor ni i rena rama glesbygden? 

ja han älskar henne över allt annat säger han :/ allt hon vill göra gör dom... allt hon vill ha får hon..dom har inga regler hemma eller rutiner. han kan helt enkelt inte säga nej till henne..kan tror nog att han kan köpa henne. Han har ingen annan än henne.har en bror bara som han träffar 1 gång om året o då överlämnar dom en julklapp i dörren.så hon är allt han har. vi har 20 mil till sjukhuset o 20 hem "så klart" :) ja vi bor verkligen mitt ute i skogen :/
  • Anonym (Lär henne borsta själv)
    ellabellagbg skrev 2013-08-26 19:52:52 följande:
    Jag har börjat att träna med dottern varannan dag men om pappan inte gör det och ger henne en massa godis,bullar mm.mm  när hon är hos honom så känns det ju helt meningslöst. inte meningslöst så men om jag bygger upp något när hon är här o sedan blir allt förstört när hon kommer till sin pappa. glömde att skriva att tandborstningen inte heller fungerar! har faktiskt tagit ett flertal bilder på hur hennes tänder ser ut när hon kommer. ett tillfälle så fick jag borsta tänderna 3 gånger och tandtråd.blödde jätte mycket  från tandköttet. kan förklara så här! hon har ett mellanrum mellan framtänderna och det såg man inte för det var för mycket smutts på tänderna... Vad jag vill ha hjälp med på denna sida är att få tips/råd vad jag kan göra eller vart jag kan vända mig för detta får inte fortsätta..

Klipp hennes hår och säg att långt hår får hon ha nät hon lär sig hantera det.

En frisk nioåring ska kunna borsta tänderna själv. Jag tror ni daltat runt därför hon blivit förminskad och inte vet hur man tar hand om sin hygien
  • ellabellagbg
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 20:04:43 följande:
    då låter han ju som ett prakt-arsle! (får man säga så?) och bvc kan du stoppa ned i samma kvarn som hennes pappa.
    blir arg på era vägnar när jag hört sånt här.
    Jaa han är verkligen det (klart du får säga så) .. säger att han älskar sin dotter men skiter fullständigt i hur hon mår och hennes hälsa och ser ut...Om du blir arg vad tror du jag blir?  är väldigt frustrerande det här och jag vet inte vad jag ska göra :(
  • ellabellagbg
    Anonym (Lär henne borsta själv) skrev 2013-08-26 20:12:17 följande:

Klipp hennes hår och säg att långt hår får hon ha nät hon lär sig hantera det.

En frisk nioåring ska kunna borsta tänderna själv. Jag tror ni daltat runt därför hon blivit förminskad och inte vet hur man tar hand om sin hygien
    Nej någon klippning blir det inte pågrund av att hennes pappa inte kan sig 5 min och hjälpa henne att tvätta håret.. hon borstar väl tänderna själv men pappan lär väl påminna henne att göra det. Är väl en rutin som alla borde lära sig innan man lägger sig!
  • ellabellagbg
    Anonym (anonym) skrev 2013-08-26 17:38:36 följande:
    Men kan hon ha utvecklat så grav övervikt genom att överäta endast varannan vecka? Är du normalviktig? 

Det låter hemskt och jag tycker nog att du bör koppla in sociala myndigheter i form av orosanmälan.  
    hon har alltid varit överviktig.. En vecka hon var här gick hon ner 2 kg. när hon kom hem från pappan hade hon gått upp 2,4kg.. ja jag får nog göra det
  • Mineralvatten
    ellabellagbg skrev 2013-08-26 20:19:43 följande:
    Jaa han är verkligen det (klart du får säga så) .. säger att han älskar sin dotter men skiter fullständigt i hur hon mår och hennes hälsa och ser ut...Om du blir arg vad tror du jag blir?  är väldigt frustrerande det här och jag vet inte vad jag ska göra :(
    då älskar man inte sina barn så det så!
    jag tycker att du ska få till ett sammarbetssamtal (heter det så?) där du beskriver att han inte hjälper till med hennes vikt osv.
  • ellabellagbg
    Mineralvatten skrev 2013-08-26 20:34:13 följande:
    då älskar man inte sina barn så det så!
    jag tycker att du ska få till ett sammarbetssamtal (heter det så?) där du beskriver att han inte hjälper till med hennes vikt osv.
    har sagt det till han men han vill inte o tycker inte att vi behöver det... Men det är väl så jag får börja så myndigheterna ser att jag försöker. ska göra en orosanmälan i morgon så får vi se hur det utvecklar sig.. tack
  • Coruscant

Helt klart dags för en orosanmälan till socialen så att dottern iaf blir skriven hos dig så du får kallelser etc. Men sånt borde väl gå att maila till dig också..?! Och träna dottern i att klara sin hygien själv - skriv ett schema åt henne, så kan hon själv läsa vad och när det behövs. Nu kan väl även sms'a eller ringa varandra fastän hon är hos pappan? Hoppas det blir bra!

