• skumbanan

Autism hos spädbarn?

Vi har en baby på snart 6 månader. Vi har alltid sagt att våran tös är svårflörtad. Hon ler inte alls mycket. Varken till oss eller till bekanta. De gånger hon ler är när vi plockar upp henne från sängen/vagnen eller när hon ser någon av oss när vi kommer hem. Utöver det så ler hon inte om dagarna. Vi försöker busa med henne men utan respons. Oftast kollar hon på allt annat än oss. Hon skrattar inte heller om vi inte agerar cirkus och tivioli med kalashattar. Det är  jättesvårt att få henne att skratta. När hon ligger på golvet ligger hon mest på rygg och tittar. Gör inget för att ta leksaker eller vända sig. När vi ska gosa så visar hon att det gillar hon inte. Slänger sig bakåt. Det känns som om något är galet. Bör jag vara orolig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-02 20:37
    2013-09-02

Idag har vi varit på BVC. Sköterskan sa att hon inte var orolig över baby angående att ta kontakt och le. Hon fick kontakt och leende även om så sparsamma. Hon trodde att det kunde vara en liten bektraktare vi har. Däremot är babyn sen i den motoriska utvecklingen. Alternativt väldigt bekväm. Hon kan ju inte rulla åt något håll och har inget vidare intresse av att vilja göra det heller. Hon har även nyss hittat fötterna vilket är en aning sent enligt BVC-sköterskan. Ålar inte eller hasar sig inte fram. Vi ska på 6 månaders kontrollen nästa vecka och då får läkaren avgöra om vi ska få en remiss till sjukgymnast och/eller barnpsykolog. Vi ska dock komma ihåg att denna lilla dam led av kolik och faktiskt bars runt nästan hela första fyra månaderna. Ingen chans att kunna träna på golvet. En aning märklig sak var att babyn låg stilla utan engagemang på golvet men när vi tog av henne kläderna för att väga då blev det en annan baby. Så är det även hemma. Det ska vara en naken baby för att hon ska vilja röra på sig. Så nu ska vi träna en naken baby på mage och se vad som sker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-12 15:48
    Vi har varit på 6 månaderskontrollen hos läkaren. Läkaren höll med om att det var en ovanligt tyst baby samt sparsam med leenden. Efter ett tag började fröken dock att prata så hon var inte orolig sa hon. Vi fick en remiss till habiliteringen för att kolla motoriken eftersom hon inte har någon lust att rulla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-07 11:01
    Snart är vår baby 8 månader. Vi har en helt annan baby nu när hon äter mer mat och magen fungerar. Jag har slutat amma. Hennes mage blev så mycket bättre. Vi har haft en hel del problem med förstoppning men börjar ordna upp sig. Hon pratar, hon jollrar mama, papap, vovov, osv , hon ler, hon skrattar.. Hon plockar med sina leksaker. Hon sover 10-12 h om nätterna, 2-3 h på dagarna. Vi har verkligen en helt annan baby sen magen började fungera. Hon har inte börjat åla, krypa eller rumphasa men jag är övertygad om att det kommer.

• Svar på tråden Autism hos spädbarn?
  • skumbanan

Hur har ni misstänkt det?

summa21 skrev 2013-08-30 11:10:20 följande:
    Det tror jag inte stämmer. Vi har misstänkt det mycket tidigt. Nu när sonen är snart elva månader håller såväl psykolog på bnt och barnhab med om att det finns tecken som tyder på det. Däremot ingen som kan säga säkert.

• skogsvitter
    elyse skrev 2013-08-30 10:44:08 följande:
    Autism brukar inte framträda hos så små barn. 

När ni bör/håller i henne, formar hon då kroppen efter er? 
    Visst gör det det, men däremot brukar man ju aldrig sätta diagnos på så små eftersom man omöjligt kan avgöra kriterierna, och tecken man uppmärksammar kan lika gärna bero på något annat. Men det finns hur många som helst som senare fått diagnos som märkte att något var på tok redan från spädbarnsålder. Det är absolut inte ovanligt, så självklart kan autism framträda tidigt. Vanligtvis gör det ju faktiskt det, det dyker ju liksom inte bara plötsligt upp hux flux när barnet råkat bli 3 eller 5 år gammalt! Ofta finns ju faktiskt autismen där redan från födseln, men själva symptomen växer fram mer och mer allt eftersom barnet växer (men inte följer med mognadsmässigt) så att säga.
  • skogsvitter

Med det sagt så behöver det absolut inte röra sig om specifikt autism i ert fall TS, det är helt omöjligt att säga redan nu. Det kan som redan nämnts också handla om avvikande syn- eller hörsel. Det kan finnas andra sjukdomar som påverkar den kognitiva och sociala utvecklingen, eller så är barnet helt enkelt bara lite annorlunda och kanske senare än andra utan att det är något särskilt bakom. Så man ska inte snöa in sig på autism eller andra sjukdomar, avvikelser förekommer även hos fullt friska och normalt utvecklade barn. Men det är ju absolut bra att ta upp det med BVC och vara vaksam på hur det utvecklas.

