Föräldrapenning och studerar...
Hej!
Jag är nu arbetslös och med i jobb- och utvecklingsgarantin. Från 2 september hoppas jag kunna börja studera. Problemet är att jag i ca en månad måste plugga utan studiemedel. Pluggar man utan studiemedel så förlorar man ju sitt "vilande" SGI. (Jag hade jobb innan jag var arbetslös och har därför ett SGI) Det är inte många schemalagda timmar på skolan...det är ca 8 timmar i veckan bara. Jag undrar därför om det går bra att jag tar ut lägstadagar föräldrapenning lördag, söndag, en heldag i veckan då min dotter är helt hemma och så fyra halvdagar då min dotter bara är på dagis några timmar. Det blir ju fem heldagar tillsammans. Då sparar jag väl mitt vilande SGI?
Sedan får jag plugga resten av tiden sent på kvällar. Hur många timmar får mitt barn vara de fyra dagarna? Om man har ett barn heltid på dagis är det oftast mer än 40 timmar eftersom man har lunch och ska åka fram och tillbaka. Så jag måste ju få ha i varje fall 5 timmar om dagen dessa fyra dagar...
Hoppas du förstår min fråga och svarar tydligt denna vecka. Jag måste helt säkert veta att jag inte förlorar mitt SGI innan jag börjar studera.