• Fridafin

Min snart fyraårige son. Känner någon igen sig?

Hej!

Visste inte var jag skulle lägga den här tråden, men beslutade mig till sist för att den kanske skulle vara här? Är det någon som känner igen sig? Har börjat fundera på om min H kanske behöver lite hjälp.

Kom precis hem från förskolan, och satte mig direkt här för att skriva. 

H fyller fyra om en knapp månad. På sista tiden har jag inte kunnat släppa tanken på hur mycket energi det stundtals går åt till att få vår vardag att flyta på. H är en underbar liten finurlig, kärleksfull och bestämd kille. Han vill säkert väl, men ofta blir det fel. Oftast är det hans drygt ett år gamle lillebror som får ta emot smällar, men vi vuxna anpassar oss också för att minimera utbrott eller kaos. Men det är väl iofs normalt? Det är inte så att jag inte sätter gränser, men jag resonerar mycket med honom och undviker stundtals situationer där jag vet att det kan gå överstyr. Krav är inte H's starka sida

H är liksom oftast inte ett barn det går att säga; "kom nu så går vi" till, utan han har alltid något mer han måste göra, eller så argumenterar han för att få det på sitt sätt. Han är envis som synden. Bra språk. Det har han haft sedan han började prata ordentligt från två-årsåldern. Han går inte med på att göra något bara för att man ska, så att säga. Speciellt inte på fsk? Jag har känslan av att han gärna vill att jag ska vara hans språkrör gentemot pedagogerna på fsk. "Säg det du", säger han ofta till mig. 

H gillar inte att dela med sig. Han gör det stundtals, men det ska vara på hans villkor. H är väldigt bestämd över vilka filmer han vill titta på, och bryr sig inte om argument som att lillebror kan få bestämma någon gång osv. Men om jag sätter ner foten och bestämmer så finner han sig i det. Han är inte rutinstyrd såtillvida att han låser sig om planer ändras i sista sekunden. Det accepterar han, och har inga problem med. 

Han har varit med om stora förändringar de senaste 18 månaderna; fått en lillebror, bytt avdelning på sin gamla fsk, flyttat, börjat ny fsk. Däremellan har han varit hemma med mig och lillebror långa perioder, sommarlov och innan hans plats fanns tillgänglig på nya fsk. Men redan på förra fsk, efter byte av avdelning fick jag signaler från personalen att han gärna gjorde som han själv ville, och att han helst gick för sig själv istället för att leka med de andra barnen. Han hade då fått en lillebror och varit ledig med oss i tre månader, men han var "svårstyrd" tyckte personalen. Mina ord, men det var det jag läste mellan raderna. 

På nya fsk fick vi plötsligt veta att de kallat in en specialpedagog för att se hur de kunde hjälpa H. Vi reagerade med att slå ifrån oss, dels för att vi tyckte att han inte gått där så länge då, och dels för att vi gärna sett att de hade haft en öppen dialog med oss innan. Specialpedagogen hade inte haft något att säga, men personalen sa att det "oturligt nog var så att H var så trött den dagen, att han mest satt i en soffa och såg sömnig ut". De beskrev också att H satte händerna för öronen om de spelade hög musik, och att han trivdes bäst när en vuxen var med och styrde leken. H älskar att läsa böcker (att vi läser alltså), och pyssla (på sina villkor, som det mesta annat). 

Under vårterminen vid ett uppföljande samtal sa personalen till min sambo att det mesta löst sig, och att det enda problemet var att han inte satt still vid matbordet (han har god aptit på fsk, alltid haft. Hemma har det varit si och så med aptiten, men det har lossnat nu). De anser dock att han är lite överrörlig, dvs att han inte sysselsätter sig med något längre stunder. Dessutom vill han inte göra det som fröknarna säger till honom.

Men jag märker att H inte vet hur han ska ta kontakt med sina kompisar på fsk. Han skriker gärna att de är bajskorvar eller att de är dumma när vi kommer på morgonen. Han går med på att bli lämnad, och vill inte gå hem när jag kommer för att hämta, men han reagerar generellt med att skrika eller muttra när någon försöker ta kontakt med honom. Han vet vad alla barn heter, men han har nog ingen "kompis". Blir det fel i kontakten med jämnåriga reagerar han gärna med att knuffas eller kanske nypas. Det är som att han inte vet vad som blev fel och hur han ska backa. Han har inte själv uttryckt att han vill leka med andra barn heller, så än är det väl inte ett problem för honom, så att säga. Samtidigt är han intresserad och kommenterar vad andra barn gör, och tittar gärna och betraktar. 

