• Lina Eriksson

Sonen vill hoppa av en kurs gymnasie

hej alla föräldrar där ute, ja som min rubrik lyder så vill min son hoppa av en kurs på sin utbildning, eftersom han inte trivs med den, ( estetiskt kurs ). Men det jag vill ju att han ska gå ut med en full examen. Om han nu vill hoppa av kursen hur kommer det gå till i framtiden? Har ingen vidare koll på det här ämnet,  kan han läsa komvux? Och om det går kan han välja vilka kurser som helst eller måste det vara just estetiskt kommuniktation som kursen heter, han vill verkligen inte gå tillbaka och börja 1an igen. Det här var kanske ingen vidare förklaring men hoppas ni förstår. Tack på förhand  mvh Lina

• Svar på tråden Sonen vill hoppa av en kurs gymnasie
  • strojes

Har han någon typ av mentor på skolan eller klasslärare? I så fall skulle jag nog ta ett samtal med den personen där både du som förälder och din son medverkar så ni får diskutera igenom detta. Kanske det finns möjlighet att byta till något annat som passar bättre. Ibland är det ju svårt att veta innan vad som passar och inte. Eftersom det gått så kort tid på terminen så finns ju säkert lite fler möjligheter till lösningar om ni tar tag i det nu och inte väntar. 

• skogsvitter

Klart att han kan hoppa av en enda kurs! Det är inte nödvändigt att ha exakt alla kurser för att gå ut med fullständiga betyg och fortsatt behörighet. I synnerhet inte en estetisk kurs (som förmodligen varit ett tillval, eller vad går han egentligen för linje?).

Och ja, naturligtvis kan han läsa på komvux. Men man behöver inte läsa estet för att kunna få en framtid Varför ska han göra det om han inte ens gillar ämnet?! Och varför skulle han behöva gå om ettan? Självklart behöver han inte det. Du oroar dig i onödan, låt du din son läsa det han vill istället! Är han orolig att inte poängen räcker till ett slutbetyg så kan han prata med lärarna om att välja en annan kurs istället. Det gjorde jag.

• ASM

Hej! Lite sent svar men ändå. För att få en gymnasieexamen MÅSTE man gå ut med minst 2500 poäng. Detta gör att man inte kan hoppa av en kurs om man inte från början läser en kurs för mycket. Det har alltså inte det minsta att göra med vad det är för slags kurs (det är kurspoängen som räknas) utan man måste ha tillräckligt med poäng för att få fullständiga betyg. Så antingen måste han fortsätta läsa kursen eller byta till någon annan (om det inte är försent). 

• alice mamma
    ASM skrev 2014-02-16 19:43:34 följande:
    Hej! Lite sent svar men ändå. För att få en gymnasieexamen MÅSTE man gå ut med minst 2500 poäng. Detta gör att man inte kan hoppa av en kurs om man inte från början läser en kurs för mycket. Det har alltså inte det minsta att göra med vad det är för slags kurs (det är kurspoängen som räknas) utan man måste ha tillräckligt med poäng för att få fullständiga betyg. Så antingen måste han fortsätta läsa kursen eller byta till någon annan (om det inte är försent). 
    Nej du., För att man ska få få ett högskoleförberedande examen krävs det att man ska ha läst 2500 poäng, varav 2250 ska minst vara godkända.
Svar på tråden Sonen vill hoppa av en kurs gymnasie