• Onea

Butiker man aldrig sätter sin fot i igen! (fysiska eller på nätet)

Hej, 
    Som rubriken lyder tycker jag att det skulle vara intressant att höra om vilka butiker ni är missnöjda med och inte kommer tillbaka till och gärna varför. 

• Svar på tråden Butiker man aldrig sätter sin fot i igen! (fysiska eller på nätet)
  • MajaVira
    Daniel12 skrev 2013-11-22 07:00:20 följande:
    Ingen butik förvisso men jag vill också varna för elbolaget Telge energi. Förutom att man får räkning från elleverantören så får man några tusen extra i pålägg från Telge, och blir man försenad med någon räkning kan man räkna med 1000kr till i pålägg.
    Du har möjligtvis inte missat att du alltid måste betala nätavgiften till det företag som har hand om elnätet i ditt område, sedan kan man fritt välja vilket företag man vill köpa själva elen av? Då får man två fakturor, men det innebär inte att man betalar dubbelt eftersom det är två olika typer av kostnader.
  • såärdet

det finns en mindre smyckesbutik här i Örebro, inne på Oscar C. Minns inte vad den heter men det är en liten affär med smycken och lite kläder. Drivs av en kvinna och nån mer person.
    För ett antal år sen skulle min f.d man köpa ett smycke till mig, Pilgrim och det finns inte på så många butiker i stan så han blev glad att det fanns där., Han var osäker på vad exakt jag skulle gilla men han hittade ett smycke som han trodde skulle passa mig. Kvinnan var supertrevlig mot honom tills han frågade om öppet köp (eftersom det ju skulle vara en present och om jag ev ville byta) Då blev hon grinig, sa att de inte körde med öppet köp. Det var en liten butik och hon "hade inte råd" att göra så. Min ex som är mkt trevlig frågade då bara helt neutralt om varför, eftersom han trodde att alla butiker hade öppet köp? Då blev hon riktigt arg, skärpte till tonen och blängde på honom som om han var en brottsling och förklarade inte varför de inte ville ha öppet köp utan idiotförklarade honom för hon hade ju redan sagt att de inte har det! Han gav sig inte utan vara bara lugn och undrade bara en gång till, eftersom han inte riktigt förstod servicen i detta. Även om jag ville byta så skulle jag ju byta till nåt annat i så fall, inte bara ta pengarna tillbaka...men nej, nu var hon sur och tvär. Exet avslutade artigt med att tacka för sig och säga att han inte kunde handla under de premisserna. 

Eftersom det finns Pilgrim på ett par ställen till i stan ändå så går man givetvis inte tillbaka dit 

• såärdet
    såärdet skrev 2013-11-22 08:23:13 följande:
    hm....försökte hitta en ipad till sonen så kollade nätet och de hade rätt modell på Mediamarkt. Kollade att det fanns i lager på den lokala butiken och sen betalade jag direkt och fick besked att man då kan hämta varan inom ett dygn. Superbra!

Pengarna dras från min bank, jag får mailbekräftelse från Mediamarkt att de mottagit min betalning. Nån timme senare ringer den lokala butiken och beklagar men de har ingen sån ipad i lager och det kommer ta ca 2 veckor innan de får in. Eh??? Men det står på hemsidan att ni har i lager säger jag. Gör det? säger han. Hur många ex står det att vi har? Ett, svarar jag. Jaha, säger han...nej då är det vårt utställningsex, det säljer vi inte. Står det ett ex så betyder det att vi inte har några att sälja.

Och hur ska jag kunna veta det? undrar jag med lite skratt i rösten, kan liksom inte fatta. Ja, beklagar han, det är kanske lite tokigt men så är det. Men då får ni ju ändra på det fräser jag till. Jag kollade olika butiker och jag valde er för det verkade så smidigt att bara betala och sen hämta nästa dag. Hade jag vetat detta hade jag valt en konkurrent som hade i lager!  Killen börjar låta lite mer besvärad och säger att jag har rätt, att han ska framföra detta till rätt instans inom företaget. Sen reklamerar han ordern och ska sätta tillbaka mina pengar till min bank ...men det kommer ta ca en vecka innan pengarna finns där, säger han. Varför? undrar jag, jag har fått tillbaka pengar på ca 2 dagar från andra företag. Nej det kunde han inte svara på men det tar en vecka... 

