• Padda01

Okej att äta magnesium som gravid?

Som rubriken lyder, är det okej att äta kosttillskott som magnesium när man är gravid?

Jag åt innan graviditeten magnesium då jag hade ryckningar i olika muskler. typ ögat, armen osv. Åt magnesiumtabletter och tyckte det blev bättre!

Slutade när jag vart gravid och undrar nu om jag kan börja äta igen då det börjat rycka i mitt öga och arm. Misstänker magnesiumbrist. Frågade på apoteket men hon visste inte säkert!

• Svar på tråden Okej att äta magnesium som gravid?
  • MrsMia

Varför skulle du inte kunna det? Magnesium är livsviktigt för att neurotransmittorer ska fungera, du uppvisar ju symtom på att behöva tillskott. Allt handlar om att anpassa intaget, det kan du väl göra i samråd med din barnmorska? Lycka till!

• Padda01

Vad bra, tack!

När jag var på hälsokost-butiken i början på graviditeten och skulle köpa blutsaft och magnesium så sa hon att de inte rekomenderar gravida att äta vissa tillskott. Köpte då mitt val gravid och har bara ätit det....därför jag fått för mig att man ska undvika kosttillskott.

´men då borde det inte vara något farligt iaf. tack :)

• Padda01
    Pippiputti skrev 2013-08-28 22:52:18 följande:
    Håller själv på att googla om magnesium just nu och hamnade i denna tråd
    Har för mig att jag läst att magnesium är bra för gravida och nu ville jag kolla upp det lite mer och vilken dos man skall ta.
    Hittade denna:

www.vitaminsidan.se/mineraler/magnesium/

Tack! nu tar jag en på 250 mg från apoteket och hoppas att ryckningarna slutar :) fick även ett svar av bm att det är helt okej att äta magnesium som gravid!
  • Lilla kakan

Det bästa är väl om du får göra ett blodprov för att se om du har brist eller ej?? Oavsett om överdosering är farligt eller inte..

• Vad händer härnäst

Jag äter Mg sen ca 6 månader tillbaka pga nervsmärtor och stelhet i nacken, slutade direkt när jag blev gravid men fick sååå ont att jag bara grät.. då sa min sambo men skall du inte börja med mg igen(hade inte en tanke på att de va därför ja fick ont) 
    pratade med min BM om detta och hon sa att det är helt ok sålänge man inte överskridet "maxdos" per dag =D

• Fröken Frågvis

Jag äter magnesiumtillskott pga mina konstanta sammandragningar. Läste att någon blivit rekommenderad 500 mg av sin läkare. Jag äter 250 mg plus det som ingår i gravidtabletterna. Dock helt på eget bevåg, men kunde inte hitta någon info om att det inte skulle vara ok.

• blicki

Av min läkare blev jag rekomenderad att äta magnesium under graviditeten.
    Däremot när förlossningen började närma sej skulle jag sluta ta det.

• blicki

Några veckor innan beräknad förlossning skulle jag sluta ta magnesium för att värkarna tydligen kunde komma igång pga. det.

Svar på tråden Okej att äta magnesium som gravid?