• Anemone

Ettåring äter endast slät puré. Plockmat går ej.

Min ettåriga dotter äter endast slät puré (5-6 mån burkar), gröt, välling och ersättning.

Får ständigt tips som att plockmat brukar fungera bättre, men hon har aldrig lyckats svälja något. Hon har provat förut och då har hon hulkat och spottat och inte fått ner något. Jag har inte gjort någon grej av det och aldrig försökt att truga. Tagit paus med plockmat.

Provat igen men då har hon inte ens velat föra det till munnen. Tagit paus igen.

Nu provat igen men då hulkar och ev kräks hon bara av åsynen om det ligger plockmat framför henne. Det går bra för henne att sitta med vid bordet och se mig och andra äta, så länge ingen försöker bjuda henne eller lägga något nära henne, i så fall hulkar hon. Spelar ingen roll vad det är för typ av mat. Äter med god aptit bara det är helslät puré eller gröt.

Hör om barn som äter tårta på ettårsdagen och såg ett gammalt foto från min barndom där jag äter tårta på födelsedagen. Skulle jag ställa fram tårta åt min dotter skulle hon genast hulka och ev kräkas, inte en chans att hon skulle få ner minsta lilla.

Detta ska tas upp med läkare via bvc. Nu är jag nyfiken om det finns fler som känner igen sig och om och när det har löst sig. 

• Svar på tråden Ettåring äter endast slät puré. Plockmat går ej.
  • BinaBurner

Min 2,5åring vägrar fortfarande äta mat med hårda bitar i. Han kan tugga (vi har träffat läkare via BVC) och äter gärna t.ex. bröd, både mjukt och knäcke, frukt som äpple och banan. Däremot vill han inte ha yoghurt med bitar i eller mat som inte är delad och blandad med massa sås. Köttet måste alltid vara så fint delat att han inte ens ser att det är där, för annars äter han inte alls.

Grönsaker i bitar är bara att glömma. Han smakar gärna, tar minsta lilla bettet eller slickar på det man erbjuder men vill inte stoppa in i munnen. Det här med att sitta och gnaga på en köttbulle som man ser andra ungar göra är helt enkelt inte sonens grej.

Till saken hör att hans pappa är likadan och äter fortfarande helst inte t.ex. yoghurt med bitar i så jag tänker att det kan helt enkelt vara en preferensfråga. Sonen är överhuvudtaget kräsen och misstänksam när det kommer till mat.

Vi har fått bekräftat av läkare att det i sonens fall inte är ett fysiskt utan ett mer psykiskt problem så då tänker jag att det får vara så så länge. Huvudsaken är att han ändå äter det han behöver.

• skogsvitter

Läste en tråd för väldigt längesedan om ett barn som öht inte kunde tugga, det var något fel med själva motoriken. De tog kontakt med läkare men vet inte hur det gick sedan. Rent generellt så är ju själva träningen det viktigaste, dvs att faktiskt erbjuda henne plockmat/bitar och detta varje dag. Hur fungerar det med mjukare saker som bröd och banan?

• skogsvitter

Bitar i sås är ju dock mycket, mycket vanligt att små barn inte vill äta. Det är ju också därför som det brukar fungera mycket bättre att vänja dem vid plockmat istället. Det blir liksom inte riktigt naturligt heller med de där burkarna där purén fortfarande är helt slät, men så är det någon köttbit här och där. Jag förstår dem verkligen, jag skulle inte heller äta en flytande massa med små, fasta köttbitar i.

• Anemone
    skogsvitter skrev 2013-08-28 08:12:47 följande:
    Läste en tråd för väldigt längesedan om ett barn som öht inte kunde tugga, det var något fel med själva motoriken. De tog kontakt med läkare men vet inte hur det gick sedan. Rent generellt så är ju själva träningen det viktigaste, dvs att faktiskt erbjuda henne plockmat/bitar och detta varje dag. Hur fungerar det med mjukare saker som bröd och banan?
    Hon tuggar gärna på böcker och bitringar och liknade. Bröd och banan? Som sagt aldrig lyckats svälja något och nu var det länge sedan hon ens provade för hon hulkar och ibland tom kräks bara man lägger fram något.
  • Anemone

Dottern tittade lite när jag åt en glasstrut häromdan så jag tog och gav henne den. Hon kände lite på den och gav sen tillbaka den.

Det spelar ingen roll vad man äter hon blir aldrig intresserad av att smaka. Spelar heller ingen roll hur hungrig hon är.   

• Annoz87
    skogsvitter skrev 2013-08-28 08:21:51 följande:
    Bitar i sås är ju dock mycket, mycket vanligt att små barn inte vill äta. Det är ju också därför som det brukar fungera mycket bättre att vänja dem vid plockmat istället. Det blir liksom inte riktigt naturligt heller med de där burkarna där purén fortfarande är helt slät, men så är det någon köttbit här och där. Jag förstår dem verkligen, jag skulle inte heller äta en flytande massa med små, fasta köttbitar i.
    haha bra skrivet.
     Har liknande problem med min son på 11 månader som bara äter 5-6-månadersburkar. 8 månader -burkar och upp kväljs han av även om jag vet att det är en smak han gillar. Han kan dock äta små bitar av det vi äter (inte tillräckligt för att bli mätt, men smaka) men så fort jag tänker "aha det här gillar han" och gör en mix till honom så vill han inte ha. 

Svar på tråden Ettåring äter endast slät puré. Plockmat går ej.