• traveler

Handlar adoption bara om barn i tredje världen?

Nej självklart inte men hur vanligt är det att ett par eller ensamstående som adopterar väljer ett barn utanför Sveriges gränser?

Har någon en korrekt siffra?

• Svar på tråden Handlar adoption bara om barn i tredje världen?
  • Omogen citron

Det adopteras bara ett tiotal barn inom Sveriges gränser varje år. Det finns ingen kö för att få ett svenskt barn utan man tar människor från andra köer. Så jag förstår inte riktigt din fråga.

• traveler
    Omogen citron skrev 2013-08-29 09:09:05 följande:
    Det adopteras bara ett tiotal barn inom Sveriges gränser varje år. Det finns ingen kö för att få ett svenskt barn utan man tar människor från andra köer. Så jag förstår inte riktigt din fråga.

så om det du säger är rätt så är 99.9 % av alla adoptivbarn utanflr sveriges gränser
  • hellokill3r

Det stämmer att det bara är ett fåtal svenska barn som adopteras, och i merparten av de adoptionerna är närståendeadoptioner, tex adopteras barnet av en styvförälder som lever med barnets mamma/pappa. Det är inte ens varje år någon så att säga lämnar bort sitt barn till adoption.

• Omogen citron
    traveler skrev 2013-08-29 09:15:06 följande:
    så om det du säger är rätt så är 99.9 % av alla adoptivbarn utanflr sveriges gränser

Ja, precis. Adoption innanför Sveriges gränser handlar nästan enbart om närstående adoption. Exempelvis om barnet pappa dör och kvinnans nya man adopterar hennes barn så att han räknas som pappan.
  • traveler
    Omogen citron skrev 2013-08-29 09:18:01 följande:

Ja, precis. Adoption innanför Sveriges gränser handlar nästan enbart om närstående adoption. Exempelvis om barnet pappa dör och kvinnans nya man adopterar hennes barn så att han räknas som pappan.

Hur vanligt är det att barnet kommer ifrån ett utvecklingsland. Kina klassas ju inte som ett U-land längre eftersom de är den näst största ekonomin i världen. Utan jag talar om Afrikanska länder samt sydostasien och en del latinamerikanska länder. 
  • traveler

Här är en bild. De gröna områdena är tredje världen. Är det också där de flesta adoptivbarnen kommer ifrån?

• hellokill3r

Östeuropa adopterar man ofta från har jag hört, men vanligaste är väl kina och sydkorea.. Rätta mig om jag har fel

• traveler
    hellokill3r skrev 2013-08-29 09:48:57 följande:
    Östeuropa adopterar man ofta från har jag hört, men vanligaste är väl kina och sydkorea.. Rätta mig om jag har fel
    Sydkorea är verkligen inget u-land
  • hellokill3r
    traveler skrev 2013-08-29 10:39:50 följande:
    Sydkorea är verkligen inget u-land

Nej det sa jag inte heller, jag sa bara vilka länder som är väldigt vanliga att adoptera ifrån.
  • en glad
    hellokill3r skrev 2013-08-29 09:17:24 följande:
    Det stämmer att det bara är ett fåtal svenska barn som adopteras, och i merparten av de adoptionerna är närståendeadoptioner, tex adopteras barnet av en styvförälder som lever med barnets mamma/pappa. Det är inte ens varje år någon så att säga lämnar bort sitt barn till adoption.
    Fel info! Så långt statistiken sträcker sig har VARJE år genomförts nationella spädbarnsadoptioner i Sverige, ca 20 st. Jag vet inte varifrån du hämtat din info???
    Däremot stämmer det att de flesta nationella adoptionerna är styvbarnsadoptioner (normalt inte spädbarn!!)
  • hellokill3r

Oftast handlar spädbarnsadoptionerna också om närstående adoptioner pga surrogatmödraskap. Något som blir allt vanligare.

arbetarbladet.se/merlasning/smastora/1.3167029-de-fick-barn-via-surrogatmamma-i-indien

"Det är inte tillåtet i svensk lag, men det låter sig eventuellt ändå göras. En kvinna kan insemineras, föda barnet och sedan avsäga sig vårdnaden. Därefter kan partnern till den genetiske fadern göra en närståendeadoption.

IVF-behandling är ej möjligt då det i dag endast är tillåtet för gifta par, där minst en parterna är genetiskt kopplad till barnet. Till detta kommer en rad risker och juridisk osäkerhet som inte säkerställer barnets bästa."

www.surrogat.nu/faq.html

• Emeli
    hellokill3r skrev 2013-09-06 22:32:54 följande:
    Oftast handlar spädbarnsadoptionerna också om närstående adoptioner pga surrogatmödraskap. Något som blir allt vanligare. arbetarbladet.se/merlasning/smastora/1.316702... "Det är inte tillåtet i svensk lag, men det låter sig eventuellt ändå göras. En kvinna kan insemineras, föda barnet och sedan avsäga sig vårdnaden. Därefter kan partnern till den genetiske fadern göra en närståendeadoption. IVF-behandling är ej möjligt då det i dag endast är tillåtet för gifta par, där minst en parterna är genetiskt kopplad till barnet. Till detta kommer en rad risker och juridisk osäkerhet som inte säkerställer barnets bästa." www.surrogat.nu/faq.html

"En Glad"har rätt. Det genomförs årligen ett tjugotal spädbarnsadoptioner inom landet. Dessa handläggs av våra svenska sociala myndigheter och beslutas i Tingsrätten. Det är de sociala myndigheterna som placerar barnen. De flesta inhemska adoptionerna är dock närståendeadoptioner. Den stora majoriteten av dessa barn är INTE spädbarn, även om det så klart kan förekomma. Surtogatmödraskap är (ännu?) inte godkänt i Sverige, och de som väljer att försöka få barn på det sättet måste krångla sig runt i kryphålen i svensk lagstiftning. Om man räknar bort närståendeadoptionerna är alltså svaret till TS att de flesta barn som adopteras i Sverige är födda i ett annatå land. De länder som många barn kommer ifrån är Kina, Sydafrika, Colombia, Taiwan, Kenya, Ryssland, Polen och Tjeckien. Bedöm själv om du anser att dessa länder tillhör Tredje Världen. Varför undrar du?
  • swisch

Traveler!

Om det är ett arbete du håller på med och vill samla info för behöver du uppdatera din karta och din klassifikation av länder.Bilden du la ut ser lite förlegad ut.

• en glad
    hellokill3r skrev 2013-08-29 09:17:24 följande:
    20-30 personer varje år lämnar sitt nyfödda barn för nationell adoption i Sverige. Drygt 100 styvbarnsadoptioner genomförs per år och ett fåtal adoptioner av barn i familjehem.
Svar på tråden Handlar adoption bara om barn i tredje världen?