• LedsenPappa

Mamman till barnet försöker ta honom!

Hej är så att jag och barnets mamma inte kommer överens och har bråkat en hel del, kort efter att vår son kom så sa hon att det var över mellan oss, fast vi bor ändå ihop.

Jag accepterade det och tänkte att det är det bästa så bråken kanske försvinner.
    Men ju längre tiden går desto elakre och aggressivare blir hon, hon tål inte att man säger nånting till henne utan att brinna direkt och skrika på mig, men hon skriker att jag skriker och tjatar och säger fula saker till henne medans det är hon  som gör det och jag står tyst å får bara höra allt.

Hon säger jag ska hålla käften å sen när jag är tyst säger hon att jag ska svara på nått annars ska hon förstöra mina kläder eller nånting ibland slår hon till mig och skriker: aaaahh men slå mig då.

Nu har hon även börjat med att säga att när vi flyttat isär ska hon se till att jag aldrig ska få träffa min son, att hon ska se till att det blir så.....

Vad ska jag göra känner mig helt maktlös, har även föreslagit för henne att vi ska till föräldrarätten och prata med nån men det vill hon inte. Och det har jag befarat för att hon har jämt vägrat ta en diskussion där hon kan få kritik, då skriks det och slåss från hennes sida istället tills man är tyst eller går därifrån.

Vill verkligen träffa och ta hand om min son hela mitt liv och kan inte tänka mig att leva utan honom, snälla har någon något förslag eller tips uppskattas det extremt mycket.

Mvh 

• Svar på tråden Mamman till barnet försöker ta honom!
  • Anonym (***)

Prata med bvc. Hon mår uppenbarligen inte bra o behöver hjälp.
    Jag fick själv en *knäpp* efter en hemsk graviditet o förlossning. Jag slogs aldrig men blev arg på allt hela tiden.
    Efter samtal med bvc o sen kuratorn vart jag *ok* igen. 

• LedsenPappa
    Anonym (***) skrev 2013-08-27 18:13:06 följande:
    Prata med bvc. Hon mår uppenbarligen inte bra o behöver hjälp.
    Jag fick själv en *knäpp* efter en hemsk graviditet o förlossning. Jag slogs aldrig men blev arg på allt hela tiden.
    Efter samtal med bvc o sen kuratorn vart jag *ok* igen. 
    fast problemet är att hon vägrar ju prata med alla, hon har till och med förstört sin relation med sin mamma sin pappa och hennes syster under dom sista månaderna, endast för att hon kan inte höra att hon gör nått fel eller dumt
  • Anonym (Stå på dig)

I Sverige är det norm med delad vårdnad, sen blir det inte alltid så (bor med en man som har barnen alltid utom varannan helg). Anledningen är att man anser att BARNET har rätt till båda sina föräldrar.

• Anonym (***)
    LedsenPappa skrev 2013-08-27 18:15:21 följande:
    fast problemet är att hon vägrar ju prata med alla, hon har till och med förstört sin relation med sin mamma sin pappa och hennes syster under dom sista månaderna, endast för att hon kan inte höra att hon gör nått fel eller dumt
    Du kan prata med bvc o be dem göra hembesök.
    Eller så följer du med på nästa bvc-besök o pratar om detta.
    Har hon inte bra vän som hon lyssnar på?

• Anonym (***)

Jag tål inte mitt ex. Han gjorde mycket dumheter mot mig. Likaså hans mamma.
    Men med hjälp så har jag lyckats att se förbi detta.
    Nu bor mitt ex 5 min gångväg här ifrån o träffar vårt barn som bor hos mig i veckorna, några timmar varje dag.
    På helgerna har han barnet hos sig.
    Vi spenderar inte många minuter ihop o säger bara det mest nödvändiga.
    Man kan lära sig att samarbeta, men då krävs det att man mår bra.
    Att vi har denna uppdelningen just nu beror på att jag har problem med att anknytningen. 
    O han har jour var 3:e vecka. 

• LedsenPappa
    Anonym (***) skrev 2013-08-27 18:18:50 följande:
    Du kan prata med bvc o be dem göra hembesök.
    Eller så följer du med på nästa bvc-besök o pratar om detta.
    Har hon inte bra vän som hon lyssnar på?