• summa21

Vi märkte på en gång att han inte gillade fysisk närhet. Han var väldigt lugn första tiden men när han väl var ledsen var det som att han inte tröstades av oss. Sedan tyckte vi att han var mer intresserad av saker än människor.. har du någon gång tagit upp din oro? Vi fick tidigt kontakt med bv c-psykolog.

• elyse
    skumbanan skrev 2013-08-30 12:11:29 följande:

Hmm... Hur menar du?
    Känns dottern "stel" när du håller i henne eller "hjälper hon till" och formar sig efter din kropp? 
  • elyse
    skogsvitter skrev 2013-08-30 12:32:39 följande:
    Visst gör det det, men däremot brukar man ju aldrig sätta diagnos på så små eftersom man omöjligt kan avgöra kriterierna, och tecken man uppmärksammar kan lika gärna bero på något annat. Men det finns hur många som helst som senare fått diagnos som märkte att något var på tok redan från spädbarnsålder. Det är absolut inte ovanligt, så självklart kan autism framträda tidigt. Vanligtvis gör det ju faktiskt det, det dyker ju liksom inte bara plötsligt upp hux flux när barnet råkat bli 3 eller 5 år gammalt! Ofta finns ju faktiskt autismen där redan från födseln, men själva symptomen växer fram mer och mer allt eftersom barnet växer (men inte följer med mognadsmässigt) så att säga.
    Jag skrev att autism brukar inte framträda så tidigt. 
  • skumbanan

Jag har inte tänkt så mycket på detta förrän nu. Jag har ingen i närheten som har barn så jag har inte kunnat jämföra med andra barn. Förrän jag gick på babyöppet.... Vi har en tid på BVC på måndag! Jag ska ta upp det då.

summa21 skrev 2013-08-30 12:39:18 följande:
    Vi märkte på en gång att han inte gillade fysisk närhet. Han var väldigt lugn första tiden men när han väl var ledsen var det som att han inte tröstades av oss. Sedan tyckte vi att han var mer intresserad av saker än människor.. har du någon gång tagit upp din oro? Vi fick tidigt kontakt med bv c-psykolog.

• skumbanan

Nej då, inte stel. Hon kan streta och kasta sig bakåt när hon är trött eller missnöjd. Då vill hon inte vara i famnen annars går det hyffsat. Hon vill dock bli buren så hon kan kolla framåt.

elyse skrev 2013-08-30 12:40:23 följande:
    Känns dottern "stel" när du håller i henne eller "hjälper hon till" och formar sig efter din kropp? 

• summa21

Vår son ville också alltid bli buren framåt. Men det är det säkert många som vill. Hur reagerar hon när du ropar på henne?

• fiori84

Helt fel!! Det kan visst framträda hos t o m yngre barn om man vet vad man ska vara uppmärkam på. Jah tycjer aboslut att ts har skäl att vara orolig även om det inte behöver betyda autism.

elyse skrev 2013-08-30 10:44:08 följande:
    Autism brukar inte framträda hos så små barn.  När ni bör/håller i henne, formar hon då kroppen efter er? 

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • skumbanan
    summa21 skrev 2013-08-30 12:57:52 följande:
    Vår son ville också alltid bli buren framåt. Men det är det säkert många som vill. Hur reagerar hon när du ropar på henne?

Ibland får jag hennes uppmärksamhet men det är inte ofta. Däremot verkar hon inte ha problem med hörseln. Direkt när det prasslar eller hunden kommer då.. då vänder hos blicken dit.
  • summa21

Det låter likt vår son. Men det behöver ju inte innebära att de är lika i övrigt och son sagt, det finns ju ingen konstaterade diagnos för honom heller. Om du vill får du gärna skriva till nog. Vi hat också många funderingar.

• UnikFamilj

Eftersom jag ofta fått frågan från oroliga föräldrar, i samma eller liknande sitution som du är i nu, skrev jag till slut ihop ett blogginlägg med mina samlade erfarenheter om "vad som avvek" hos yngsta dottern redan när hon var spädis. Inlägget handlar också om hur vi tränade med henne (med gott resultat =D ) under de första åren. Det handlar alltså om en samling tips på hur man kan jobba med kommunikation och social förmåga hos riktigt små barn, och hur man kan börja jobba på deras sensomotoriska utveckling eftersom barn med autism oftast har svårigheter inom det området. Lillan fick sin autismdiagnos när hon var ganska precis två år gammal, men jag visste av olika anledningar redan på BB så vi var minst sagt förberedda. Nu säger jag inget om din dotter, men är du orolig så är inlägget väldigt informativt och täcker kunskapsläget rätt bra.

