• annorlundabarn

barn 3-6 år med diagnoser i autismspektrat?

Är helt ny på detta men min dotter ska precis börja utredas pga sitt "avvikande" beteende.

Det jag undrar nu är (och jag vet att detta är en VID fråga, men frågar ändå så får ni svara utefter era barn). hur var ditt barn när det var mellan 3-6 år och vad har barnet för diagnos?

Hur var barnet socialt?
    Intellektuellt?
    Hur fungerade det i förskolan?
    Hur var barnet privat vs förskola?

Ja allt ni kan komma på...
    Tack på förhand!         

• Svar på tråden barn 3-6 år med diagnoser i autismspektrat?
  • annorlundabarn
    Mamma0709 skrev 2013-08-31 19:28:55 följande:
    Nyfiken, vilka avvikande beteende har din dotter?
    Har pågått så länge vi kan minnas...

ritualer
    sociala problem
    känslig för beröring/material i kläder/hur kläder sitter
    känslig för ljud och ljus i många situationer
    utbrott
    otroligt känslig för rubbningar i rutiner  

ja lite kort, men det är mer saker än så men detta är väl det mest uttalade   
  • annorlundabarn

Ingen som haft/har ett barn i denna ålder med denna problematik?

• 060810
    Hur var barnet socialt?
    Vill bara leka med vissa kompisar och på hans sätt, ingen annan får bestämma och ska de bestämma ska de säga till honom vad han ska leka.
    Han undviker sociala situationer.
    Social med familjen som förstår honom på sitt eget sätt.

Intellektuellt?
    Smart värre bara man kan förklara för honom så han förstår.
    Han kan mycket mer än man vill tro.

Fungerade inte på första förskolan men nu när vi bytt till Montessori funkar det mycket bättre. Han är lugnare och tryggare även om han visar vad han går för på förskolan vilket han inte gjorde innan utan jag fick ta allt hemma sen. Han säger att han inte trivs men det är ändrade rutiner sen han började på nya förskolan och det är det han brottas med.

Nu är han lika jävlig på förskolan som hemma. Innan var det bara problem hemma men det var för att han inte tilläts vara sig själv på förra förskolan och nu kan han slappna av och då kommer allt fram. Jag upplever honom som mycket lugnare och tryggare nu och jag slipper ta alla utbrott hemma.

Sonen är 5.5 år och har autism. 
  • annorlundabarn
    060810 skrev 2013-09-02 13:40:29 följande:
    Hur var barnet socialt?

Vill bara leka med vissa kompisar och på hans sätt, ingen annan får bestämma och ska de bestämma ska de säga till honom vad han ska leka.

Han undviker sociala situationer.

Social med familjen som förstår honom på sitt eget sätt.

Intellektuellt?

Smart värre bara man kan förklara för honom så han förstår.

Han kan mycket mer än man vill tro.

Fungerade inte på första förskolan men nu när vi bytt till Montessori funkar det mycket bättre. Han är lugnare och tryggare även om han visar vad han går för på förskolan vilket han inte gjorde innan utan jag fick ta allt hemma sen. Han säger att han inte trivs men det är ändrade rutiner sen han började på nya förskolan och det är det han brottas med.

Nu är han lika jävlig på förskolan som hemma. Innan var det bara problem hemma men det var för att han inte tilläts vara sig själv på förra förskolan och nu kan han slappna av och då kommer allt fram. Jag upplever honom som mycket lugnare och tryggare nu och jag slipper ta alla utbrott hemma.

Sonen är 5.5 år och har autism. 

På vilket sätt är han jävlig?

Hur är utbrotten?

På vilket sätt är han tryggare på denna förskola?

Går han måndag - fredag?

Hur funkar det om han är ledig någon gång?
  • 060810
    På vilket sätt är han jävlig?
    Han skriker, stör, bråkar med de andra barnen och är uppkäftig mot personalen.

Hur är utbrotten? 
    Han ställer sig o skriker eller kastar saker eller så slåss han.