Annars är han oerhört intresserad av sin snopp, och lillebrors... Där får vi vara med hela tiden så att han inte drar i lillebrors. Han vill bara bajsa i blöja, men kissar på toaletten eller pottan. Han vill inte sluta med napp (vi har inte försökt, jag tänker att den fyller ett behov hos honom). Dock vill han inte ha nappen på fsk, och håller sig alltid med bajsandet till han kommer hem. 

H är paniskt rädd för utklädda människor, även om det blivit bättre med tiden. Men vissa barnprogram är han fortf väldigt rädd för (showtajm, biss och kajs, nalle har ett stort blått hus bl.a.) och vill att jag ska hålla koll på TV-tablån så att han inte råkar sätta igång TV:n när något av dessa går. Men han bearbetar dessa rädslor i lek, och jag hör honom resonera om "att han borde kunna titta, det är ju bara på låtsas" och liknande. Han leker rollekar med sina leksaker, och har fantasi. Han kan "ljuga", och spelar gärna ut oss föräldrar; "pappa sa att jag fick ta godis" och liknande. 

Han sover bra, även om han ibland vaknar för tidigt (han och lillebror väcker varandra ibland). Han har utvecklats oerhört fysiskt, och springer snabbt och hoppar gärna runt. Klättrar bättre och bättre. 

De stora problemen är kontakten med andra barn och att han alltid har ett argument emot att göra det som alla andra gör. 

Är det någon som orkat läsa igenom denna mängd (!) med text och har någon input? 

Det finns mycket jag inte förstår. Jag är vis nog att förstå det.
  • Svar på tråden Min snart fyraårige son. Känner någon igen sig?
  • Fridafin

Förresten, är era barn "spjuvrar" som skämtar, gör sig till och så? H är ganska rolig ibland, och förstår ofta skämt och lite ironi. Å andra sidan är vi ju hans föräldrar, så vi skojar ju säkert på ett sätt som han förstår hur som helst... 

• Blixa

Ja, min pojk är ganska "clownig" av sig. Han älskar ordvitsar och gillar att busa med oss. Han tycker det är väldigt roligt att "göra fel", när man t ex skojar med honom att "nu är det dags att borsta händerna". Gillar även ironi, men vill då oftast säga "fast nu menade jag ju tvärtom" eller liknande.

• Fridafin
    Blixa skrev 2013-08-27 12:50:49 följande:
    Ja, min pojk är ganska "clownig" av sig. Han älskar ordvitsar och gillar att busa med oss. Han tycker det är väldigt roligt att "göra fel", när man t ex skojar med honom att "nu är det dags att borsta händerna". Gillar även ironi, men vill då oftast säga "fast nu menade jag ju tvärtom" eller liknande.
    Haha, härligt! Jag ska låna "borsta händerna" idag, den kommer sannolikt att göra honom fnissig :). 

• Fridayyy

Jag har ingen erfarenhet av detta men jag tycker det mesta låter normalt ändå. Han är ju inte så stor. Min dotter var också rädd för vissa utklädda ett tag...men det gick ju över...eller folk med markerade glasögon. 

Det känns ju inte riktigt som du själv tycker att det är några problem...? Tyckte du att det var nåt annat när han var yngre?  

• Fridafin
    Fridayyy skrev 2013-08-27 13:00:15 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av detta men jag tycker det mesta låter normalt ändå. Han är ju inte så stor. Min dotter var också rädd för vissa utklädda ett tag...men det gick ju över...eller folk med markerade glasögon. 

Det känns ju inte riktigt som du själv tycker att det är några problem...? Tyckte du att det var nåt annat när han var yngre?  
    Tack Fridayyy! Framförallt är det ju att han inte vet hur han ska samspela med kompisar. Jag ser ju hur fel det blir, och försöker resonera med honom efteråt, utan att skuldbelägga (hoppas jag verkligen!). Självklart hoppas jag ju att han helt enkelt inte är intresserad ännu, men att det lossnar med lite guidning eller så.