Skulle jag säga det på bvc kan ja till 100% garantera att hon lämnar rummet, skulle även en av hennes bästa vänner nämna nånting hon inte håller med om är nog även den vänskapen slut, väldigt svårt att verkligen förklara hennes beteende men det är verkligen inte rationellt.
    sen känns det ju inte som att någon varken tror eller litar på vad jag säger eftersom jag är pappan och inte mamman och det uttnyttjar hon... 
  • LedsenPappa
    Anonym (***) skrev 2013-08-27 18:24:19 följande:
    Jag tål inte mitt ex. Han gjorde mycket dumheter mot mig. Likaså hans mamma.
    Men med hjälp så har jag lyckats att se förbi detta.
    Nu bor mitt ex 5 min gångväg här ifrån o träffar vårt barn som bor hos mig i veckorna, några timmar varje dag.
    På helgerna har han barnet hos sig.
    Vi spenderar inte många minuter ihop o säger bara det mest nödvändiga.
    Man kan lära sig att samarbeta, men då krävs det att man mår bra.
    Att vi har denna uppdelningen just nu beror på att jag har problem med att anknytningen. 
    O han har jour var 3:e vecka. 
    kan jag tvinga henne att prata med psykolog?  eftersom hon inte tror att hon har problem vill hon ju inte prata med nån.
    sötare skrev 2013-08-27 18:22:18 följande:
    Fråga henne rakt ut :
    - Ärligt talat x hur mår du?
    Det gör jag men hon blir bara arg på mig och skriker, hon vill inte ha hjälp vad det verkar som eftersom hon verkar inte förstå att hon har problem

• sötare

prova å spela in henne och sen visa henne hur hon håller på

• LedsenPappa
    sötare skrev 2013-08-27 18:33:03 följande:
    prova å spela in henne och sen visa henne hur hon håller på
    Det har jag faktiskt gjort och då blev jag hotad att mina kläder, tvn, dator och allt skulle tas sönder om ja inte raderade det
  • Anonym (***)
    LedsenPappa skrev 2013-08-27 18:29:50 följande:
    kan jag tvinga henne att prata med psykolog?  eftersom hon inte tror att hon har problem vill hon ju inte prata med nån.
    Det gör jag men hon blir bara arg på mig och skriker, hon vill inte ha hjälp vad det verkar som eftersom hon verkar inte förstå att hon har problem

Nej,du kan inte tvinga henne att prata med psykolog,men prata med bvc så kan de hjälpa dig.
    Hon behöver ju inte få veta att du pratat med bvc.  De har tystnadsplikt.

Sen undrar jag...varför bor ni ihop?

• L1ber

Spela in det, ljud (och kanske även bild) utan att visa henne det. Det bästa vore om du även får med när hon hotar med att hon ska se till att du aldrig ska få träffa er son. Då kan du använda det mot henne sen när hon försöker "se till" att du inte ska få träffa honom.

De värsta människorna som finns (enligt mig) är de som försöker ta barnen ifrån deras föräldrar. Sjukt! Hade jag och min sambo separerat hade jag ändå alltid haft mitt hem öppet för honom. Om jag så låg och hade sex med en annan så ska ändå mitt barn och mitt barns pappa ha 24 hour success till varandra. Viktigaste som finns om du frågar mig!

• Nenne666

Du kan själv vända dig till BVC så dom tar detta till diskussion med henne och remissar henne till nån psykolog. Jag antar det iaf. Tror inte att du är rätt person just nu att hänvisa henne någonstans. Hon befinner sig i en bubbla där hon gör alla rätt, och du är förmodligen den personen (just nu) som gör att hon vill va kvar i den... Låt en utomstående med erfarenhet lyfta den tunga frågan med henne, vilket indirekt kommer kännas som ett krav för henne att genomföra. Någon nånstans på vägen ska nog lyckas knacka hål på henne. Men för er sons skull så är detta inte hållbart.

• Anonym (oro)

Prata med BVC och om hon lämnar rummet så kan du ju fortsätta att prata om hur oroad du är. I bästa fall gör BVC-sköterskan en orosanmälan till soc.
    En anmälan till soc kan du också fundera på att göra. Hon verkar behöva stöd och hjälp i sin roll som mamma just nu. Det du beskriver verkar inte bra varken för henne, dig eller barnet.

• ZsaZsa

Håller med de som föreslagit att du tar kontakt med BVC, helst deras psykolog om det är möjligt, annars via BVC-sköterskan. Det låter inte varken som en sund person eller sund relation och den här typen av beteende kan skada barnet ganska allvarligt, alltså skrik och bråk. Även små barn tar in saker.

I värsta fall får du samla bevis som du inte visar för henne och se om du den rättsliga vägen kan få barnets boende och flytta därifrån tillsammans med barnet. Du kan inte tvinga henne till en psykologkontakt. Då kan man hoppas att förlusten i en rättsprocess får henne att förstå att hon måste söka hjälp, lite beroende på hur du hanterar det.

Svar på tråden Mamman till barnet försöker ta honom!