• sasso78

Vårdbidrag

Hej.
    Vilka bidrag kan man kombinera med vårdbidrag? Om jag får vårdbidrag, får min man behålla sin a-kassa, aktivitetsstöd då? Om vi får ett till barn kan nån av oss ta ut föräldrapenning då för det nya barnet om den andre samtidigt har vårdbidrag? Kan man göra ett uppehåll i vårdbidraget och istället plocka ut föräldrapenningdagar istället för vårdbidrag? Eller istället ta ut a-kassa tex? Hur funkar det?
    Alltså vilka bidrag kan man få samtidigt som vårdbidrag?

• Svar på tråden Vårdbidrag
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har vårdbidrag på grund av att du har ett barn med funktionsnedsättning eller långvarig sjukdom påverkar inte det din rätt till föräldrapenning. Du kan alltså ha hel föräldrapenning samtidigt som du får vårdbidrag för samma barn. Du kan även få vårdbidrag för ett barn och ha föräldrapenning för ett annat. 

Vad gäller regler för a-kassa kombinerat med vårdbidrag får jag be dig kontakta din a-kassa. Du behöver även kontakta Kundcenter per telefon 0771-524 524 om du vill veta regler kring aktivitetsstöd eftersom vi bara svarar på frågor om föräldraförsäkringen här.

Om du menar kommunalt vårdnadsbidrag och inte vårdbidrag (som många ofta blandar ihop) behöver du vända dig till din kommun för att få svar på dina frågor.

Hälsningar
    Agda, handläggare 

• sasso78

Hej igen! Tack för ditt svar!  Ja jag menar vårdbidrag. Jag har nämligen läst här på FL tror jag att man INTE kan kombinera föräldrapenning och vårdbidrag, att INGEN i familjen kan ta ut föräldrapenning så längre nån har vårdbidrag men så är inte fallet då?

• Försäkringskassan

Hej

Jag tror att du har läst om vårdnadsbidraget för det kan man inte kombinera med föräldrapenning.

Hälsningar

Alex, handläggare

Svar på tråden Vårdbidrag