Men jag har funderat länge, framförallt började jag fundera när han drog sig undan så pass på förra fsk, och gick själv vid uteleken. Men när nuvarande fsk så pass tidigt tog in specialpedagog (positivt att de ser behov snabbt iofs) så blev jag verkligt brydd. 

Skönt att höra att det finns fler barn som reagerar på saker som andra barn älskar, utklädda figurer och sånt
  • Fridayyy
    Fridafin skrev 2013-08-27 13:10:03 följande:
    Tack Fridayyy! Framförallt är det ju att han inte vet hur han ska samspela med kompisar. Jag ser ju hur fel det blir, och försöker resonera med honom efteråt, utan att skuldbelägga (hoppas jag verkligen!). Självklart hoppas jag ju att han helt enkelt inte är intresserad ännu, men att det lossnar med lite guidning eller så.

Men jag har funderat länge, framförallt började jag fundera när han drog sig undan så pass på förra fsk, och gick själv vid uteleken. Men när nuvarande fsk så pass tidigt tog in specialpedagog (positivt att de ser behov snabbt iofs) så blev jag verkligt brydd. 

Skönt att höra att det finns fler barn som reagerar på saker som andra barn älskar, utklädda figurer och sånt

Ja, men det kanske är så att han inte tycker det ger så mycket än att leka med de andra barnen. Hur leker han hemma?
  • Fridafin
    Fridayyy skrev 2013-08-27 13:22:11 följande:

Ja, men det kanske är så att han inte tycker det ger så mycket än att leka med de andra barnen. Hur leker han hemma?
    Han leker med sina bilar, figurer och allt vad det är. Gosedjur som ska kläs på och av, sitta med vid maten och gärna bada också... . Vill gärna pilla med min iPhone, men det har jag begränsat ganska mycket. Gillar att gunga och åka rutchkana, älskar att följa med och handla.Vill åka till badhuset, eller leklandet. Längtar ofta efter snön så att det kan bli pulkaåkning igen. Han älskar att leka att han bjuder på fest, och så är jag gästen, absolut inte "mamma". 

Bygga koja, där vi kan sitta och läsa sagor. Inte så mycket lek med andra barn, mest för att det inte funkat så bra tidigare, och för att vi (och våra bekanta med barn) har fullt upp med annat på helger. 
  • jordgubbe0812
    Fridafin skrev 2013-08-27 12:09:14 följande:
    Tack pojkmamma2! Ja, H "leker" nog hellre med äldre barn, men det blir inte så ofta. De äldre barnen på fsk har kanske tröttnat på hans lite trubbiga attityd, har jag en känsla av. Han vill nog gärna ha kontakt, men samtidigt kan han skrika rakt ut när han har chansen. Jag upplever det inte som att han är sur vid dessa tillfällen, mer..osäker? Vi har bekanta som har barn som är ett par år äldre, och dem pratar H ganska ofta om. Det blir inte så ofta vi ses, och H leker kanske inte med dem, men han vill gärna vara med på sitt vis. 
    Yngre barn är han snäll emot (förutom lillebror...), klappar på dem och försöker trösta om de är ledsna.

På vår gård har vi en pojke som tidigare gick på H's avdelning men som nu börjat sexårsverksamheten, och häromdagen var han ute samtidigt som vi var det. Pojken hade en kompis med sig, och de ignorerade H (var inne i sin egen lek). Men H sken upp och ville leka med dem, och var glad länge bara för att vi stött på honom. Härligt att se att H ville, även om han inte fick något gehör. Lite ont i mammahjärtat gjorde det, men barn är ju barn.

Tack för att du delade med dig, och din lyckönskning!

Tack! Ja, släktingar och deras kommentarer . Å andra sidan är det ju ofta svårt att föreställa sig att det skulle kunna vara något "fel" på ett barn man älskar och vill skydda, antar jag. Men det kan bli så fel då också.

Sonen är ganska abstrakt (på vissa sätt, väldigt finurlig och humoristisk) i sitt tänkande, och har ett bra språk. Antar att det är det min sambo tänker på. Tidigare var vi båda ganska inne på att han är väldigt bra på att läsa av stämningar, och blir ganska utåtagerande när det är spänt på något vis. När fsk tog in specialpedagog visade det sig att de under den perioden haft enorma personalproblem, och de har nu genomfört en rockad och bytt personal mellan avdelningar. Min sambo kände nog att H fick bära hundhuvudet för att deras personalgrupp inte fungerade Men jag håller med dig, jag tror att han framförallt inte vill ta itu med problemet av rädsla för vad det skulle kunna vara.

