Handlar adoption bara om barn i tredje världen?
Nej självklart inte men hur vanligt är det att ett par eller ensamstående som adopterar väljer ett barn utanför Sveriges gränser?
Har någon en korrekt siffra?
Nej självklart inte men hur vanligt är det att ett par eller ensamstående som adopterar väljer ett barn utanför Sveriges gränser?
Har någon en korrekt siffra?
Det adopteras bara ett tiotal barn inom Sveriges gränser varje år. Det finns ingen kö för att få ett svenskt barn utan man tar människor från andra köer. Så jag förstår inte riktigt din fråga.
Det stämmer att det bara är ett fåtal svenska barn som adopteras, och i merparten av de adoptionerna är närståendeadoptioner, tex adopteras barnet av en styvförälder som lever med barnets mamma/pappa. Det är inte ens varje år någon så att säga lämnar bort sitt barn till adoption.
Här är en bild. De gröna områdena är tredje världen. Är det också där de flesta adoptivbarnen kommer ifrån?
Östeuropa adopterar man ofta från har jag hört, men vanligaste är väl kina och sydkorea.. Rätta mig om jag har fel
Är du intresserad av vilka länder det adopteras barn från så har myndigheten mia statistik att titta på
www.mia.eu/sv/Blanketter-och-Statistik/Statistiklista/Anlanda-barn/
www.mia.eu/Documents/Statistik/org2012.pdf
Oftast handlar spädbarnsadoptionerna också om närstående adoptioner pga surrogatmödraskap. Något som blir allt vanligare.
arbetarbladet.se/merlasning/smastora/1.3167029-de-fick-barn-via-surrogatmamma-i-indien
"Det är inte tillåtet i svensk lag, men det låter sig eventuellt ändå göras. En kvinna kan insemineras, föda barnet och sedan avsäga sig vårdnaden. Därefter kan partnern till den genetiske fadern göra en närståendeadoption.
IVF-behandling är ej möjligt då det i dag endast är tillåtet för gifta par, där minst en parterna är genetiskt kopplad till barnet. Till detta kommer en rad risker och juridisk osäkerhet som inte säkerställer barnets bästa."
www.surrogat.nu/faq.html
Traveler!
Om det är ett arbete du håller på med och vill samla info för behöver du uppdatera din karta och din klassifikation av länder.Bilden du la ut ser lite förlegad ut.