Han var jätteartig och trevlig i tonen hela tiden dock.

Jag bokade sen en opad på Elgiganten istället, man behövde INTE betala innan utan kunde reservera en och sen skulle den finnas tillgänglig om man kom inom ett dygn och betalade på plats. Funkade hur bra som helst! Och jo...pengarna fanns på mitt konto efter en vecka

det här kommer inte göra att jag undviker mediamarkt men jag kommer garanterat inte betala nåt i förskott till dem igen 
    koprrigerar mig...jag handlade sen på NETONNET (inte Elgiganten) 
  • chrissandra
    såärdet skrev 2013-11-22 08:35:10 följande:
    det finns en mindre smyckesbutik här i Örebro, inne på Oscar C. Minns inte vad den heter men det är en liten affär med smycken och lite kläder. Drivs av en kvinna och nån mer person.
    För ett antal år sen skulle min f.d man köpa ett smycke till mig, Pilgrim och det finns inte på så många butiker i stan så han blev glad att det fanns där., Han var osäker på vad exakt jag skulle gilla men han hittade ett smycke som han trodde skulle passa mig. Kvinnan var supertrevlig mot honom tills han frågade om öppet köp (eftersom det ju skulle vara en present och om jag ev ville byta) Då blev hon grinig, sa att de inte körde med öppet köp. Det var en liten butik och hon "hade inte råd" att göra så. Min ex som är mkt trevlig frågade då bara helt neutralt om varför, eftersom han trodde att alla butiker hade öppet köp? Då blev hon riktigt arg, skärpte till tonen och blängde på honom som om han var en brottsling och förklarade inte varför de inte ville ha öppet köp utan idiotförklarade honom för hon hade ju redan sagt att de inte har det! Han gav sig inte utan vara bara lugn och undrade bara en gång till, eftersom han inte riktigt förstod servicen i detta. Även om jag ville byta så skulle jag ju byta till nåt annat i så fall, inte bara ta pengarna tillbaka...men nej, nu var hon sur och tvär. Exet avslutade artigt med att tacka för sig och säga att han inte kunde handla under de premisserna. 

Eftersom det finns Pilgrim på ett par ställen till i stan ändå så går man givetvis inte tillbaka dit 

Öppet köp = Pengarna tillbaka

Byte = Byta till annan vara

Han borde alltså frågat om han har bytesrätt på smycket eftersom han inte ville ha pengarna tillbaka.

Alla butiker har inte öppet köp. :)

• Daniel12
    MajaVira skrev 2013-11-22 08:30:24 följande:
    Du har möjligtvis inte missat att du alltid måste betala nätavgiften till det företag som har hand om elnätet i ditt område, sedan kan man fritt välja vilket företag man vill köpa själva elen av? Då får man två fakturor, men det innebär inte att man betalar dubbelt eftersom det är två olika typer av kostnader.
    Jo, fast Telge tar verkligen ockerpriser jämfört med många andra bolag..

• Severus
    Ante94 skrev 2013-11-22 08:29:10 följande:
    Daniel12!, det där med el-bolaget förstår jag inte?, självklart måste man betala nätavgift till de som äger nätet och sen elkostnad till valfri elleverantör. Vill du bara ha 1 räkning får du välja att köpa el från de som äger nätet :)

Finns det folk som missar sånt?

Nollor isf
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • FlutterShy
    Daniel12 skrev 2013-11-22 09:17:49 följande:
    Jo, fast Telge tar verkligen ockerpriser jämfört med många andra bolag..

Tycker du? Betalar inte mer nu än vad jag gjorde med Bixia, bor förvisso i lägenhet, kanske inte så stor skillnad från elbolag till elbolag då.