På vilket sätt är han tryggare på denna förskola?'
    De låter honom ha ett bildschema så han kan titta där när han känner sig orolig.
    Han vet vad som ska hända och vad det blir till frukost, lunch och mellanmål och det som står där det är det som det blir och inget ändras.
    De låter honom helt enkelt vara sig själv där och ingen som ska passa in i mängden. De accepterar honom och det gör honom tryggare. Han är lugnare hemma och det ser jag som att han är trygg på sin förskola. För när han kom hem från den förra så var han alltid arg och skrek och slogs. Det har slutat nu.

Går han måndag - fredag? 
    Han går lite mer än 40 timmar i veckan då jag studerar. 

Hur funkar det om han är ledig någon gång?
    Det går ofta bra om han är väl förberedd på det, men det kan även sluta i katastrof. Planerad ledighet är bättre än om det är en röd dag mitt i veckan för då är allt stängt och vi kan inte hitta på något. 
  • Mumin80

Dottern, snart 4, utreds, har antagligen nåt inom autismspektrum, vi misstänker också adhd...  

Dottern har svårt med det sociala och kommunikation. Språkligt är hon efter sin ålder, och har svårare för att faktiskt kommunicera än att prata. D.v.s. hon har ett ok ordförråd, men grammatik och uttal är lite hur som helst och fast hon pratar mycket så har hon väldigt svårt att ta in vad andra säger. 

Dottern kan inte ta instruktioner alls och är dålig på att härma. Så hon måste komma på allt själv och göra på sitt sätt. Funkar inte hennes sätt så får det vara, vilket gör att hon ligger efter på en hel del grejer, fast hon är före sin ålder motoriskt och antagligen inte har nån utvecklingsstörning egentligen.  Hon förstår inte heller det här med att göra som alla andra så bra, så hon klarar t.ex. inte gemensamma samlingar och vila på dagis utan har det enskilt.  

Stresskänslig,  svårt för förändringar,  då ökar utbrott, låsningar och hon tappar all hänsyn, flexibilitet och kontaktbarhet hon har annars. Hänger väl ihop med att hon klarar av att ta in lika mycket intryck som andra barn i sin ålder, men inte förstår sammanhanget, och har svårt att sortera och sålla intrycken. Rutiner är viktigt naturligtvis. 

Det som hon kanske inte är så "utpräglat" autistiskt i är att hon inte radar, sorterar eller måste ha saker på precis ett visst sätt.  Fast vi kanske är lite hemmablinda Oftast finns det ju en anledning till ordnandet, badankorna sitter på badkarskanten för att inte bli våta, nappen ska vara på sin plats vid bordet för att inte tappas bort o.s.v. Och då tänker vi inte så mycket på det  

På dagis har dottern heltidsresurs,  vilket kanske är ett tecken på att hon nog inte riktigt är inom normalspektrumet  

• Mumin80

Angående leken: dottern är tyvärr väldigt tråkig att leka med. Hon vill ha en brevid, men man har i princip en statistroll typ "håll i den här koppen", "sitt här". Eller så om det är t.ex. duplo eller brio så får man antingen inte hjälpa alls, eller så får man göra allt. 

Att läsa böcker har börjat funka lite på senaste tid, varianten hon drar runt å lyssnar lite under tiden. Innan har det inte funkat alls. Nån "titta på vad mamma läser, peka och fråga"-interaktion har aldrig funnits.  

Förskolan: vanlig kommunal förskola, dock har vi haft väldig tur  eftersom dom är jättebra. Dom har anpassat jättemycket för dottern, nu har hon som sagt fått heltidsresurs när dom efter ett par veckor på 3-5-årsavdelningen såg att det inte funkade utan. Men som nöjer sig inte heller med bara det, utan fortsätter utvärdera, anpassa och göra sitt bästa för att vår dotter ska må bra.

Senaste 1, 5 åren har dottern gått 15h/vecka pga föräldraledighet. Nu började lillasyster också på samma förskola, tanken är att dom ska gå 7.30-17, eftersom vi båda jobbar heltid, men vi får se om dottern orkar i längden, även med all hjälp. 

Svar på tråden barn 3-6 år med diagnoser i autismspektrat?