Försäkringskassan skrev 2013-09-02 10:02:04 följande:
Hej!
När du får moderskapsintyget så skickar du in intyget till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund. Vi registrerar då en anmälan om föräldrapenning och du kan ansöka om föräldrapenning via Mina sidor med e-legitimation. I samband med att vi gör en anmälan så skickar vi ut ett informationsbrev samt en inkomstblankett som du kan lämna till arbetsgivaren för ifyllnad.
Som gravid kan du börja ta ut föräldrapenning från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning. Föräldrapenningen kan tas ut för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels och en åttondels dag. Det innebär att du kan förkorta din arbetstid eller vara helt ledig.
Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst.
Du behöver inte komma in med uppgifter om inkomst förrän anmälan är gjord och att du fått inkomstblanketten hemskickad. Arbetsgivaren fyller då in blanketten för de senaste 12 månaderna tillbaka.
Har du fler frågor kontakta gärna vårt kundcenter på 0771 – 524 524.
Hälsningar
Matts, handläggare
Hej!
Tack för svar. Jag kommer inte ha jobbat 12 månader när jag ansöker om föräldrarpenning så jag antar att arbetsgivaren fyller i inkomstuppgifter from dagen jag började jobba?
Jag började jobba i april 2013 och man ska ha jobbat i 8 månader för att ha en SGI så jag antar att arbetsgivaren kan fylla i lönen för maj 2013-dec 2013? då har jag fått 8 lönespecifikationer. Jag beräknas föda i april 2014. Blir det bra?
Jag har ringt ert kundcenter men sist stod jag i kö i 50 minuter och handläggaren kunde inte svara på mina frågor, därför provade jag här.