• Anonym (NY)

Arvode vid lönebidrag

Hej!

Vi har ganska nyligen blivit familjehem för första gången och jag ska vara hemma första halvåret med den lille.

När jag läser på Familjehemmet.se står det att:

Lönebortfallsersättning (LBE)
    Om man behöver avstå från sitt arbete under inskolningstiden och eventuellt under en längre tid (som bestäms innan placeringen) kan man få ersättning för lönebortfall. Ersättningen för lönebortfall ska motsvara den lön som man avstår från samt semesterersättning. I de fall man får lönebortfallsersättning, utgår även arvode och omkostnadsersättning.

...alltså, om jag läser detta rätt, att jag har rätt till både min löneersättning samt arvode när jag stannar hemma från mitt arbete.

Men, vår socialsekreterare  berättade att de räknar av arvodesdelen från min lön och sedan lägger på den, så att jag för exakt min lön och ingenting annat. (Omkostnadsersättningen får vi naturligtvis som vanligt).

Någon som vet vad som gäller? Borde inte soc följa SKLs rekommendationer?
    Bör vi förhandla?

• Svar på tråden Arvode vid lönebidrag
  • Cocostopp

Har haft det exakt så som du har det, och jag fick hela min vanliga lön, plus omkostnad och arvode. Och det är så det ska vara, inte så som de försöker tuta i dig.
    Lycka till! Du ska även ha pengar för att köpa säsongens kläder, ev cykel, möbler. Så du vet.

• Anonym (NY)

Stort tack - då får det bli förhandling!

Svar på tråden Arvode vid lönebidrag