• hejblåbär

Ni LCHF anhängare, kan ni förklara på vilket sätt låg GI stärkelse är dåligt för kroppen?

JA raffinerat socker, både fruktos och glukos, är dåligt för kroppen. Men förklara gärna hur lågt GI alltså råris, helt vete (kokt), fullkornspasta osv är dåligt för kroppen? Varför avstå helt från kolhydrater?

• Svar på tråden Ni LCHF anhängare, kan ni förklara på vilket sätt låg GI stärkelse är dåligt för kroppen?
  • Jimman
    hejblåbär skrev 2013-09-01 05:59:24 följande:

JA raffinerat socker, både fruktos och glukos, är dåligt för kroppen. Men förklara gärna hur lågt GI alltså råris, helt vete (kokt), fullkornspasta osv är dåligt för kroppen? Varför avstå helt från kolhydrater?

Man ska inte avstå helt från kolhydrater med lchf , man ska ha lågt med kolhydrater
  • skogsvitter

Spannmål och gluten är två olika saker. De glutenrelaterade folkhälsosjukdomar vi ser idag beror på det extremt raffinerade, vita vetemjölet. Det fanns aldrig förr. Sedan finns det mängder av spannmål som inte innehåller gluten alls, såklart.

Men jag är också högst nyfiken på att höra förklaringar till varför bra kolhydrater, som är kroppens drivmedel, plötsligt skulle vara ett gift?

• Faile

Det beror ju varför man äter lchf. Vill man gå ner i vikt med lchf är det för många ett måste med strikt. Har man gått ner och kan tillåta sig mer liberal mat kan det gå som för mig. Jag insåg att varken pasta eller ris tex smakar någonting, det är bara bukfylla. Då äter jag hellre grönsaker och bär tex istället. Fattar heller inte varför det skulle vara bättre att äta ris istället för rotsaker tex?
    Nu äter jag dock både ris och potatis ibland, men väljer 9/10 gånger gott grönt till maten istället.  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Gladskit

För mig är det kolhydrat som kolhydrat. Kroppen behandlar det på samma sätt så det är ingen skillnad på fullkorn eller icke fullkorn ur den aspekten. Sen är det givetvis så att en frukt är bättre än en skål godis om man tänker på vitaminer, mineraler etc. som man får från frukten men som godiset saknar.

För kroppen är det dock ingen skillnad, det triggar blodsockret och påverkar insulinet oavsett.

Sen är det LCHF vi pratar om inte NCHF. För min del handlar det om att de kolhydrater jag väljer ska vara bra.

Svar på tråden Ni LCHF anhängare, kan ni förklara på vilket sätt låg GI stärkelse är dåligt för kroppen?