• Torpet

Vad använda i vinter?

Min dotter är född i mitten på maj. Jag har fått en fleeceoverall från mamma men när jag var inne i en barnbutik ska säljaren att den inte kommer räcka utan vara för kallt. Hon rekommenade mig att köpa en overall. Vad hade ni till ert barn den första vintern. Självklart beror det på hur kall vintern blir Glad

• Svar på tråden Vad använda i vinter?
  • KramKalas

Hade en fleece overall och en varmare vinteroverall.. Fleecen var bra i bilen och i åkpåse i vagnen

• Whitetrash86

Sonen föddes i februari förra året.. han hade vanlig vinteroverall, allt annat hade varit för kallt.
    Dotter föddes i september (5år sedan) och hade också en tjockare overall. Fleece hade varit för kallt även med åkpåse/filt. 

• Whitetrash86
    Torpet skrev 2013-08-27 17:43:22 följande:
    vilken vinteroverall ska jag köpta? det är en djungel Skäms
    ett märke som du anser är bra och rätt storlek :D

Idag har det ingen större betydelse från märke till märke för så små barn. Det är när det kommer till större barn som är mer utsatt för kylan och slitmärken som det börjar skilja sig vilket märke som är bra. 
  • Hannah76

JAg tycker det beror på hur du "fraktar" barnet. Vad du har för åkpåse/inredning i vagnen.

• Kontra

Håller med hannah76. Samt hur kallt brukar det bli där du bor? Är du ute och går mycket och oavsett väder?

• Whitetrash86
    Hannah76 skrev 2013-08-27 18:07:59 följande:
    JAg tycker det beror på hur du "fraktar" barnet. Vad du har för åkpåse/inredning i vagnen.
    Kontra skrev 2013-08-27 18:09:48 följande:
    Håller med hannah76. Samt hur kallt brukar det bli där du bor? Är du ute och går mycket och oavsett väder?
    Ja, håller självklart med om detta också Glad

• Natulcien

Det beror väl på...

Om barnet sitter upp, i en åkpåse, så behövs ju något varmt (typ vinteroverall eller -jacka) upptill i alla fall.
    Men om barnet ska ligga ner och sova så räcker ju en fleeceoverall i en rejäl åkpåse.

• Veritaslux

Jag håller med helt och fullt att det beror på. Min dotter är född i juni och den riktiga vinteroverallen användes knappt första vintern - det blev alldeles för varmt i vagnen. Mest använde vi en tunnare fodrad jeansoverall. Hon satt i en normaltjock åkpåse och så hade jag en extra filt som jag stoppade i vid kallare väder. Bra mössa och vantar givetvis. Under hösten, när hon fortfarande låg i liggvagnen hade hon en stor del av tiden inte ens overall utan lurvig fleecejacka och så varm gosig filt i mjukliften. Räckte mer än väl plusgradsdagar som det var innan vintern small till i december.

Eftersom din dotter är så liten behöver du inte stressa med att köpa overall. Hon kommer inte "använda" den på samma sätt som ett större barn. Då blir saker som vattentäthet och slitstarkhet viktig på ett helt annat sätt. Själv väntade jag in i det sista och fyndade båda overallerna på Tradera. Den tjockare overallen är jag glad att jag inte betalade massor för, men den var ändå bra att ha. Framåt januari-februari började hon vara mer rörlig och jag minns att vi gungade och så. Men den var i princip samma skick som jag köpt den efter vintern...  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Mitarashi

Vi använde en tunnare fleeceoverall från Molo och en tjockare fodrad fleeceoverall från Lindex inköpta begagnade från tradera (mindre gifter i tvättade plagg) samt en fårskinnsåkpåse som sambon hade när han var bebis i vagnen sen hade vi en vindfleeceoverall från pop i bärselen. Sen vantar och mössa såklart.

Första vintern räcker det med nått varmt, sen när barnet är äldre och är ute och leker är det andra parametrar som spelar roll :)

• Torpet
    Kontra skrev 2013-08-27 18:09:48 följande:
    jag bor i sthlm, så ganska kallt kan det bli. Jag försöker att minst ta en promenad per dag men det ösregnar står stannar jag gärna inne Glad
  • Torpet

nu känner jag nästan mer förvirrad Skäms

jag har två overaller, en som är stickad och en med teddy och fleece. Hade tänkt att använda den i bomull när temperaturen sjunker. Är den bra eller ska man ha en fleeceoverall redan då?

Kan ni ge förslag på märke så jag har något att utgå ifrån?

