• Carro123

När barn sätter i halsen

Jag skulle behöva få svar på en sak gällande när barn sätter ex. mat i halsen.
    Hur reagerar era barn när de sätter i halsen?

Vår dotter på drygt 2 år har nu sista tiden satt i halsen två gånger och hon reagerar inte alls!!! Första gången var det en godis och helt plötsligt sitter hon bara stilla och tittar (inte ens med panik i blicken) ingen hostning heller. Nu igår vid middagen sätter hon en bit av en köttbulle i halsen, samma sak där. Efter en stund börjar hon hänga med huvudet (dock har hon fortfarande fin färg i ansiktet). Så jag undrar om hon har satt i halsen eller inte... ingen reaktion och sen till slut hämtar jag henne och börjar dunka henne i ryggen. Ingenting händer så sambon dunkar han också (mycket hårdare) och till slut hjälper det och hon säger att det gjorde ont. Vi pratar efteråt och jag spelar dum och frågar vad det var hon hade satt i halsen? makaron eller köttbulle å då svarar hon köttbulle. så hon förstår ju...

Varför fattar hon inte allvaret i vad som händer? varför hostar hon inte eller ens blir ledsen efteråt?      

Försökte googla lite men givetvis utan resultat. Undrar om man borde säga till på dagis att hon inte reagerar så de har lite koll. Eller reagerar ingen mer än så här? 

• Svar på tråden När barn sätter i halsen
  • Choco

Självklart måste du säga till dagis så de håller extra koll när hon äter. Det kan vara så att din tös blir så skärrad att hon inte riktigt vet hur hon ska reagera. Man kan nästa frysa till is om man är riktigt rädd. Min son har aldrig satt i halsen (9 mån) men å andra sidan skär jag allt pyttelitet för jag är livrädd att han ska sätta i halsen.

Inside me is a skinny woman trying to get out. I can usually shut the bitch up with chocolate
  • Carro123

jag funderade lite på om "alla" barn reagerar så här lite... dottern är i övrigt så duktig på att prata och snackar om det ena och det andra så skulle hon bli skärrad så borde hon berätta om det sen resten av dagen.

det är inte många gånger hon har satt i halsen men nu när det hänt några gånger så märker jag av detta. Nu vågar jag inte alls låta henne äta själv som ex. när hon satte godis i halsen satt hon i soffan och sambon hade koll på henne från köket och rusade dit. vi hade knappast hört något

usch så läskigt =/  

• Choco

Vet inte, tror att alla barn reagerar olika. Det är i för sig bra om du skär allt smått och ser till att hon dricker alltid när hon äter. Men du måste tala om för dagispersonalen att hon reagerar så.

Inside me is a skinny woman trying to get out. I can usually shut the bitch up with chocolate
  • viseversa

Sätter man i halsen KAN MAN INTE HOSTA. Att hosta är ett bra tecken vilket betyder att man kan få luft. När man inte hostar det är då det ÄR allvarligt. Som sagt det krävs luft för att kunna hosta. Är luftstrupen tilltäppt går det inte att hosta upp det.

• viseversa

Ts tycker ni ska gå en HLR kurs för både barn och vuxna. Det är en stor trygghet att veta hur man ska göra för att rädda livet på barn och vuxna som satt i halsen eller som fått hjärtstillestånd.

• Carro123

Tack för infon! Har nu pratat med dagis och de skulle absolut vara uppmärksamma och föra vidare detta till hela personalgruppen.

Vi har gått utbildning i HLR för ett par år sen så vi "vet" vad vi ska göra (nu när allt var kaos glömde jag dock bort att trycka på bröstet). Har varit så mycket dunkande med småsyskonet som har varit sjuk och behövt hjälp att jag helt glömde bort nästa steg.

Det vi däremot inte visste var att ett barn kunde sätta i halsen utan att reagera. Tänker att det är väl en reflex?! Men men man lär så länge man lever och nu är vi mer uppmärksamma !

Svar på tråden När barn sätter i halsen