• Svar på tråden Riksinternatskolan Lundsberg stänger
  • sladd

Fel att stänga skolan. Rätt att sparka rektorn dock. Som någon sa tidigare så kan man ta vilken skola som helst i någon storstadsförort där kränkningar sker varje dag, (svenska)tjejer blir kallade horor och det tafsas och sexuella övergrepp sker några gånger per år. Misshandel/knivskärningar etc. Det känns på något sätt som avundsjuka mot skolan, speciellt när vänsterpolitiker uttrycker sig, förmodligen på grund av att det är en avgiftsbelagd skola och vem som helst har inte råd att sätta sina barn där.

• sextiotalist
    mangoglass skrev 2013-08-28 20:03:06 följande:
    Om ni som sitter där hemma och spyr ut er någon sk. "information" om skolan bara kan ge oss era källor?
    En källa är inte aftonbladet, utan en källa är en speciell person (som en elev exempelvis), en facebookkonversation, ett videoklipp et.c. Då hade jag blivit tacksam. 

Och nej, nu menar jag inte bara "incidenten", utan anledningen till varför ni har denna bestämda åsikt om skolan. 
    Jag skrev i en tidigare tråd att jag har bekanta som gått på Lundsberg och redan för 30 år sedan, visste jag att det förekom saker i skolorna som inte var rumsrent om man så säger.

• aldrigmer

Det som upprör mig en aning är Björklunds uttalande om att inaga barn ska behöva vara rädda för att gå till/i skolan. Ändå görs oändligt lite för att förhindra detta. Det är andra gången som en skola stängs på detta sätt.

Börja med att stänga byskolan i vårt lilla samhälle. Den som ska vara sååå trygg. Där är det sedan många år helt accepterat att bete sig som idioter för ungarna.

• Carin80

Har otillräcklig information för att veta om det var rätt eller fel att stänga skolan. Dock verkar ju något inte skötts rätt om även VD fått gå. Pennalism och mobbning är avskyvärt och det måste vara möjligt att skapa en jättebra skola med de resurserna som värnar om traditioner men som klarar av att lämna därhän traditioner som inte längre kan anses acceptabla (fint bordsskick och jul kan man ju ha kvar liksom, men spola våld och förnedring). Dock undrar jag hur många skolor som inte borde stängas egentlligen, det känns som det finns väldigt mycket missförhållanden på skolor runt om i landet, där både lärare och elever är rädda för att gå till arbetet etc. 

Vi får väl se vad som nystas upp med tiden. Säkert är att skolan kommer att öppna igen i någon form, eller så öppnar krafterna bakom den en ny skola. Förhoppningsvis kan de skaka av sig det ruttna i den förändringsfasen. 

• aldrigmer

Det var bara 17 barn/ungdomar som hade föräldrar bosatta utanför Sverige. De får väl inackorderas på vanligt sätt. Släktingar eller i privata hem mot ersättning.

• blubbblubb

Det finns boende till vissa andra skolor i sverige. Men det är inte internat med ansvariga vuxna på det sättet.

Jag tycker det verkar som att det stora problemet med Lundsberg är att ledningen mer eller mindre försvarar händelserna som sker. Man får inte ett hett strykgärn på sig på ryggen av en olyckshändelse precis. Visst förekommer det mycket på många skolor och det finns många skolledningar som ingriper långsamt efter mycket påtryckningar. Men här tar de inte ens avstånd från det hela när media är på plats vilket kan förvandla gemene rektor till en bekymrad person som har minst 10 pågående projekt mot det hela.

Seriöst, om man får påbackning för att nollningen är för hård. Hur svårt kan det vara att se till att den inte händer året efter. Att skolorna startar upp nu borde väl inte vara någon överraskning.       

• fluu

Bra beslut,rektorn verkar ju vara något dum i huvudet....

MEN jag blir irriterad över Lill-hitlers uttalande om " att ingen ska behöva vara rädd i skolan". Vad betydde det när jag och mina vänner försökte påvisa att något var fel på vår gettoskola med knivar,slagsmål,sexuella trakasserier och hot. Inget tydligen!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • stickkontakt

Visst vore det fantastiskt om alla kunde känna sig trygga i skolan. Dock kan jag tycka att det är extra viktigt på ett internat eftersom man då även bor på skolan och inte ens kan gå hem och slippa plågoandarna.

