• Mammatillfinastetjejen

Byta bebis namn pga rädd för mobbning?

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig, känner mig jätteledsen och smått desperat...
    Har världens finaste lilla dotter, 3 månader gammal. Jag och min man hade 2 namn som förslag till henne under graviditeten, Jennifer eller Bella. När hon fötts tyckte min man att jag fick välja, jag valde då Bella. Och vi sa det till all släkt och vänner.
    Efter typ 2 veckor började jag tvivla på namnet pga några vänner kallade henne Bella slangbella när de träffade henne. Och några andra kommenterade att hennes namn är så likt våra andra vänners barn, ex Ella och Estrella. Och nån sa haha, som den där kossan i disney, klarabella.

Jag tyckte det var jättejobbigt att höra och undrar om hon kommer bli mobbad i framtiden, ex bella slangbella, kossan klarabella osv.

Men jag har vant mig vid att kalla henne Bella och tycker det är jättefint så på ett sätt vill jag inte byta namn. Men jag går och oroar mig att hon ska mobbas pga sitt namn, och det gör mig jätteledsen, jag gråter då och då pga detta, och tycker hon är sååå fin och värd ett namn som INTE går att mobbas för...

Så nu funderar vi på att byta namnet till Jennifer, tycker det är jättefint också, men inte riktigt lika fint som Bella. Och blir ju lite jobbigt att berätta för alla att vi bytt namn, och så har hon fått en del fina "grattiskort" där det står Bella osv.

Har inte skickat in papprena till skatteverket än men tiden går ju ut nu så kommer nog påminnelse snart... Så måste ta ett beslut NU :(

Vad tycker ni? Byta eller ej? Tror ni hon kommer mobbas för namnet Bella?

Snälla svara! Snarast! Jag mår så dåligt av detta och vill jättegärna höra vad ni tror och tycker, stort tack i förväg! :)

• Svar på tråden Byta bebis namn pga rädd för mobbning?
  • kohler12

Nej byt inte namn på lilltjejen :) jag har alltid velat ha en dotter som heter Bella :)
    nu har jag två söner o många kommenterar deras namn

jag heter Anna o blir kallad Annapanna fortfarande sen heter jag Monia o Suzette så jag har fått stå ut med en del under åren

Men säg åt dem som beter sig som små barn att sluta kalla eran fina Bella för såna namn  

• Lillan05

Bella är ett jättefint namn. Min fästman heter Karl, kallades när han var yngre för Kalle och blev mobbad för det. De hittade på rim på Kalle. Själv heter jag Albertina och blev mobbad bland annat för att mitt namn är annorlunda, ovanligt. Om jag får en dotter nån gång så finns Dahlia och Safira bland favoritnamnen fast jag blev mobbad för mitt ovanliga namn. Mobbarna hittar på så många anledningar att mobba så det spelar inte roll vad man heter.

• rockaroll

Om de andra barnen vill mobba henne så lär de hitta annat att retas för än namnet. Så det spelar ingen roll vad man har för namn. Se istället till att hon blir en självständig och stark person. :)

• Liten i April

Bella är superfint! Och alla Josefin som jag känner har fått heta joseFUL av retsamma ungar

• Mammatillfinastetjejen

Tack alla underbart snälla som kommer med kloka råd! :)

Speciellt skönt att höra att tjejer som heter Bella INTE blivit mobbade för sitt namn, jag vill ju inget hellre än att hon bara ska älska sitt namn :)

Så det blir nog att vi behåller namnet Bella, och håller tummarna att hon aldrig blir mobbad för det - eller nåt annat för den delen.

Skriv gärna fler tankar kring det hela, det betyder jättemycket! :)

• Lindsey Egot NO1

Alla dessa Isabel, Isabella, Gabriella osv som kallas för Bella och ingen har tidigare blivit mobbade för det. Så kör du på Bella

• Lindsey Egot NO1
    Alisa skrev 2013-09-01 15:54:01 följande:

Betyder inte Bella vacker? Oerhört fint namn hur som helst! :)

Bella på italienska betyder vacker

Linda på spanska betyder vacker

Jag känner en som heter Bellalinda och hon är inte den vackraste av de vackraste utan asful!
  • Minniemousemommy

Oavsett vad kommer mobbarna alltid hitta något att retas med. Jag hade en vän som hette jennifer, hon blev kallad jenniför. Vet inte varför det skulle vara så himla kul, men mobbarna tyckte det var kul och jennifer blev ledsen. Rebecka rimmade på spräcka, anna rimmade på pyttipanna, nora rimmade på h*ra. Ja, ni förstår poängen. Så länge det finns mobbare så kommer det förkomma sådana grejer.

Och om barnen inte hittar något roliga rim på ens namn, så hittar dom något annat att mobba en för. Hårfärg, hudfärg, fattig/rik, lång/kort, har inte husdjur, har inte senaste kläderna, är dum/smart osv. Oavsett vad kommer dom elaka barnen hitta något att mobbas för, och nästan alla har något gång i sitt liv blivit utsatta för mobbning. Det enda som kan ändra det är att de mobbade barnen slutar ta illa upp, om någon kallar en fet så ska man svara tillbaka "Jag äter hellre gott än bantar när det ändå är insidan som räknas". Mobbaren skulle bli helt ställd, och det vet jag för jag har hört den där repliken i verkligheten av en mobbad person på min gamla skola. Mobbaren gick bara där i från och sa typ "skit på dig" eller något liknande töntigt eftersom han inte hade bättre motargument.

Synd att det är så, men lär ditt barn att inte ta skit, och om någon skulle säga något illa om hennes namn, så borde hon bara säga "Varför säger du sådär om mitt namn? Mina föräldrar tyckte att mitt namn var det finaste och därför valde dom det. Dina föräldrar valde ett annat namn eftersom att alla tycker olika. ska du seriöst mobba mig för att våra föräldrar hade olika åsikter? Hade jag haft ditt namn och du mitt så hade du mobbat mig för det ändå. Varför? Jo för att du är en osäker person med behov av att trycka ner andra för att känna dig själv större, bättre och starkare. Jag tänker inte ens låta en sån låg människa få säga sådana saker om mig. Jag älskar mitt namn för att det är den jag är, du kan bara ta och gå iväg för mig kommer du aldrig kunna trycka ner."

Ja, typ så. Inte exakt dom orden självklart, men poängen är i alla fall att bara ni föräldrar lär era barn att aldrig använda personangrepp, att kunna stå upp för sig själva och försvara sig och att vara goda medmänniskor så skulle världen vara ett bättre ställe .Om en mobbare gå på en liten försvarslös person och den personen blir ledsen eller rädd, så kommer det fotsätta. Mobbare livnär sig på rädsla och sorg. Lär era barn att stå upp för sig själva och inte vara rädda att berätta för någon om något händer. Även om mobbaren säger "skvallrar du så blir det värre" så kommer det blir värre om barnet inte skvallrar ändå.

Du borde verkligen inte byta namn för att några omogna jävla som säker var mobbare i skolan säger omogna saker om ditt barns namn. Istället borde du stå på dig och säga "Är du seriös med att du hittar på töntiga rim åt min bebis namn? Du är ju inte frisk, snälla sök vård, så går jag och söker andra vänner. Hejdå"

Bella är supervackert, Jennifer också. Välj det du gillar bäst, inget annat spelar något roll. Strykekramar!

Svar på tråden Byta bebis namn pga rädd för mobbning?