• fahlgård

orolig, kartering honkatt!

Hej! Jag har en fråga och känner mig jätte orolig. Jag har en honkatt på åtta månader som kastrerades för 8 dagar sedan. Sedan dess har hon ingen lust att varken äta eller dricka,jag får ställa maten framför henne och då äter hon lite, vatten dricker hon inte alls utan det ger jag henne i munnen. Hon har alltid varit en glad katt som kommit överens med mina två små barn, men nu är hon aggressiv och gömmer sig mest. Är detta normalt? Första katten jag har och jag känner mig orolig. Glad för svar!

• Svar på tråden orolig, kartering honkatt!
  • Jimman
    Omogen citron skrev 2013-08-31 22:28:36 följande:

Man stereliserar aldrig katter, de kastrerar man.
    Läs mina senare inlägg ! O jo man kan fortfarande sterilisera katter !
  • Omogen citron
    Jimman skrev 2013-08-31 23:05:32 följande:
    Läs mina senare inlägg ! O jo man kan fortfarande sterilisera katter !

Jag har läst dem. En katt som man stereliserar har fortfarande kvar sin könsdrift. Nämn en veterinärklinik som gör det!
  • Jimman
    Omogen citron skrev 2013-09-01 03:16:28 följande:

Jag har läst dem. En katt som man stereliserar har fortfarande kvar sin könsdrift. Nämn en veterinärklinik som gör det!
    Vi fick välja när vi bokade tiden på förra katten för nått år sen
  • nemo1
    Jimman skrev 2013-09-01 03:18:20 följande:
    Vi fick välja när vi bokade tiden på förra katten för nått år sen 
    Då har du missuppfattat eftersom sterilisering aldrig görs. Vem vill ha kvar könsdriften med en skrikande katt då sterilisering endast tar bort möjligheten att bli dräktig
  • Saffron
    Jimman skrev 2013-08-31 19:58:51 följande:
    Ok här tas hela livmodern bort o då är det sterilisering , kastrering är ju ett ganska litet ingrepp ! Ring en annan veterinär!
    Det vanligaste misstaget att blanda ihop- kastrering vs sterilisering. Jimman, om du inte kan, låt bli att ge dåliga råd!

På våra katter och hundar KASTRERAR man både honor och hanar. Kastration innebär att man tar bort könskörtlarna. I honors fall är det äggstockar, och då tar man även alltid bort livmodern pga risk för livmoderinflammationer. Handjur tar man bort testiklar. Det är ju lite därför man gör detta. Det är könskörtlarna som producerar hormonerna som i sin tur gör att djuren får könsdrift +beteenden och i handjurs fall luktar illa (hankatter).

STERILISERING gör man aldrig på djur, utan bara på människa. Då knipsar man av/knyter av äggledare eller sädesledare och könskörtlar är kvar.

Hör av dig till veterinären igen om katten inte kommer igång att äta. Det kan bero på flera saker. Direkt efter narkos, kan katten må illa. Dessutom är det ett bukingrepp som är gjort, och ibland kan katterna ha ont efteråt. Veterinärer är ibland lite dåliga på smärtlindring post op. Oftast behövs det inte, men i vissa fall kan det behövas. En annan sak är att katter är känsliga för NSAID-preparat  (vissa smärtlindrande tabletter), vilket gör att de kan bli illamående pga av detta och inte äta (jämför om vi människor ibland reagerar på voltaren ex.)
    En annan sak som kan orsaka beteendeförändringarna: Det är en stor stress att transporteras och opereras- katten kan fortfarande vara stressad. Testa feromoner, ex Feliway och se om det blir bättre.

Lycka Till!

Saffron, leg vet.
  • Saffron

Sorry Jimman, såg sedan att du blandat ihop. Men faktum kvarstår, man gör inte steriliseringar på katter....

Jimman skrev 2013-08-31 20:02:32 följande:
    Tänker galet , det ska vara tvärtom , här görs kastrering inte sterilisering ! Jag som är trött , passar ju bra när jag ska iväg på ett nattskift
  • Baktakt
    nemo1 skrev 2013-09-01 16:30:22 följande:
    Då har du missuppfattat eftersom sterilisering aldrig görs. Vem vill ha kvar könsdriften med en skrikande katt då sterilisering endast tar bort möjligheten att bli dräktig
    Nej, det är inte ovanligt alls att man får välja. Sen kanske man kan tycka att kastrering är lämpligare, men det är en annan fråga
  • fahlgård

Tack så mycket för svar. Nu äter hon bra och går på lådan, fortfarande reserverad men ser piggare ut. Ger henne några dagar till innan jag åker in.

• Saffron
    Baktakt skrev 2013-09-01 17:09:36 följande:
    Nej, det är inte ovanligt alls att man får välja. Sen kanske man kan tycka att kastrering är lämpligare, men det är en annan fråga
    Efter att ha arbetat som veterinär i ca 10 år, på djursjukhus och mindre kliniker, och även under utbildningen, gör man aldrig steriliseringar. Om man enbart tar bort livmodern, har man könskörtlarna kvar och därmed alla problem. Man tar heller aldrig bort äggstockar utan att ta bort livmodern- pga risken för pyometra (livmoderinflammation). Man kan däremot tillfälligt sätta katten på p-piller, men det är inget jag rekommenderar om man inte hade tänkt att avla på katten i framtiden. P-piller är inte 100% skydd mot kattungar, och det finns indikationer på att juvertumörer är vanligare på honkatter som stått på p-piller än de som inte har gjort det.

Det här att man får välja sterilisering/kastration är fel... Däremot är det inte ovanligt att man TROR att man steriliserar honkatter och kastrerar hankatter. Egentligen kastrerar man både hon och hankatter.
  • nemo1
    Baktakt skrev 2013-09-01 17:09:36 följande:
    Men varför så envis???
  • Baktakt

För att även jag fick det valet hos veterinären. Det är inte envishet, utan fakta.

• nemo1
    Baktakt skrev 2013-09-01 19:00:17 följande:
    För att även jag fick det valet hos veterinären. Det är inte envishet, utan fakta.
    Vet du va, då hade jag bytt veterinär!
Svar på tråden orolig, kartering honkatt!