• mangoglass
    stickkontakt skrev 2013-08-29 14:34:37 följande:
    Visst vore det fantastiskt om alla kunde känna sig trygga i skolan. Dock kan jag tycka att det är extra viktigt på ett internat eftersom man då även bor på skolan och inte ens kan gå hem och slippa plågoandarna.
    Men gud alla känner sig trygga! Man går upp, äter frukost, morgonsamling när någon lärare anitngen berättar en historia eller sjunger, lektion, lunch, lektioner, middag, läxis och sedan idrotter/ musik/ gymmet/ går på hem (alla träffar andra) eller går till strömmis. Alltså gud, jag är så sjukt jäkla ledsen. Helt seriöst. Hur jävla ledsen som helst. Jag mår så dåligt och tycker så synd om alla som tvingas sltua på Lundsberg (jag hann som tur var gå mina år där...) de har sett fram emot detta år så länge. De som skulle ta slutdenten detta läsår.. åååh, jag blir verkligen så ledsen av att tänkapå detta. Mina kompisar går där nu och får inte samma avslut som vi. Jag är verkligen väldigt ledsen, detta är den absolut bästa skolan jag någonsin gått på. Jag fick MVG i princip allt för att lärare fanns där HELA tiden...
  • Mineralvatten
    skogsvitter skrev 2013-08-28 18:02:42 följande:
    Ge gärna exempel på vart liknande händelser har skett upprepade gånger på kommunala skolor, och fortsatt trots tidigare anmälningar?
    högalidsskolan i sthlm, där rektorn kallar det ett pojksträck att hänga ut en kille genom fönstret i skorna på tredje våningen, han fick sitta kvar som rektor. det fick han även när jag gick där och hade hela högstadiet mot mig och blev mobbad, dock endast med glåpord.
  • stickkontakt
    mangoglass skrev 2013-08-29 16:20:04 följande:
    Men gud alla känner sig trygga! Man går upp, äter frukost, morgonsamling när någon lärare anitngen berättar en historia eller sjunger, lektion, lunch, lektioner, middag, läxis och sedan idrotter/ musik/ gymmet/ går på hem (alla träffar andra) eller går till strömmis. Alltså gud, jag är så sjukt jäkla ledsen. Helt seriöst. Hur jävla ledsen som helst. Jag mår så dåligt och tycker så synd om alla som tvingas sltua på Lundsberg (jag hann som tur var gå mina år där...) de har sett fram emot detta år så länge. De som skulle ta slutdenten detta läsår.. åååh, jag blir verkligen så ledsen av att tänkapå detta. Mina kompisar går där nu och får inte samma avslut som vi. Jag är verkligen väldigt ledsen, detta är den absolut bästa skolan jag någonsin gått på. Jag fick MVG i princip allt för att lärare fanns där HELA tiden...
    Bra att du kände dig trygg. Tyvärr tror jag inte att pojken som blev bränd med ett strykjärn delar din uppfattning.
  • fluu
    skogsvitter skrev 2013-08-28 18:02:42 följande:
    Ge gärna exempel på vart liknande händelser har skett upprepade gånger på kommunala skolor, och fortsatt trots tidigare anmälningar?
    TC i Växjö. Fargrabäck i Växjö och Arabyskolan ska vi nog inte ens gå in på...
  • fluu

* Fagrabäck

• MalinEddie

Helt rätt, att det tog sådan tid förstår jag dock inte men bättre sent än aldrig. Jag kan se problem med att deT skedde så pass snabbt om än nödvändigt och jag förstår att det är svårt för många av de barn som går där som skapat en egen familj när den verkliga familjen är frånvarande en stor del av året.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Detta ska förövrigt diskuteras på debatt ikväll om någon är intresserad.

Avskyr CIO-metoder.
  • sextiotalist
    mangoglass skrev 2013-08-29 16:20:04 följande:
    Ah, du är fortfarande ung (och stavning missade de).
    Att du fick MVG i nästan allt ser jag inte så märkvärdigt, det säger inte så mycket förrän du börjar plugga på högskolan och du ska fixa resultat utan att ha en lärare där hela tiden.

Såklart de upplever det sorgligt, men ingen världskatastrof, om man inte fixar den här motgången utan ärr, då har man nog inte så mycket grundtrygghet 
  • hymafr

Problemet är ju egentligen inte att denna händelse med strykjärnet skett. (Beklagligt förstås, men en olycka - de menade säkert inte att brännas)
    Problemet är att skolan så sent som i våras hade ögonen på sig och ÄNDÅ inte lyckades få ut budskapet till sina elever att SÅ HÄR GÖR VI INTE!
    Själv tror jag att det finns väldigt mycket som hänt som aldrig kommer till någons kännedom - inte heller lärare och rektors kännedom.
    Misstänker att jag inte är ensam om de misstankarna och att det är därför skolan nu är stängd.   

Intressant också att de allra flesta av eleverna som protesterat är flickor. Enligt rykten är det i princip bara pojkar som utsätts.

• Astrofys
    hymafr skrev 2013-08-30 11:55:24 följande:
    Problemet är ju egentligen inte att denna händelse med strykjärnet skett. (Beklagligt förstås, men en olycka - de menade säkert inte att brännas)
    Problemet är att skolan så sent som i våras hade ögonen på sig och ÄNDÅ inte lyckades få ut budskapet till sina elever att SÅ HÄR GÖR VI INTE!
    Själv tror jag att det finns väldigt mycket som hänt som aldrig kommer till någons kännedom - inte heller lärare och rektors kännedom.
    Misstänker att jag inte är ensam om de misstankarna och att det är därför skolan nu är stängd.   

Intressant också att de allra flesta av eleverna som protesterat är flickor. Enligt rykten är det i princip bara pojkar som utsätts.
    Well, det händer en hel del på de flest andra skolor  som inte kommer fram....

Budskapet har säkert gått ut, men nuvar det ju dags för nollning och det finns alltid  de som inte fattar och vill hålla fast vid det gamla, se vad som händer på  en arbetsplats när ett nytt arbetssätt el. dyl. skall införas, alltid är det någon stofil  som får tas ett antal samtal med.

Sen är det ju mer än lovligt naivt att lämna arbetsplatsen under en kritisk period och åka på semester, klart man får sparken då.

Till sist så hoppas jag ingen straffas pga misstankar,  det krävs bevis för att straffa.   
  • aldrigmer

Tydligen var strykjärnsbränningen en akt med vett och vilje. En "hämnd" för att personerna skulle ha uttalat sig negativt om något.

Svar på tråden Riksinternatskolan Lundsberg stänger