• ellabellagbg
    Coruscant skrev 2013-08-26 20:38:24 följande:
    Helt klart dags för en orosanmälan till socialen så att dottern iaf blir skriven hos dig så du får kallelser etc. Men sånt borde väl gå att maila till dig också..?! Och träna dottern i att klara sin hygien själv - skriv ett schema åt henne, så kan hon själv läsa vad och när det behövs. Nu kan väl även sms'a eller ringa varandra fastän hon är hos pappan? Hoppas det blir bra!
    ja jag får göra det i morgon.. Alla kallelser som kommer angående dottern ska jag oxå få eftersom vi har gemensam vårdnad men det tycks ha blivit en miss eller 2 :/ skulle jag ge henne ett schema så skulle det aldrig komma upp hemma hos han. han tycker att jag klagar och gnäller och lägger mig i för mycket.. jo jag brukar prata med henne när hon är där. men dom hinner inte att göra det som man ska göra enligt dottern.
  • Celavie

Jag har oxå en dotter som är nio år och vi har tränat på att tvätta håret, komma ihåg att duscha, borsta tänder, byta underkläder varje dag. Det kanske tar tid att få pappan på bättre tankar så bättre att under tiden träna dottern på att sköta sin hygien så gott det går ( kanske inte blir perfekt, men bättre än inget)

Min dotter har oxå övervikt och vi har kommit överens om att sötsaker ( juice, godis, kakor, glass) äter man BARA på lördagar. Det var tufft i början men nu tackar hon nej till fika och glass när hon är hos kompisar.
    Hon får ont i magen och mår illa när hon äter mycket sött, men har svårt att låta bli fast hon vet att hon blir sjuk. En liten morot är att hon älskar att köpa kläder så om hon klarar att bara äta sött på lördagar får hon en slant på presentkort.

ellabellagbg skrev 2013-08-26 20:26:00 följande:
    Nej någon klippning blir det inte pågrund av att hennes pappa inte kan sig 5 min och hjälpa henne att tvätta håret.. hon borstar väl tänderna själv men pappan lär väl påminna henne att göra det. Är väl en rutin som alla borde lära sig innan man lägger sig!

Alla nioåringar borde ha den rutinen.

Min treåring byter själv trosor varje morgon, vet att man borstar tänderna morgon och kväll och håller på att lära sig tvätta håret.

Vår nioåring klarar allt själv och behöver inte påminnas.
  • Eterisk
    Anonym (Lär henne borsta själv) skrev 2013-08-27 08:23:15 följande:

Alla nioåringar borde ha den rutinen.
    Min treåring byter själv trosor varje morgon, vet att man borstar tänderna morgon och kväll och håller på att lära sig tvätta håret.
    Vår nioåring klarar allt själv och behöver inte påminnas.
    Men det beror förstås på att er nioåring tidigare när hen behövde det blev påmind. Det finns anledning att tro att Ts dotter inte blivit det och har då heller inte fått en rutin för detta skapad. Hon har i stället fått en annan rutin hos pappa - att inte utföra dessa hygienåtgärder. 

Jag vill dock påpeka att det även finns nioåriga ungar som blivit påminda och hjälpta men som trots det ännu inte är framme vid att vara självgående när det gäller de här sakerna. Det är lika normalt och troligen vanligare förekommande än de exempel dina barn utgör i sammanhanget. 

Dina barn kanske behöver påminnas och stödjas under någon annan aktivitet/syssla? eller är de i själva verket små högpresterande fyrtioåringar som bara ser ut att vara barn?  
  • Ramborg

Men om nu situationen är sådan att flickan inte klarar att duscha eftersom hon har en opraktisk frisyr ("hår ner till röven", som TS uttryckte det). Då tycker jag TS borde hjälpa tösen genom att klippa håret, så att hon får en fristyr hon kan hantera. Det är illa nog att vara tjock, är man dessutom dålig på hygien är detsom att inbjuda till mobbning. Och det spelar ingen roll att det är pappans fel, det är dottern som får lida.

