Riksinternatskolan Lundsberg stänger
Skolinspektionen stänger Lundsberg med omedelbar verkan. Låt oss diskutera detta! Bra/Dåligt?
www.aftonbladet.se/nyheter/article17366896.ab
Skolinspektionen stänger Lundsberg med omedelbar verkan. Låt oss diskutera detta! Bra/Dåligt?
www.aftonbladet.se/nyheter/article17366896.ab
Fel att stänga skolan. Rätt att sparka rektorn dock. Som någon sa tidigare så kan man ta vilken skola som helst i någon storstadsförort där kränkningar sker varje dag, (svenska)tjejer blir kallade horor och det tafsas och sexuella övergrepp sker några gånger per år. Misshandel/knivskärningar etc. Det känns på något sätt som avundsjuka mot skolan, speciellt när vänsterpolitiker uttrycker sig, förmodligen på grund av att det är en avgiftsbelagd skola och vem som helst har inte råd att sätta sina barn där.
Det som upprör mig en aning är Björklunds uttalande om att inaga barn ska behöva vara rädda för att gå till/i skolan. Ändå görs oändligt lite för att förhindra detta. Det är andra gången som en skola stängs på detta sätt.
Börja med att stänga byskolan i vårt lilla samhälle. Den som ska vara sååå trygg. Där är det sedan många år helt accepterat att bete sig som idioter för ungarna.
Har otillräcklig information för att veta om det var rätt eller fel att stänga skolan. Dock verkar ju något inte skötts rätt om även VD fått gå. Pennalism och mobbning är avskyvärt och det måste vara möjligt att skapa en jättebra skola med de resurserna som värnar om traditioner men som klarar av att lämna därhän traditioner som inte längre kan anses acceptabla (fint bordsskick och jul kan man ju ha kvar liksom, men spola våld och förnedring). Dock undrar jag hur många skolor som inte borde stängas egentlligen, det känns som det finns väldigt mycket missförhållanden på skolor runt om i landet, där både lärare och elever är rädda för att gå till arbetet etc.
Vi får väl se vad som nystas upp med tiden. Säkert är att skolan kommer att öppna igen i någon form, eller så öppnar krafterna bakom den en ny skola. Förhoppningsvis kan de skaka av sig det ruttna i den förändringsfasen.
Det var bara 17 barn/ungdomar som hade föräldrar bosatta utanför Sverige. De får väl inackorderas på vanligt sätt. Släktingar eller i privata hem mot ersättning.
Det finns boende till vissa andra skolor i sverige. Men det är inte internat med ansvariga vuxna på det sättet.
Jag tycker det verkar som att det stora problemet med Lundsberg är att ledningen mer eller mindre försvarar händelserna som sker. Man får inte ett hett strykgärn på sig på ryggen av en olyckshändelse precis. Visst förekommer det mycket på många skolor och det finns många skolledningar som ingriper långsamt efter mycket påtryckningar. Men här tar de inte ens avstånd från det hela när media är på plats vilket kan förvandla gemene rektor till en bekymrad person som har minst 10 pågående projekt mot det hela.
Seriöst, om man får påbackning för att nollningen är för hård. Hur svårt kan det vara att se till att den inte händer året efter. Att skolorna startar upp nu borde väl inte vara någon överraskning.
Bra beslut,rektorn verkar ju vara något dum i huvudet....
MEN jag blir irriterad över Lill-hitlers uttalande om " att ingen ska behöva vara rädd i skolan". Vad betydde det när jag och mina vänner försökte påvisa att något var fel på vår gettoskola med knivar,slagsmål,sexuella trakasserier och hot. Inget tydligen!
Visst vore det fantastiskt om alla kunde känna sig trygga i skolan. Dock kan jag tycka att det är extra viktigt på ett internat eftersom man då även bor på skolan och inte ens kan gå hem och slippa plågoandarna.
* Fagrabäck
Helt rätt, att det tog sådan tid förstår jag dock inte men bättre sent än aldrig. Jag kan se problem med att deT skedde så pass snabbt om än nödvändigt och jag förstår att det är svårt för många av de barn som går där som skapat en egen familj när den verkliga familjen är frånvarande en stor del av året.
Detta ska förövrigt diskuteras på debatt ikväll om någon är intresserad.
Problemet är ju egentligen inte att denna händelse med strykjärnet skett. (Beklagligt förstås, men en olycka - de menade säkert inte att brännas)
Problemet är att skolan så sent som i våras hade ögonen på sig och ÄNDÅ inte lyckades få ut budskapet till sina elever att SÅ HÄR GÖR VI INTE!
Själv tror jag att det finns väldigt mycket som hänt som aldrig kommer till någons kännedom - inte heller lärare och rektors kännedom.
Misstänker att jag inte är ensam om de misstankarna och att det är därför skolan nu är stängd.
Intressant också att de allra flesta av eleverna som protesterat är flickor. Enligt rykten är det i princip bara pojkar som utsätts.
Tydligen var strykjärnsbränningen en akt med vett och vilje. En "hämnd" för att personerna skulle ha uttalat sig negativt om något.