Min sambo har en systerson som i mångt och mycket uppvisade liknande beteenden när han var i samma ålder. De har flyttat till USA, och när vi träffade systersonen som 14-åring här senast har han blivit en otroligt trevlig, intelligent och "social" kille. Inte för att det ena utesluter det andra. Så det kan ju vara ett personlighetsdrag, blyghet? Osäkerhet?

Men hjälpen ska jag tacksamt ta emot. Jag kan bara inte vila i stunden, vill veta nu om H behöver mer hjälp än den vi har kunnat ge honom hittills...

Hej.
    Jag menade inte alls att din son skulle några problem som inte skulle kunna göra honom till en otroligt trevlig, intelligent och social kille.  Jag ville bara höja en varningenfinger för att tolka saker som att det beror på särbegåvad.
  • Fridafin

Det förstår jag absolut att du gjorde , tog det på det sättet också!

• Fridafin

Glömde ju nämna att han tar ögonkontakt, iaf har jag inte märkt ngt avvikande där. Idag när jag hämtade på fsk hörde jag hur han lekte med en femårig tjej . Hon frågade mig om inte hon fick komma hem till oss och leka, oj vad glad jag blev över det, haha!

Passade på att fråga hur det går för honom idag också, och personalen sa att det gick bra. Jag sa att jag verkligen vill att de ska hålla koll och hålla mig underrättad.

• Blixa
    Fridafin skrev 2013-08-27 16:32:52 följande:
    Glömde ju nämna att han tar ögonkontakt, iaf har jag inte märkt ngt avvikande där. Idag när jag hämtade på fsk hörde jag hur han lekte med en femårig tjej . Hon frågade mig om inte hon fick komma hem till oss och leka, oj vad glad jag blev över det, haha!

Passade på att fråga hur det går för honom idag också, och personalen sa att det gick bra. Jag sa att jag verkligen vill att de ska hålla koll och hålla mig underrättad.

Härligt!
  • k ek84

Hej! Har läst igenom allt och det låter som att det kan vara något (pga den sociala kontakten) men det kan såklart "bara" vara att han inte vet hur han ska göra för att ta kontakt på ett bra sätt.

Våran dotter på 4,5 år har precis gjort en utredning i Autism spektrumet och i vårat fall visade det sig att det inte var tillräckligt för diagnos. I hennes fall är det en språklig utveckling snarare som behövs.

Du kan kanske prova att öva på att bjuda in till lek, för att visa hur man kan göra. Det verkar även att gå och prata med honom så varför inte fråga?
    Sedan så är det klart att om man hela tiden försöker ta bort det som inte fungerar i hans liv så får han heller inte öva på att agera "rätt".
    Att vara envis och "ska bara" är otroligt jobbigt, har du provat att förvarna honom innan ni ska iväg så det inte blir detta "kom nu så går vi".

Det verkar som att du tror att det är något, och det är klart att det är så. Även min man har tyckt att det var jobbigt men att eventuellt "sätta en stämpel". Utredningen som gjordes för att fastställa eller inte gjorde att det fanns inga som helst tvivel att det var gjort på en korrekt bedömning.
    Försök att förklara istället att han kanske behöver hjälp och med denna så kommer han ha lättare att gå igenom livet. En diagnos sätts inte lättvindigt!

• summerhunter

Vår son är också lite speciell, har språkstörning samt ska ev utredas för div bokstavskombinationer.

Och kan väl ärligt säga att jag kämpat lite i motvind, både mot pappan (min sambo) och övrig släkt.

Men min inställning är att div diagnoser ändrar inte min son, han är den han är ändå.

MEN att få diagnoser/hjälp av specialpedagogen kanske kan göra det lite lättare för honom i livet?

• Fridafin
    k ek84 skrev 2013-08-27 21:48:49 följande:
    Hej! Har läst igenom allt och det låter som att det kan vara något (pga den sociala kontakten) men det kan såklart "bara" vara att han inte vet hur han ska göra för att ta kontakt på ett bra sätt.

Våran dotter på 4,5 år har precis gjort en utredning i Autism spektrumet och i vårat fall visade det sig att det inte var tillräckligt för diagnos. I hennes fall är det en språklig utveckling snarare som behövs.