___

Var inne för ett par år sedan i en tv-spelsbutik i Värnamo och frågade om de hade ett visst spel inne. Killarna bakom kassan började småle och svarade nej. De sa att de kunde beställa in spelet, jag lämnade mina uppgifter och de lovade höra av sig, på väg ut hörde jag dem hånskratta och inget spel fick jag heller. Kanske för att jag råkade vara tjej och i detta fall ville köpa ett spel som ansågs "tjejigt"? De stängde dock ner nåt år senare, får väl hoppas att killarna mognat till sig på nästkommande arbetsplats.
  • Mandel

Nu är visserligen personalen trevlig och det är inget fel på servicen, men det går ju för sjutton inte att hitta en parkering på Engströms bil i Linköping!
    Blir galen varenda gång man ska dit. Har en transportbil som behöver lite reservdelar ibland så jag måste dit.
    Förra gången vi bytte bil skulle jag åka dit och titta men vände på parkeringen eftersom jag inte hittade någon ledig ruta.
    Är på g att byta bil nu igen och jag kan gärna tänka mig en audi, men det går fetbort eftersom man inte kan parkera och gå in och prata med dem för en ev. affär... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SVejsan
    Daniel12 skrev 2013-11-22 06:57:34 följande:
    Lidl handlar jag aldrig på igen. De har ju ingenstans där man kan ställa kassarna när man ska packa i varorna. Dåligt planerade butiker överhuvudtaget. Nu var det visserligen ett bra tag jag handlade på Lidl men tror inte att det har ändrats mycket.
    Verkar som någon har städat, behöver du mer plats än de utdragbara (ur "kassamöbeln") borden. De är i alla fall lika stora som ICAs hos oss.
    Och planeringen... Hur menar du då ? Tycker att det är bättre att huvuddelen av godis och chips står tidigare så man passerar fort, än att som de flesta andra butiker har det precis där kassaköerna passerar = mindre lockande.
    Så det kanske kan vara bra att gå dit med öppet sinne igen...
  • Mokidoki

Jag måste säga EM möbler i Hudiksvall. Snobbigare och otrevligare personal har jag aldrig stött på! När jag kom in i butiken så blev jag synad från topp till tå och fick frågan vad jag gjorde där? Ja vad brukar man göra i en butik liksom? Jag var ute efter en soffa då och kikade runt på lite dyrare modeller då jag hoppades på att de skulle vara i bättre kvalitet och hålla längre.
    Jag borde väl ha vänt redan där men valde ändå att gå in och kolla igenom deras sortiment, men då blev jag förföljd inne i butiken av en av butiksbiträdena som skulle se så att jag inte stal något.

Nä för det är klart, finns ju en enorm risk att jag skulle plocka på mig en tresits-soffa innanför jackan och gå Kräks   

• Mandel

Kom på att jag är trött på H&M's sida på nätet.

Beställde varor som fanns hemma i lager. Är van vid ellos där man får grejorna inom max 1 vecka så jag blev lite förvånad när jag vid orderbekräftelsen ser att det ska ta två veckor. Efter två veckor loggar jag in för att kolla hur det går med mitt paket och då har de flyttat fram leveransen en vecka utan att meddela mig. Ett par örhängen finns inte hemma när de ska packa ordern utan kommer  veckan efter och då är ordervärdet för litet så då skickar de inte ut örhängena...
    Så nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande inte sett till något paket i från dem.

Kunde ju lika gärna åkt till närmsta butik och handlat istället! Hade gått fortare! 

• guinevere
    Mandel skrev 2013-11-22 14:06:26 följande:
    Kom på att jag är trött på H&M's sida på nätet.

Beställde varor som fanns hemma i lager. Är van vid ellos där man får grejorna inom max 1 vecka så jag blev lite förvånad när jag vid orderbekräftelsen ser att det ska ta två veckor. Efter två veckor loggar jag in för att kolla hur det går med mitt paket och då har de flyttat fram leveransen en vecka utan att meddela mig. Ett par örhängen finns inte hemma när de ska packa ordern utan kommer  veckan efter och då är ordervärdet för litet så då skickar de inte ut örhängena...
    Så nu har det gått 3 veckor och jag har fortfarande inte sett till något paket i från dem.