• mammalovis

Min dotter är född i början av juni, så inget av våra barn kommer ju gå obehindrade ute, utan mest åka vagn, bil, bärsele, kanske på sin höjd pulka. I dagsläget är jag inne på att vi kommer använda den fodrade fleeceoverallen och åkpåse i vagn och pulka samt bara fleeceoverallen i bilen och selen, ev med en kofta över bodyn. Det var så vi gjorde första vintern med bebis. Är det riktigt kallt går det ju komplettera med filtar.

Sedan som ettåring sov hon i fleeceoverallen i åkpåsen utomhus på förskolan och hade vanlig vinteroverall eller fodrad regnoverall när hon var ute och lekte.  

Varm mössa och ev en tunnare under, tossor, tjocka vantar. Ev kan det vara bra med en fleecekrage om det blir en glipa i halsen.

Sedan beror ju en del på om man har ett varmt eller fruset barn.   

• beam82

Oj vilken perfekt tråd, jag tänkte just göra en egen om min dotter, oxå född i maj

Hon har fått ärva lite av kompisar, en fleeceoverall som kan vara lagom nu när det börjar bli svalare.
    Har fått en pop windstopper som inte kommer att bli lagom förrän efter jul nån gång. Däremellan i storlek har jag en stickad, lite fodrad overall. Och en ordentlig åkpåse i vagnen. Jag har tänkt att det kanske räcker, men när jag läser svaren här så verkar det behövas nånting tjockare ändå... Man blir alldeles förvirrad!

• EllisBell

Har barn födda i maj och juni. Första vintern har fleeceoverall i åkpåse fungerat alldeles utmärkt. En halvårsbebis är inte ute och rullar i snön.

• EllisBell

Tänk också på att det faktiskt kan vara farligt om bebisen blir för varm. Vilket den blir om man stoppar ned barnet i en varm åkpåse iklädd vinteroverall. Bättre då med en jacka om barnet sitter upp. Benen kommer ju alltid vara nedstoppade i åkpåsen när man är ute. Vet att vi hade en dunjacka som användes några gånger på alla tre barnen.

• BookLady
    EllisBell skrev 2013-08-28 06:43:24 följande:
    Tänk också på att det faktiskt kan vara farligt om bebisen blir för varm. Vilket den blir om man stoppar ned barnet i en varm åkpåse iklädd vinteroverall. Bättre då med en jacka om barnet sitter upp. Benen kommer ju alltid vara nedstoppade i åkpåsen när man är ute. Vet att vi hade en dunjacka som användes några gånger på alla tre barnen.
    Dun är helt perfekt när barnet är litet och rör sig väldigt lite och mest sitter i vagn ute. Det är varmt men ett naturmaterial så det andas också och man blir inte överhettad om man sitter stilla. Vi hade både åkpåse i dun (rekommenderar Voksi Urban, snordyr men värd varenda öre eftersom den har 2 överdelar och kan användas till 5 års ålder som sovsäck!) och fick också tag på en billig dunoverall från Name It om jag inte minns fel, när dottern var bebis. Den var ganska tunn, som en tunn lätt "dunhöstjacka" ni vet, såna där de säljer mycket nu. Men var suveränt i en mellanvarm åkpåse. Vi hade såklart inte dunåkpåsen och dunoverallen samtidigt. Så jag rekommenderar dunoverall till mellanvarm åkpåse och om åkpåsen är riktigt varm en dunjacka att sitta upp i.
  • molnfridag

Jag undrar också över detta.
    Har en son som är 4 och en halv månad och jag tänker att nu när det blir lite kallare så ska han ha en varmare overall från newbie. Men snart kommer han väl antagligen börja krypa lagom till riktiga vintern kommer. Om han vill komma upp ur vagnen när man är ute och krypa lite så kanske han borde ha en vattentät overall och vantar?

Han är mitt första barn så jag vet inte riktigt hur man brukar göra. Brukar man ens släppa upp barnet så han eller hon får krypa runt när det är vinter och kallt och ev blött ute?

Jag tänker att man kanske är ute och grejar en hel dag och att bebis inte vill sitta i vagnen hela tiden utan komma upp också? Har man små vattentäta skor då också?

Förvirrad förstagångsförälder ;)

• EllisBell

Molnfridag: Det beror såklart på var man bor men för oss som bor en bit söderut har fleeceoverall i åkpåse samt tjockare jacka när barnet vill sitta upp alltid räckt. Inget av mina barn (födda maj-juni) har varit sugna på att krypa i snön eller vara i snö alls innan de börjat gå. Framåt februari-mars har vi sen investerat i skalset som funkat med fleece under på mildare dagar när man börjat sitta i sand, gunga etc

Svar på tråden Vad använda i vinter?