• LindaMamman

Har helammat till 4 månader - nu sinar jag! Hjälp!

Jag har de senaste veckorna känt att jag börjar få mindre mat och det kommer inte igång längre som det gjorde tidigare vid tillväxterperioder och ständigt snuttande så vi måste fundera på att "fylla ut" målen. Han följer kurvan så det är ingen panik-kris, men vår glada lilla gosse är nu en gnällig liten som behöver snutta/amma varje/varannan timme och bäras däremellan. Innan sov han länge på nätterna, från 22 till 4-5 men nu vaknar han varannan-varje timme och gallskriker. Då vill han amma och mina bröst gör så ont. Jag liksom hör hur tomt det är och märker hur frustrerad han blir när det inte kommer något. Så, hur kan jag göra? Kan man börja med ersättning för att fylla ut, ge ett mål ersättning vid behov? T ex som sista mål på kvällen och/eller ett mål på eftermiddagen då det börjar bli tomt och snuttbehovet sätter in?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-30 11:05
    Jag tror väl egentligen inte att jag sinar helt plötsligt och jag vet att det brukar komma igång om man ammar hela tiden... men nu har det pågått mer än en vecka och det har jag aldrig varit med om förr (andra barnet). Det kan bero på stress från min sida också, jag har en 3-åring hemma som brutit benet och är gipsad från höft till tå och sitter i rullstol. Han kräver sin tid också och då känns det jättestressande att amma en gång i timmen/varannan timme. Han har som sagt hållit på så här i ett par veckor och det jobbiga förutom att 3-åringen blir lite åsidosatt är att han är precis likadan på nätterna - ammar 1 gång i timmen. Jag försöker hitta en bra lösning som funkar för alla bara.

• Svar på tråden Har helammat till 4 månader - nu sinar jag! Hjälp!
  • LindaMamman

Jag tror inte att jag sinat, än följer han kurvan och så. Men något strul är det och nätterna är värst. Då är det skönt att höra att det finns fler som har samma problem. Man upplever ju lätt att maten inte räcker, men jag tror inte den tagit slut helt plötsligt. Det går ok på dagarna, även om han är en mycket mer "gnällig" bäbis nu än tidigare. Sen på kvällen tilltar gnället och som sagt, nätterna är värst - eller så upplever jag det så för jag är trött! Men han sov ju tidigare långa stunder på natten, nu vaknar han varje timme och är missnöjd. Ibland räcker det om jag buffar honom i rumpan, ger nappen och ligger nära hans ansikte med mitt ansikte - men ofta behöver han snutta och det är ju ok om man får sova sen, men efter en timme börjar det om!

• keron
    LindaMamman skrev 2013-09-01 07:31:52 följande:
    Jag tror inte att jag sinat, än följer han kurvan och så. Men något strul är det och nätterna är värst. Då är det skönt att höra att det finns fler som har samma problem. Man upplever ju lätt att maten inte räcker, men jag tror inte den tagit slut helt plötsligt. Det går ok på dagarna, även om han är en mycket mer "gnällig" bäbis nu än tidigare. Sen på kvällen tilltar gnället och som sagt, nätterna är värst - eller så upplever jag det så för jag är trött! Men han sov ju tidigare långa stunder på natten, nu vaknar han varje timme och är missnöjd. Ibland räcker det om jag buffar honom i rumpan, ger nappen och ligger nära hans ansikte med mitt ansikte - men ofta behöver han snutta och det är ju ok om man får sova sen, men efter en timme börjar det om!

Ja, det låter som ett klassiskt utvecklingssprång. Om han är hyfsat nöjd vid bröstet dagtid kan du ju försöka amma honom lite oftare. Det är inte säkert att det kommer få honom att sova bättre om det är så att han har litw mycket nu under språnget, men man kan ju alltid försöka. Och så får man fortsätta påminna sig själv om att dessa faser och perioder är övergående
  • skogsvitter
    LindaMamman skrev 2013-09-01 07:31:52 följande:

Fast då är det ju inte maten och amningen som är problemet alls, vilket ju är helt uppenbart för mig som haft två barn som blivit som förbytta i den hemska och långa 4-månadersfasen! Den pågår tills bebisen är ca 19 veckor gammal, och den gör bebisen plötsligt gnällig, missnöjd och förstör sömnen under flera veckors tid! Du skriver ju att han tom KAN sövas på andra sätt, även om han också behöver snutta ibland för att komma till ro (snutta är aldrig hunger) vilket de flesta som ammar behöver ibland när de mår dåligt och är oroliga, inte för att de är hungriga utan för att lugnas! Hormonerna som frigörs vid amningen hjälper bebisen att bli lugn och sömnig igen, ett biologiskt behov som inte har ett dyft med mat eller hunge r att göra utan andra kemiska reaktioner i kroppen! Det är det som är snutta Väldigt vanligt att de vaknar varje timme i den här fasen... Dela på ansvaret om ni kan!
  • keron
    skogsvitter skrev 2013-09-01 07:45:53 följande:
    Fast då är det ju inte maten och amningen som är problemet alls, vilket ju är helt uppenbart för mig som haft två barn som blivit som förbytta i den hemska och långa 4-månadersfasen! Den pågår tills bebisen är ca 19 veckor gammal, och den gör bebisen plötsligt gnällig, missnöjd och förstör sömnen under flera veckors tid! Du skriver ju att han tom KAN sövas på andra sätt, även om han också behöver snutta ibland för att komma till ro (snutta är aldrig hunger) vilket de flesta som ammar behöver ibland när de mår dåligt och är oroliga, inte för att de är hungriga utan för att lugnas! Hormonerna som frigörs vid amningen hjälper bebisen att bli lugn och sömnig igen, ett biologiskt behov som inte har ett dyft med mat eller hunge r att göra utan andra kemiska reaktioner i kroppen! Det är det som är snutta Väldigt vanligt att de vaknar varje timme i den här fasen... Dela på ansvaret om ni kan!

• ellbennet
    keron skrev 2013-09-01 06:54:49 följande:
    Y

Men det begriper du väl att naturen inte är så förskaffad att varannan kvinna sinar just runt 4 månaders åldern? Mina barn har också betett sig som du beskrivet i perioder, och konstigt nog har dessa infallit med just ökningsperiodoch tillväxtfaser. Men mjölkmängden har stabiliserats efter ett tag, för jag fortsatt amma.

15 ml för mig vote mycket då jag inte kan klämma ut en droppe hur mycket jag än tar i. Som sagt pumpning säger inget om den faktiska mängden mjölk man har.

Håller helt med om att det är bra att ha ammat det man kunnat. Men det finns kvinnor vars önskan är att helamma, denna önskan är på intet sätt en omöjlighet alls. Men alla myter och lögner som sprids gör stor skada på kvinnors förtroende för den egna kroppen och dess förmåga att nära sitt barn. VILL man inte amma eller om man vill ge ersättning och delamma så är ju var och en fri att göra som de vill, utan att någon annan behöver lägga sig i. Men skyll inte på att ni sinat, för det är i de flesta fallen inte sant. Var istället ärliga med att amningen krävde mer av er än vad ni tyckte att det var värt.

Och ja, det är inget ovanligt att även barnläkare har bristfälliga kunskaper om amning.

Nej jag tror inte att varannan kvinna sinar. Aldrig påstått det men amning fungerar inte alltid. Får ett barn prova flaskan och för första gången på länge verkligen blir MÄTT och tillfreds, skulle det handla om en fas? Ni fick igång amningen igen, vad bra! För vissa fungerade det inte alls så bara lägg ner med att trampa på någon som redan ligger och säga att de skyller ifrån sig. Då är man bara självgod. Vad det gäller TS så självklart ska du göra vad som känns bäst för er. Vill du fortsätta prova så är det jättebra men att ge flaskan är verkligen inte ett dåligt val. Snarare ett bra val om det innebär att ni blir mer tillfreds som en familj med en nöjdare bebis.

Jag hade inte så att barnet blev mätt en lång period och att börja ta till någon flaska om dagen vid ca 2 månader gjorde att jag inte heller kunde delamma vid 4 månader för det tog bara mer och mer slut av det lilla jag hade. Detta stämmer men hellre att mitt barn fick sina behov tillfredställda än att jag skulle fortsätta förjäves att tvinga fram något som verkligen inte fungerade. Det viktigaste är att hela familjen är tillfreds. Stress från försök till försök och att lyssna på detta tjat kan ju verkligen påverka amningen. Den kanske kan börja fungera igen eller så gör det inte det.

Ja, konstigt att man litar mer på att följa råd från en utbildad barnläkare med 20 års erfarenhet än att lita på allt som skrivs på familjeliv....Han måste ju ha "okunskap"..Suck :)
  • ellbennet

Ursäkta TS! Såg inte att du skrivit igen. Vad skönt att du känner att allt fungerar! Det jag skrev har mest med debatten att göra för det finns säkert kvinnor som läser och inte får ihop det med amning efter försök till försök. Det är viktigt att de får känna stöd till sitt beslut och inte dömmande kommentarer om att deras amning visst fungerar och att mjölk inte sinar... :)

• skogsvitter
    ellbennet skrev 2013-09-01 09:58:08 följande:

Nej jag tror inte att varannan kvinna sinar. Aldrig påstått det men amning fungerar inte alltid. Får ett barn prova flaskan och för första gången på länge verkligen blir MÄTT och tillfreds, skulle det handla om en fas? Ni fick igång amningen igen, vad bra! För vissa fungerade det inte alls så bara lägg ner med att trampa på någon som redan ligger och säga att de skyller ifrån sig. Då är man bara självgod. Vad det gäller TS så självklart ska du göra vad som känns bäst för er. Vill du fortsätta prova så är det jättebra men att ge flaskan är verkligen inte ett dåligt val. Snarare ett bra val om det innebär att ni blir mer tillfreds som en familj med en nöjdare bebis.
    Jag hade inte så att barnet blev mätt en lång period och att börja ta till någon flaska om dagen vid ca 2 månader gjorde att jag inte heller kunde delamma vid 4 månader för det tog bara mer och mer slut av det lilla jag hade. Detta stämmer men hellre att mitt barn fick sina behov tillfredställda än att jag skulle fortsätta förjäves att tvinga fram något som verkligen inte fungerade. Det viktigaste är att hela familjen är tillfreds. Stress från försök till försök och att lyssna på detta tjat kan ju verkligen påverka amningen. Den kanske kan börja fungera igen eller så gör det inte det.

Ja, konstigt att man litar mer på att följa råd från en utbildad barnläkare med 20 års erfarenhet än att lita på allt som skrivs på familjeliv....Han måste ju ha "okunskap"..Suck :)
    Fast ersättning fungerar ju på ett helt annat sätt för bebisens mage och de får väldigt lätt paltkoma. Bara för att det upplevs att de blir mer mätta på ersättningen betyder det ju inte att bröstmjölken på något sätt är otillräcklig! Det handlar inte om att trampa på någon som "ligger ner" det handlar om att korrigera felaktiga fakta och myter som sprids i Sverige som öht inte är verklighetsförankrade!

Vet du att det sjuka är att de som ger ersättning och hamnar i 4-månadersfasen resonerar exakt likadant, fast det då anses vara ersättningen som hux flux blivit otillräcklig. Då måste man istället blanda ut med välling tror man, eller ge smakisar (hur man nu tänker att en pytteliten smakis skulle mätta mer??). Hur svårt ska det vara för folk att inse att det inte är maten det sitter i utan bebisens inre utveckling?!

Sen är det mest naivt att tänka att en läkare kan och vet allt, herregud... det var en läkare som utformade skrikmetoden 5mm också. Är man så okritisk och inte reflekterar för fem öre över vad en läkare säger och vad det innebär så är det nog inte så konstigt att amningen förstörs för så många...
  • keron

Det kan ju finnas andra skäl till att amningen inte funkar än för att man sinar. Det var liksom hela min poäng. Men det är ju så att många osäkra mammor som egentligen vll helamma fyller ut med ersättning för att de är oroliga att deras barn svälter eftetsom de tror att det är jättevanligt att mjölken sinar, för det är vad de får höra ftån många håll. Vilket det ju inte är.

Däremot kan det finnas, som sagt, andra anledningar till att amningen inte vill fungera.

• LindaMamman
    keron skrev 2013-09-01 07:40:41 följande:

Ja, det låter som ett klassiskt utvecklingssprång. Om han är hyfsat nöjd vid bröstet dagtid kan du ju försöka amma honom lite oftare. Det är inte säkert att det kommer få honom att sova bättre om det är så att han har litw mycket nu under språnget, men man kan ju alltid försöka. Och så får man fortsätta påminna sig själv om att dessa faser och perioder är övergående
    skogsvitter skrev 2013-09-01 07:45:53 följande:

Vissa dagar känns brösten helt tomma och han kommer aldrig till ro hur ofta han än får äta eller snutta. Dagen jag skrev detta inlägg var just en sådan dag. Trött som man är söker man snabb hjälp och jag såg framför mig hur jag kanske kunde göra det lätt för mig genom att göra honom trött och mätt genom flaska och ersättning. Nu har jag inte provat det och han blir inte hungrigare, det fortsätter som det varit - att han vill äta varannan timme på dagen och snutta/äta varje timme på natten. Det är skönt att höra att sånt här kan hända vid 4 månader för när man är trött och stressad över att det är något strul hinner man komma på många förklaringar, speciellt på natten: Har han ont? Är han sjuk? Har jag sinat? osv.... Jag skulle faktiskt stå ut så här ett bra tag till om jag VISSTE att det inte var något fel, utan helt normalt :) Vi ska till BVC för vägning på måndag så vi får väl se då. 

• LindaMamman
    ellbennet skrev 2013-09-01 09:58:08 följande:

Ibland vill man hitta en "snabb" lösning och vissa dagar när han äter/snuttar varannan/varje timme har det känts som om man skulle vilja boosta honom inför natten med en flaska så att man kan utesluta hunger och kanske få sova längre än en halvtimme i taget. Det är skönt att höra att inget är fel, att andra har haft det lika. Tack! :)
  • Grävling 75

Man kan ge en flaska ersättning till natten utan att förstöra amningen. Har många vänner som gjort det och det har fungerat bra.

Svar på tråden Har helammat till 4 månader - nu sinar jag! Hjälp!