Idag är hon tre år drygt och en hejare på det mesta. =)

www.unikfamilj.se/autism/sprak-och-kommunikation/ibt-och-sensomotorisk-anpassning-del-5-spraklig-uttrycksformaga-c/ 

• Bianca1

Min dotter skrattade ALDRIG! Hon log ibland men aldrig med ljud. Ville inte (vill fortfarande inte) bli tröstad av oss men hon är som sagt 5 år idag med massa kompisar och helt "normal". Det är bara hennes personlighet

• UnikFamilj
    UnikFamilj skrev 2013-08-30 13:40:50 följande:
    Eftersom jag ofta fått frågan från oroliga föräldrar, i samma eller liknande sitution som du är i nu, skrev jag till slut ihop ett blogginlägg med mina samlade erfarenheter om "vad som avvek" hos yngsta dottern redan när hon var spädis. Inlägget handlar också om hur vi tränade med henne (med gott resultat =D ) under de första åren. Det handlar alltså om en samling tips på hur man kan jobba med kommunikation och social förmåga hos riktigt små barn, och hur man kan börja jobba på deras sensomotoriska utveckling eftersom barn med autism oftast har svårigheter inom det området. Lillan fick sin autismdiagnos när hon var ganska precis två år gammal, men jag visste av olika anledningar redan på BB så vi var minst sagt förberedda. Nu säger jag inget om din dotter, men är du orolig så är inlägget väldigt informativt och täcker kunskapsläget rätt bra.

Idag är hon tre år drygt och en hejare på det mesta. =)

www.unikfamilj.se/autism/sprak-och-kommunikat...
    Förtydligar också, att detta ju handlar om att boosta kommunikation och socialt samspel - funkar för alla barn, diagnos eller ej.
  • Apopan

Min son skrattade och log nästan aldrig första året ungefär. Helt glädjelös verkade han och iaf jag var orolig, men tänkte att det var för att han sov så lite (Max 12h dygnet redan från födseln, oftast mycket mindre). Men desto äldre han blev och desto mer 9-12h var nog med sömn desto fler leenden såg vi och skratten kom också. Nu är han snart två och är en fullt "normal" liten kille. Som först nu har börjat tycka om att mysa litegrann, trots att han har krävt väldigt mycket kroppskontakt på hans villkor under året/åren... Reagera på sitt namn gör han dock nästan aldrig, men det verkar mer som om han har bättre saker för sig än att ta reda på vad jag vill :P

Nu kanske ditt barn sover mer, men kanske är det något annat som gör livet svårt för er tjej? Kanske magen som spökar eller något?

• skumbanan

Tack för alla svar! Jag uppdaterar er om vad de säger på BVC på måndag.

Apopan: Jo, jag har funderat en del på det här med sömnen. Denna baby sover inte heller mycket. Jag är ibland fascinerad över hur lite en baby kan sova -så det kan absolut vara en bidragande faktor.  

• skumbanan

Idag har vi varit på BVC.  Sköterskan sa att hon inte var orolig över baby angående att ta kontakt och le. Hon fick kontakt och leende även om så sparsamma. Hon trodde att det kunde vara en liten bektraktare vi har.  Däremot är babyn sen i den motoriska utvecklingen. Alternativt väldigt bekväm. Hon kan ju inte rulla åt något håll och har inget vidare intresse av att vilja göra det heller. Hon har även nyss hittat fötterna vilket är en aning sent enligt BVC-sköterskan. Ålar inte eller hasar sig inte fram. Vi ska på 6 månaders kontrollen nästa vecka och då får läkaren avgöra om vi ska få en remiss till sjukgymnast och/eller barnpsykolog. Vi ska dock komma ihåg att denna lilla dam led av kolik och faktiskt bars runt nästan hela första fyra månaderna. Ingen chans att kunna träna på golvet. En aning märklig sak var att babyn låg stilla utan engagemang på golvet men när vi tog av henne kläderna för att väga då blev det en annan baby. Så är det även hemma. Det ska vara en naken baby för att hon ska vilja röra på sig. Så nu ska vi träna en naken baby på mage och se vad som sker.

• skumbanan

Snart är vår baby 8 månader. Vi har en helt annan baby nu när hon äter mer mat och magen fungerar. Jag har slutat amma. Hennes mage blev så mycket bättre. Vi har haft en hel del problem med förstoppning men börjar ordna upp sig. Hon pratar, hon jollrar mama, papap, vovov, osv , hon ler, hon skrattar.. Hon plockar med sina leksaker. Hon sover 10-12 h om nätterna, 2-3 h på dagarna. Vi har verkligen en helt annan baby sen magen började fungera. Hon har inte börjat åla, krypa eller rumphasa men jag är övertygad om att det kommer.

Svar på tråden Autism hos spädbarn?