Du kan kanske prova att öva på att bjuda in till lek, för att visa hur man kan göra. Det verkar även att gå och prata med honom så varför inte fråga?
    Sedan så är det klart att om man hela tiden försöker ta bort det som inte fungerar i hans liv så får han heller inte öva på att agera "rätt".
    Att vara envis och "ska bara" är otroligt jobbigt, har du provat att förvarna honom innan ni ska iväg så det inte blir detta "kom nu så går vi".

Det verkar som att du tror att det är något, och det är klart att det är så. Även min man har tyckt att det var jobbigt men att eventuellt "sätta en stämpel". Utredningen som gjordes för att fastställa eller inte gjorde att det fanns inga som helst tvivel att det var gjort på en korrekt bedömning.
    Försök att förklara istället att han kanske behöver hjälp och med denna så kommer han ha lättare att gå igenom livet. En diagnos sätts inte lättvindigt!
    Tack för svaret ! Jodå, jag övar faktiskt lite här hemma, och han leker ju gärna typ att han bjuder mig på middag och sådant.

När vi pratar kan han alltid återberätta vad som hänt och sådär, och har det varit en situation då han exempelvis skrikit på ett annat barn så pratar han ofta självmant om detta. Men det är så svårt att inte ställa ledande frågor vid dessa tillfällen, så jag vet inte riktigt varför han gör sådana saker. Ibland säger han att han inte gillar just dem, eller så har han inget bra svar på varför (jag undviker "varför" så gott det går, han är ju ganska liten ännu och jag vill ju inte lägga för mycket värderingar i hans beteenden om han inte vet själv vad som blir fel). 

Vi pratar mycket jag och min sambo, och igår kväll kunde vi diskutera det utan att bli defensiva. Vi får se vad som händer framöver. Sambon är inte emot en diagnos om det skulle vara så, utan är övertygad om att det inte är så för H. Men att han (sambon alltså) är öppen för att se till att H får den hjälp han behöver om det skulle visa sig mer tydligt. Så det känns bra.
    summerhunter skrev 2013-08-28 10:06:46 följande:
    Vår son är också lite speciell, har språkstörning samt ska ev utredas för div bokstavskombinationer.

Och kan väl ärligt säga att jag kämpat lite i motvind, både mot pappan (min sambo) och övrig släkt.

Men min inställning är att div diagnoser ändrar inte min son, han är den han är ändå.

MEN att få diagnoser/hjälp av specialpedagogen kanske kan göra det lite lättare för honom i livet?
    Ja, precis . H är världens bästa H, hur som helst.

Får se vad som visar sig framöver, nu har jag fått till en öppen dialog med fsk. Jag ser ju bara den interaktionen med andra barn som äger rum när jag är med (vid lämning osv). Enligt dem så är han mycket mer lättillgänglig när inte jag är med.. Han lekte ju för fullt med en annan tjej när jag kom och hämtade igår, och det lät som om de hade det hur kul som helst, haha. Men H är, och har alltid varit, en annan sort än sin lillebror. Lillebror T följer liksom alla manualer och så där, medan H från dag ett varit envis, framåt och finurlig.

Hoppas det går bra med utredning och så, för er!

• summerhunter

Ja, det ordnar sig nog för oss, det kommer jag att se till att det gör

Men tex har vi fått kämpa oss till en resurslärare för honom i skolan, som verkar toppen (är hand fd lärare i fsk-klassen)

Vår son har också problem med sociala, lekte inte med andra osv, men blev bättre när han fick hjälp/stöttning , dvs en vuxen som är med i leken i början och talar om hur leken går till...

• Fridafin
    summerhunter skrev 2013-08-28 11:40:58 följande:
    Ja, det ordnar sig nog för oss, det kommer jag att se till att det gör

Men tex har vi fått kämpa oss till en resurslärare för honom i skolan, som verkar toppen (är hand fd lärare i fsk-klassen)

Vår son har också problem med sociala, lekte inte med andra osv, men blev bättre när han fick hjälp/stöttning , dvs en vuxen som är med i leken i början och talar om hur leken går till...

Vad härligt att ni fått en resurs ni känner förtroende för och som dessutom känner er son så pass bra sedan innan, underbart!
Svar på tråden Min snart fyraårige son. Känner någon igen sig?