• SweetJune

Frågor till försäkringskassan

Hej!

Jag har beräknad förlossning i april och undrar när jag ska skicka in ett moderskapsintyg och när ska jag ansöka om föräldrarpenning?

Jag har oregelbunden lön och började jobba i år. Efter att ha läst andra inlägg så förstår jag att ni kommer be arbetsgivaren fylla i vad jag har tjänat sedan jag började anställningen i år eller de senaste 6 månaderna.

Om jag har beräknad förlossning i april, fram till vilken månad kommer ni vilja att arbetsgivaren fyller i inkomst för. Tom december, tom januari? vilken är den tidigaste månaden som jag kan skicka in allt?

Tacksam för svar på alla dessa frågor. 

• Svar på tråden Frågor till försäkringskassan
  • Försäkringskassan

Hej!

När du får moderskapsintyget så skickar du in intyget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.  Vi registrerar då en anmälan om föräldrapenning och du kan ansöka om föräldrapenning via Mina sidor med e-legitimation. I samband med att vi gör en anmälan så skickar vi ut ett informationsbrev samt en inkomstblankett som du kan lämna till arbetsgivaren för ifyllnad.

Som gravid kan du börja ta ut föräldrapenning från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning. Föräldrapenningen kan tas ut för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels och en åttondels dag. Det innebär att du kan förkorta din arbetstid eller vara helt ledig.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst.

Du behöver inte komma in med uppgifter om inkomst förrän anmälan är gjord och att du fått inkomstblanketten hemskickad. Arbetsgivaren fyller då in blanketten för de senaste 12 månaderna tillbaka.

Har du fler frågor kontakta gärna vårt kundcenter på 0771 – 524 524.

Hälsningar

Matts, handläggare

• SweetJune
    Försäkringskassan skrev 2013-09-02 10:02:04 följande:

Hej!

När du får moderskapsintyget så skickar du in intyget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.  Vi registrerar då en anmälan om föräldrapenning och du kan ansöka om föräldrapenning via Mina sidor med e-legitimation. I samband med att vi gör en anmälan så skickar vi ut ett informationsbrev samt en inkomstblankett som du kan lämna till arbetsgivaren för ifyllnad.

Som gravid kan du börja ta ut föräldrapenning från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning. Föräldrapenningen kan tas ut för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels och en åttondels dag. Det innebär att du kan förkorta din arbetstid eller vara helt ledig.

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst.

Du behöver inte komma in med uppgifter om inkomst förrän anmälan är gjord och att du fått inkomstblanketten hemskickad. Arbetsgivaren fyller då in blanketten för de senaste 12 månaderna tillbaka.

Har du fler frågor kontakta gärna vårt kundcenter på 0771 – 524 524.

Hälsningar

Matts, handläggare

Hej!

Tack för svar. Jag kommer inte ha jobbat 12 månader när jag ansöker om föräldrarpenning så jag antar att arbetsgivaren fyller i inkomstuppgifter from dagen jag började jobba?
    Jag började jobba i april 2013 och man ska ha jobbat i 8 månader för att ha en SGI så jag antar att arbetsgivaren kan fylla i lönen för maj 2013-dec 2013? då har jag fått 8 lönespecifikationer. Jag beräknas föda i april 2014. Blir det bra?
    Jag har ringt ert kundcenter men sist stod jag i kö i 50 minuter och handläggaren kunde inte svara på mina frågor, därför provade jag här. 
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du är timvikarie eller anställd vid behov så kommer din arbetsgivare få fylla i vad du tjänat månad för månad från och med du börjande fram till och med den månad vi är i nu.

Om du  har en tidbegränsad eller tillsvidare anställning kommer din arbetsgivare få fylla i din månadslön, OB-tillägg med mera för att sedan räkna ihop den totala beräknade årsinkomsten. 

Det medföljer anvisningar till hur ni ska fylla i blanketten.  

Hälsningar
    Jane, handläggare 

Svar på tråden Frågor till försäkringskassan