Kunde ju lika gärna åkt till närmsta butik och handlat istället! Hade gått fortare! 
    De är fascinerande långsamma! Dessutom skriver de "leveranstid 3-5 dagar" på sidan men sen efter 3 dagar får man ett mail att ordern bearbetas och att det DÅ är 3-5 dagars leveranstid. Vilket ju blir en leveranstid på 6-8 dagar. Jag ogillar sådan felaktig information.
    Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
  • Mandel
    guinevere skrev 2013-11-22 15:50:43 följande:
    De är fascinerande långsamma! Dessutom skriver de "leveranstid 3-5 dagar" på sidan men sen efter 3 dagar får man ett mail att ordern bearbetas och att det DÅ är 3-5 dagars leveranstid. Vilket ju blir en leveranstid på 6-8 dagar. Jag ogillar sådan felaktig information.
    Exakt!

Tänk om man räknar med att ha ett plagg en viss dag och så ska det ta 2 veckor mer än vad de först sa... 
  • Muminmamman17
    Mamma och Fru skrev 2013-08-30 09:06:22 följande:
    Jag börjar tröttna på www.jms-vattenrening.se/

För 1-2 år sedan hade de en kampanj för gratis vattenprov, kom i postlådan, vi nappade på erbjudandet, och dom hämtade upp provet, det skulle ta 14 dgr, än har vi inte hört ngt, inte heller våra grannar!

Detta glömdes bort, läste sen för 1-2 veckor sen i "vi i villa" en annons för gratis vattenprov hos detta företag, kontaktade dom och berättade ang förra vattenprovet, dom ringde upp samma dag, 2 dgr senare skulle de hämta vattnet, det är en vecka sen nu!!!

Vattnet som vi vill kolla upp är fr egen brunn, missfärgat och luktar järn (vilket vi talade om), så här har det haft chansen att sälja vattenrening åt oss!!
    Akta er för JMS Vattenrening. De är bara ute efter att tjäna pengar! Vi har mkt dåliga erfarenheter av dem och känner oss totalt lurade.
  • cirkusmusen

Bröllopshuset i Linköping. Där jobbar världens jävla bitterfitta till kärring! Säger elaka kommentarer och är bara så SUR! Sätter aldrig min fot där igen. 

• såärdet
    chrissandra skrev 2013-11-22 09:12:46 följande:

Öppet köp = Pengarna tillbaka

Byte = Byta till annan vara

Han borde alltså frågat om han har bytesrätt på smycket eftersom han inte ville ha pengarna tillbaka.

Alla butiker har inte öppet köp. :)

ja exakt vad han sa eller inte sa det vet jag inte helt, hon förklarade nog detta för honom. Det var mest det att hon blev arg och riktigt otrevlig direkt han frågade
  • Uffesson

MIO i vår stad. Allt vi köpt där (utom vår soffa) har det varit något fel på!

• Gathehielm

Medya Pizzeria i Halmstad. Åt en kebabtallrik där en gång, och spendera fyra dagar på dass. Sket arslet ur led och stolen i kras.

Kanske om jag vill gå ner i vikt, men aldrig annars.

• chrissandra
    såärdet skrev 2014-03-25 19:58:33 följande:
    ja exakt vad han sa eller inte sa det vet jag inte helt, hon förklarade nog detta för honom. Det var mest det att hon blev arg och riktigt otrevlig direkt han frågade

Sur och otrevlig ska hon givetvis inte vara.
  • guinevere

Zalando Lounge. Var extremt svårt att få dem att utreda var mitt paket tagit vägen. Fick till slut pengarna tillbaka men tycker inte att man ska behöva tjata så mycket som jag fick göra. Aldrig mer att jag handlar från dem!!!

Svar på tråden Butiker man aldrig sätter sin fot i igen! (fysiska eller på nätet)