Så antingen klipp håret och lär henne duscha själv, eller stoppa umgänget.

42.
    Eterisk skrev 2013-08-27 08:29:57 följande:
    Men det beror förstås på att er nioåring tidigare när hen behövde det blev påmind. Det finns anledning att tro att Ts dotter inte blivit det och har då heller inte fått en rutin för detta skapad. Hon har i stället fått en annan rutin hos pappa - att inte utföra dessa hygienåtgärder. 

Jag vill dock påpeka att det även finns nioåriga ungar som blivit påminda och hjälpta men som trots det ännu inte är framme vid att vara självgående när det gäller de här sakerna. Det är lika normalt och troligen vanligare förekommande än de exempel dina barn utgör i sammanhanget. 

Dina barn kanske behöver påminnas och stödjas under någon annan aktivitet/syssla? eller är de i själva verket små högpresterande fyrtioåringar som bara ser ut att vara barn?  

Ärligt börjar jag tro att mina är det, läser man trådar här framstår mina som små genier
  • Eterisk
    Ramborg skrev 2013-08-27 08:30:47 följande:
    Men om nu situationen är sådan att flickan inte klarar att duscha eftersom hon har en opraktisk frisyr ("hår ner till röven", som TS uttryckte det). Då tycker jag TS borde hjälpa tösen genom att klippa håret, så att hon får en fristyr hon kan hantera. Det är illa nog att vara tjock, är man dessutom dålig på hygien är detsom att inbjuda till mobbning. Och det spelar ingen roll att det är pappans fel, det är dottern som får lida.

Så antingen klipp håret och lär henne duscha själv, eller stoppa umgänget.
    Alternativ 2 bör förstås genomföras, men att vända sådant som inte funkar bra kan ta tid. Alternativ 3 bör verkligen tas under beaktande, pappan förefaller behöva hjälp med att vara förälder. Han menar förmodligen väl men bidrar till ohälsa och lidande för dottern, det är inte acceptabelt. 

Alternativ 1 tycker i jag är direkt dåligt (om nu inte flickan själv tycker att det är bra). Ts berättar om en kraftigt överviktig dotter som känner sig ful och tjock och äcklig. OM hennes hår är något utseendemässigt som hon är nöjd med och känner sig glad över, kanske tycker är fint, så tycker jag att det säger sig självt att man inte bör ta ifrån henne det för att en förälder brister i sin roll.  
  • Eterisk
    Anonym (Lär henne borsta själv) skrev 2013-08-27 08:34:50 följande:

Ärligt börjar jag tro att mina är det, läser man trådar här framstår mina som små genier
    Ja, det kan de ju vara. Svårt för mig att svara på. Men mer troligt är väl att du och din man (om det finns en sådan) inte fungerar och agerar som pappan i Ts dotters fall gör? Eller? Då hade möjligen inte dina ungar heller bytt trosor så ofta även om de är aldrig så genialiska. 
  • Anonym (oj)
    ellabellagbg skrev 2013-08-26 20:31:39 följande:
    hon har alltid varit överviktig.. En vecka hon var här gick hon ner 2 kg. när hon kom hem från pappan hade hon gått upp 2,4kg.. ja jag får nog göra det
    Oj, att gå ner 2 kg på en vecka låter jättemycket! Det låter inte hälsosamt, inte ens för en vuxen.
    Prata med en barnläkare.
  • FireLady
    Anonym (oj) skrev 2013-08-27 08:56:15 följande:
    Oj, att gå ner 2 kg på en vecka låter jättemycket! Det låter inte hälsosamt, inte ens för en vuxen.

Prata med en barnläkare.

Och att gå upp 2.4 nästa vecka hos pappa är en tecken på katastrofala matförhållanden hos pappan.

Pappan är en feder eller vad det heter.

Ts, säg till pappan att från och med nu gäller dessa ting, och ge en lista. Och säg att bryter han dem så socialanmäler du honom för vanvård av sitt älskade barn. Att det han gör är faktiskt misshandel och det tar SLUT NU! Vidare erbjud din hjälp och stöd, han verkar behöva det.
Svar på tråden pappa sköter inte våran dotters hygien.