Ettåring äter endast slät puré. Plockmat går ej.
Min ettåriga dotter äter endast slät puré (5-6 mån burkar), gröt, välling och ersättning.
Får ständigt tips som att plockmat brukar fungera bättre, men hon har aldrig lyckats svälja något. Hon har provat förut och då har hon hulkat och spottat och inte fått ner något. Jag har inte gjort någon grej av det och aldrig försökt att truga. Tagit paus med plockmat.
Provat igen men då har hon inte ens velat föra det till munnen. Tagit paus igen.
Nu provat igen men då hulkar och ev kräks hon bara av åsynen om det ligger plockmat framför henne. Det går bra för henne att sitta med vid bordet och se mig och andra äta, så länge ingen försöker bjuda henne eller lägga något nära henne, i så fall hulkar hon. Spelar ingen roll vad det är för typ av mat. Äter med god aptit bara det är helslät puré eller gröt.
Hör om barn som äter tårta på ettårsdagen och såg ett gammalt foto från min barndom där jag äter tårta på födelsedagen. Skulle jag ställa fram tårta åt min dotter skulle hon genast hulka och ev kräkas, inte en chans att hon skulle få ner minsta lilla.
Detta ska tas upp med läkare via bvc. Nu är jag nyfiken om det finns fler som känner igen sig och om och när det har löst sig.