• Josephine01

Föräldrapenning vid AB och enskild firma

Hej! Jag har drivit eget i enskild firma i 4 år, men inte haft någon vidare inkomst på det. Nu har jag nyss startat ett AB också som går jätte bra, jag är sugen på att skaffa barn snart och undrar hur länge jag måste ha tagit ut lön i mitt nya AB för att min föräldrapenning ska baseras på den inkomsten? Och hur mycket bör jag ta ut för att få ut så mycket som möjligt av föräldrapenningen? Tacksam för svar :)!

• Svar på tråden Föräldrapenning vid AB och enskild firma
  • Försäkringskassan

Hej!

Den som arbetar i eget aktiebolag räknas som anställd och måste kunna visa upp ett löneuttag för att kunna få en SGI fastställd. Om det är ett nystartat företag så behöver du skicka in kopior av lönespecifikationer från att företaget startades samt ett intyg från revisor/redovisningsassistent att det finns utrymme för fortsatt löneuttag.

Vi kan även behöva information gällande din enskilda firma. Om du har haft din enskilda firma i mer än 24 månader så behöver vi veta om du har avsatt eller återfört pengar i periodiseringsfonder eller expansionsfonder. Skicka därför med de tre senaste årens näringsbilagor (NE- eller N3-bilagor) med din ansökan. Behöver du lämna mer information i samband med din ansökan kan du skriva det under rubriken ”Övrigt” eller bifoga ett brev. Bifogar en länk med mer information.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst/!

Hälsningar

Matts, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning vid AB och enskild firma